Solaris Urbino 18 hydrogen zawalczył o tytuł Bus of the Year

Czas2 min

07.05.2024 r. w Pradze wystartowała kolejna edycja Bus Euro Test, jednego z kluczowych konkursów w branży autobusowej. Celem konkursu jest wyłonienie najlepszego autobusu miejskiego na rok 2025. O prestiżowy tytuł „Bus of the Year” powalczy pięciu kandydatów. Solaris wystawia swój przegubowy autobus wodorowy, Urbino 18 hydrogen. Pojazd ten wyróżnia się przede wszystkim zeroemisyjnym napędem, dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i doskonałym komfortem dla kierowcy i pasażerów.

Bus Euro Test to prestiżowy branżowy konkurs, organizowany od 1989 roku. Organizatorem jest Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych ACE (Association of Commercial Vehicle Editors). Konkurs organizowany jest co dwa lata, i za każdym razem organizatorem wydarzenia jest członek jury z innego europejskiego kraju. Wygrany pojazd otrzymuje tytuł najlepszego autobusu na rok następny, czyli w przypadku tegorocznej edycji tytuł „Bus of the Year 2025”. Ocenie jury podlegają m.in. takie wskaźniki, jak: przyspieszenie, droga hamowania, poziom drgań i hałasu, znaczenie mają także subiektywne odczucia jurorów z jazdy, wcielających się zarówno w role kierowców, jak i pasażerów.

W rozpoczynających się właśnie testach pod Pragą wraz ze swoimi pojazdami rywalizuje pięć zespołów, w tym Solaris Bus & Coach. Tegorocznym kandydatem w konkursie Bus Euro Test wystawianym przez firmę Solaris jest Urbino 18 hydrogen. Ten przegubowy autobus powstał w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy napędzane wodorem. Dzięki zastosowanej technologii wodorowej oraz zwiększonej liczbie nowych, lekkich zbiorników na wodór o łącznej pojemności 51,2 kg, autobus doskonale radzi sobie na dłuższych trasach. Na jednym tankowaniu może przejechać 600 km (na podstawie zużycia energii w testach e-SORT 2), zachowując jednocześnie wszystkie walory napędu elektrycznego. Pełne zatankowanie pojazdu trwa około 20 minut. Baterie Solaris o pojemności około 60 kWh odgrywają rolę pomocniczego źródła zasilania, wykorzystywanego np. podczas przyspieszania, a także do magazynowania energii.

Solaris Urbino 18 hydrogen, który podlega ocenie członkom jury, nie posiada konwencjonalnej komory silnika, gdyż wyposażono go w modułowy układ napędowy, którego podzespoły umieszczono na dachu oraz w tylnej części pojazdu. To rozwiązanie pozwoliło zwiększyć pojemność pasażerską (do 140 osób), ułatwić serwisowanie pojazdu oraz zoptymalizować parametry jezdne autobusu.

Solaris zwyciężył w konkursie w 2016 roku autobusem bateryjnym Urbino 12 electric. Model ten zdobył prestiżowy tytuł Bus of the Year 2017 jako pierwszy autobus elektryczny w historii konkursu Bus Euro Test.

Źródło: Solaris

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wyzwaniach transformacji energetycznej i rozwoju obszarów wiejskich

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiło raport dotyczący głównych wyzwań stojących przed współczesnymi obszarami wiejskimi w kontekście globalnych...

Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego...

Polska wyznacza kierunki europejskiej polityki surowcowej podczas prezydencji w Radzie UE

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zorganizowało w Krakowie konferencję wysokiego szczebla poświęconą bezpieczeństwu dostaw surowców krytycznych, gromadząc przedstawicieli rządów,...

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyjaśnia: Nowe przepisy nie zakazują spalania drewna w gospodarstwach domowych

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wydało oficjalne wyjaśnienie w sprawie nowych regulacji dotyczących drewna energetycznego, dementując pojawiające się w...

Zziemi.pl – innowacyjna platforma skracająca łańcuchy dostaw żywności powstała w ramach doktoratu wdrożeniowego

Krzysztof Solarz, dyrektor Inkubatora Przedsiębiorczości Gminy Kamienna Góra i doktorant Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, stworzył platformę zziemi.pl –...

Arktyczne badania polskich naukowców kluczem do zarządzania zasobami wodnymi w obliczu zmian klimatu

Międzynarodowy zespół naukowców z Polski, w którym wiodącą rolę odegrali eksperci z Uniwersytetu Wrocławskiego, opublikował przełomowe wyniki badań...

Elektryczna mobilność w Poznaniu. Wyzwania i perspektywy transformacji transportu miejskiego na drodze dekarbonizacji

Elektryczna mobilność (EM) stanowi kluczowy element transformacji w kierunku zrównoważonego transportu miejskiego, co potwierdzają wyniki międzynarodowego projektu badawczego...

Raport URE: Znaczący wzrost produkcji energii w małych instalacjach OZE w 2024 roku

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przedstawił coroczny raport dotyczący wytwarzania energii elektrycznej w małych instalacjach odnawialnych źródeł energii (MIOZE)....