Zespół z Koła Naukowego Robotyków KoNaR na Politechnice Wrocławskiej pracuje nad innowacyjnym projektem bezzałogowej łodzi, która ma przepłynąć Ocean Atlantycki w ramach międzynarodowego konkursu Microtransat. Pierwsze testy jednostki zaplanowano na marzec 2025 roku na Odrze, a główny rejs z Wysp Kanaryjskich na Karaiby ma rozpocząć się w listopadzie 2025 roku.
Projekt wpisuje się w prestiżowe wyzwanie Microtransat, w którym od 2005 roku tylko jedna konstrukcja – norweska łódź SB Met – zdołała pokonać ocean. Studenci z Wrocławia startują w kategorii robotycznej, która pozwala na zdalne sterowanie jednostką.
Konstruowana łódź o długości około metra będzie wykorzystywać wyłącznie odnawialne źródła energii.
„Obecnie pracujemy nad odpowiednią baterią, która będzie autonomicznie pobierała energię z panelu, magazynowała ją i przekazywała do łodzi. Przy czterech kompletach i dobrych warunkach daje nam to nawet kilkumiesięczny zapas energii” – wyjaśnia Jakub Lemański, programista projektu.
Jednostka zostanie wyposażona w zaawansowane systemy, w tym:
- cztery niezależne komplety paneli fotowoltaicznych z bateriami
- system komunikacji satelitarnej
- GPS do śledzenia pozycji
- automatyczny aparat do dokumentacji rejsu
Według szacunków zespołu, koszt budowy łodzi wyniesie 15-20 tys. zł, a całkowity budżet projektu to około 50 tys. zł. Projekt otrzymał już wsparcie z programu „Śmigło” Fundacji Manus.
„To nasza pierwsza tego typu konstrukcja, a kluczowa w projekcie będzie jej niezawodność. Plan minimum to przepłynięcie około tysiąca kilometrów” – podkreśla Lemański. Rejs przez Atlantyk może potrwać od dwóch do pięciu miesięcy, w zależności od warunków pogodowych.