- PATROŃAT MEDIALNY -spot_img

UAM bada wpływ współdzielonej mobilności na sprawiedliwy transport w europejskich aglomeracjach

Czas1 min

Wydział Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu rozpoczął realizację międzynarodowego projektu badawczego poświęconego mobilności współdzielonej. Inicjatywa o nazwie „Shared mobility services towards equitable and sustainable mobilities” (Share4Equity) ma na celu analizę, jak różne formy transportu współdzielonego – car-sharing, rowery miejskie czy hulajnogi elektryczne – mogą wpływać na rozwój sprawiedliwego i ekologicznego transportu w europejskich miastach, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów peryferyjnych.

Projekt realizowany jest we współpracy z uczelniami, ośrodkami miejskimi i firmami z Niemiec, Szwecji, Włoch, Kanady i Polski. Pracami polskiego zespołu kieruje dr Filip Schmidt z Wydziału Socjologii UAM. Badania w Polsce koncentrują się na aglomeracji poznańskiej oraz górnośląsko-zagłębiowskiej.

Naukowcy będą badać nie tylko dostępność różnych form mobilności współdzielonej w wybranych europejskich miastach, ale także czynniki, które na tę dostępność wpływają. Istotnym elementem projektu jest również zrozumienie perspektywy użytkowników i osób niekorzystających z tych usług – jakie środki transportu są dla nich dostępne i niedostępne oraz co o tym decyduje.

W ramach projektu powstanie zestaw narzędzi do analizy lokalnych systemów mobilności oraz znaczenia transportu współdzielonego dla tych systemów, z uwzględnieniem różnych typów i kryteriów sprawiedliwości.

Jak zauważają badacze, dostęp do mobilności współdzielonej jest obecnie mocno zróżnicowany. Między różnymi krajami i aglomeracjami istnieją znaczące różnice w rozwoju tej formy transportu. Ponadto, nawet w obrębie jednego obszaru metropolitalnego, dostęp do usług współdzielonych jest często nierówny – większe szanse na skorzystanie z nich mają zazwyczaj osoby z obszarów uprzywilejowanych społecznie i ekonomicznie. Szczególnie widoczny jest ograniczony dostęp do tych usług poza centrami aglomeracji.

Projekt finansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Driving Urban Transitions 2023, współfinansowanego przez Unię Europejską. Badania potrwają do 2027 roku.

Rozwój mobilności współdzielonej ma istotne znaczenie dla transformacji energetycznej miast. Systemy car-sharingu, rowerów miejskich czy hulajnóg elektrycznych mogą znacząco zmniejszyć liczbę prywatnych samochodów w miastach, co bezpośrednio przekłada się na redukcję emisji CO2 i zanieczyszczeń powietrza. Badania wskazują, że jeden samochód współdzielony może zastąpić od 8 do 13 pojazdów prywatnych. Ponadto, usługi mobilności współdzielonej często wykorzystują pojazdy elektryczne lub inne niskoemisyjne środki transportu, co dodatkowo wspiera przejście na gospodarkę niskoemisyjną. W kontekście idei miasta 15-minutowego, współdzielone formy transportu mogą stanowić efektywne uzupełnienie transportu publicznego, szczególnie na obszarach peryferyjnych, gdzie infrastruktura komunikacyjna jest często słabiej rozwinięta.

Źródła: UAM, własne

- PATRONAT MEDIALNY - spot_img
- PATRONAT MEDIALNY - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

EDP zainstaluje fotowoltaikę w 26 sklepach Leroy Merlin

EDP Energia Polska podpisała umowę z Leroy Merlin na instalację systemów fotowoltaicznych o łącznej mocy 4,6 MWp w...

PTEC partnerem projektu „Cyfrowy Bliźniak URE”. Sztuczna inteligencja w taryfowaniu ciepła

Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej zostało partnerem instytucjonalnym i eksperckim projektu "Cyfrowy Bliźniak URE", prowadzonego przez Centrum Transformacji Energetycznej...

Amazon podpisuje kolejne umowy dotyczące OZE

Amazon podpisał umowy na zakup blisko 200 MW energii odnawialnej z trzech farm w województwach opolskim, zachodniopomorskim i...

Branża napojowa przed wyzwaniem standaryzacji butelki zwrotnej. Ekspert: bez zmian system może upaść

System butelek szklanych wielokrotnego użytku w Polsce wymaga pilnego uporządkowania i ujednolicenia. Rafał Łyczek, dyrektor operacyjny w Reselekt...

Ponad 100 tys. polskich firm nieprzygotowanych na EUDR. Raport ostrzega przed utratą dostępu do rynku UE

Zaledwie dwa i pół miesiąca dzieli duże i średnie przedsiębiorstwa od wejścia w życie wymogów EUDR – unijnego...

System kaucyjny nie wystarczy. Ekspert: potrzebne są instalacje termicznego przekształcania odpadów

Wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce to istotny krok w kierunku poprawy selektywnej zbiórki odpadów, jednak samo to rozwiązanie...

System kaucyjny w Polsce w fazie rozruchu. Od stycznia 2025 wzrosną opłaty dla producentów

Od 1 października 2025 roku w Polsce obowiązuje system kaucyjny, który obecnie znajduje się w fazie przejściowej. Codziennie...

Branża recyklingowa potrzebuje stabilnych regulacji i nowoczesnych instalacji

Transformacja sektora recyklingowego w Polsce wymaga połączenia innowacji technologicznych z odpowiednią polityką inwestycyjną oraz legislacyjną. Robert Szyman, dyrektor...