UAM bada wpływ współdzielonej mobilności na sprawiedliwy transport w europejskich aglomeracjach

Czas1 min

Wydział Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu rozpoczął realizację międzynarodowego projektu badawczego poświęconego mobilności współdzielonej. Inicjatywa o nazwie „Shared mobility services towards equitable and sustainable mobilities” (Share4Equity) ma na celu analizę, jak różne formy transportu współdzielonego – car-sharing, rowery miejskie czy hulajnogi elektryczne – mogą wpływać na rozwój sprawiedliwego i ekologicznego transportu w europejskich miastach, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów peryferyjnych.

Projekt realizowany jest we współpracy z uczelniami, ośrodkami miejskimi i firmami z Niemiec, Szwecji, Włoch, Kanady i Polski. Pracami polskiego zespołu kieruje dr Filip Schmidt z Wydziału Socjologii UAM. Badania w Polsce koncentrują się na aglomeracji poznańskiej oraz górnośląsko-zagłębiowskiej.

Naukowcy będą badać nie tylko dostępność różnych form mobilności współdzielonej w wybranych europejskich miastach, ale także czynniki, które na tę dostępność wpływają. Istotnym elementem projektu jest również zrozumienie perspektywy użytkowników i osób niekorzystających z tych usług – jakie środki transportu są dla nich dostępne i niedostępne oraz co o tym decyduje.

W ramach projektu powstanie zestaw narzędzi do analizy lokalnych systemów mobilności oraz znaczenia transportu współdzielonego dla tych systemów, z uwzględnieniem różnych typów i kryteriów sprawiedliwości.

Jak zauważają badacze, dostęp do mobilności współdzielonej jest obecnie mocno zróżnicowany. Między różnymi krajami i aglomeracjami istnieją znaczące różnice w rozwoju tej formy transportu. Ponadto, nawet w obrębie jednego obszaru metropolitalnego, dostęp do usług współdzielonych jest często nierówny – większe szanse na skorzystanie z nich mają zazwyczaj osoby z obszarów uprzywilejowanych społecznie i ekonomicznie. Szczególnie widoczny jest ograniczony dostęp do tych usług poza centrami aglomeracji.

Projekt finansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Driving Urban Transitions 2023, współfinansowanego przez Unię Europejską. Badania potrwają do 2027 roku.

Rozwój mobilności współdzielonej ma istotne znaczenie dla transformacji energetycznej miast. Systemy car-sharingu, rowerów miejskich czy hulajnóg elektrycznych mogą znacząco zmniejszyć liczbę prywatnych samochodów w miastach, co bezpośrednio przekłada się na redukcję emisji CO2 i zanieczyszczeń powietrza. Badania wskazują, że jeden samochód współdzielony może zastąpić od 8 do 13 pojazdów prywatnych. Ponadto, usługi mobilności współdzielonej często wykorzystują pojazdy elektryczne lub inne niskoemisyjne środki transportu, co dodatkowo wspiera przejście na gospodarkę niskoemisyjną. W kontekście idei miasta 15-minutowego, współdzielone formy transportu mogą stanowić efektywne uzupełnienie transportu publicznego, szczególnie na obszarach peryferyjnych, gdzie infrastruktura komunikacyjna jest często słabiej rozwinięta.

Źródła: UAM, własne

- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Polacy zadowoleni z pomp ciepła. 80% użytkowników ocenia je pozytywnie

Aż 80% użytkowników pomp ciepła w Polsce jest zadowolonych z tego sposobu ogrzewania, podczas gdy tylko 5% deklaruje...

Pierwsza biometanownia w Polsce przyłączona do sieci PSG

Pierwsza biometanownia w Polsce została oficjalnie przyłączona do sieci gazowej Polskiej Spółki Gazownictwa. Instalacja należąca do Südzucker w...

Veolia rozpoczyna projekt Rubin w Zamościu – kogeneracja biomasowa i gazowa zastąpi 30% węgla

Veolia Wschód z Grupy Veolia term zainaugurowała 10 września 2025 roku projekt Rubin w ciepłowni w Zamościu, rozpoczynając...

PolKa uruchamia pierwsze Centrum Liczenia Opakowań w Potulicach z programem resocjalizacji

PolKa – Polska Kaucja uruchomiła w Potulicach jedno z pierwszych w kraju Centrów Liczenia Opakowań, które od października...

Chapter Zero Poland i SGH: dane ESG „walutą przyszłości” dla konkurencyjności polskiej gospodarki

Chapter Zero Poland i Szkoła Główna Handlowa w Warszawie zaprezentowały na XXXIV Forum Ekonomicznym w Karpaczu raport "Budowanie...

Zrównoważony rozwój w praktyce. Polityki ESG krok po kroku

W czasach dynamicznych zmian klimatycznych, transformacji energetycznej, niestabilnej sytuacji geopolitycznej i wzrastających oczekiwań społecznych, odpowiedzialne zarządzanie przedsiębiorstwem nie...

Pierwszy w Polsce biurowiec z systemem odzysku ciepła odpadowego. Ogrzeje 800 mieszkań

Office House w kompleksie Towarowa22 stał się pierwszym nowym budynkiem w Polsce wykorzystującym nowatorskie rozwiązanie ponownego wykorzystania ciepła...

Opłaty za odpady opakowaniowe? Producenci: to po prostu nowy podatek

Przedstawiony przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska projekt nowego systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) budzi wiele kontrowersji zarówno w organizacjach odzysku opakowań,...