Infrastruktura morska dla elektrowni jądrowej. Podpisano umowę

Czas2 min

Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na opracowanie wielobranżowego projektu konstrukcji morskiej do rozładunku (MOLF – Marine Off-Loading Facility), będącej elementem infrastruktury towarzyszącej budowie pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino na Pomorzu. Zakres umowy obejmuje m.in. projekt około kilometrowego pomostu, służącego do rozładunku wielkogabarytowych materiałów i urządzeń, niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej wraz z fragmentem drogi technicznej oraz sprawowanie nadzoru autorskiego. Jest to już druga umowa prowadząca do budowy konstrukcji morskiej do rozładunku dla pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej.

Stworzenie infrastruktury towarzyszącej jest niezbędne, by mogła powstać pierwsza polska elektrownia jądrowa. Umowa na projekt pirsu, który umożliwi dostawę drogą morską wielkogabarytowych elementów elektrowni, których nie można dostarczyć w inny sposób, to konkretny krok, który dziś robimy. Przed nami kolejne – zapewnimy dostęp do elektrowni dzięki połączeniom drogowym i kolejowym – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

W ramach umowy zakłada się również opracowanie koncepcji realizacyjnej wraz z analizą warunków hydrodynamicznych i ruchu rumowiska oraz analizą nawigacyjną z symulacją podejścia jednostki, a także badania geologiczne na potrzeby projektu MOLF, wykonane zgodnie z zatwierdzonym projektem robót geologicznych. Z budową konstrukcji morskiej MOLF związane mogą być również prace towarzyszące, np. pogłębiarskie oraz wykonanie toru podejściowego.

Budowa konstrukcji morskiej ma kluczowe znaczenie dla realizacji naszego narodowego programu energetycznego. Dzięki niej będziemy mogli sprowadzać i montować najważniejsze elementy elektrowni jądrowej, co przyspieszy budowę oraz zapewni jej bezpieczne funkcjonowanie w przyszłości – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Wykonawcą dokumentacji projektowej jest konsorcjum firm: WUPROHYD Sp. z o.o. oraz INGEO Sp. z o.o. Na przygotowanie całej dokumentacji wykonawca będzie miał 14 miesięcy od podpisania umowy.

Cel inwestycji

Dzięki MOLF największe elementy na budowę elektrowni zostaną przetransportowane drogą morską. Dotyczy to przede wszystkim ładunków ponadnormatywnych, takich jak zbiornik reaktora, wytwornica pary i inne elementy modułowe oraz wyposażenia elektrowni jądrowej. Ponadto MOLF będzie stałym pomostem umożliwiającym swobodny ruch rumowiska oraz będzie umożliwiał cumowanie jednostek pływających o głębokości zanurzenia nie mniejszej niż 5 m.

Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę, fot. Ministerstwo Infrastruktury
Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę, fot. Ministerstwo Infrastruktury

Druga umowa już w realizacji

W kwietniu 2024 r. Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na opracowanie Raportu o oddziaływaniu na środowisko, w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia, związanego z budową konstrukcji morskiej do rozładunku (MOLF).

Raport opracowywany jest w pełnym zakresie, wymaganym stosownymi przepisami. Aktualnie kontynuowane są inwentaryzacje przyrodnicze w obszarze lądowym inwestycji. Zaawansowanie prac nad opracowaniem raportu wynosi ponad 50 proc.

Program wieloletni

Budowa konstrukcji morskiej (MOLF) dla pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej jest realizowana na podstawie uchwalonego w czerwcu 2023 r. programu wieloletniego, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu, towarzyszących strategicznym projektom energetycznym. Zgodnie z założeniami programu i harmonogramem, MOLF ma być gotowy w 2028 roku, wraz z rozpoczęciem budowy elektrowni jądrowej.

Oprócz infrastruktury morskiej rządowa uchwała zapewnia środki finansowe na realizację nowej linii kolejowej oraz nowej drogi krajowej. Łącznie na realizację wszystkich tych inwestycji przewidziano ponad 4,7 mld zł.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

- REKLAMA -
- REKLAMA - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Energetyka jutra. Innowacje, OZE i transformacja na 42. EuroPOWER & OZE POWER

Już w listopadzie w Warszawie odbędzie się 42. EuroPOWER & OZE POWER – kluczowe wydarzenie dla sektora energetycznego...

Miliardy na czystą mobilność i energetykę. Przełomowy konkurs NFOŚiGW nabiera tempa

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wprowadza kolejny kluczowy instrument wspierania transformacji energetycznej. Konkurs o wartości blisko...

Polacy marnują żywność na potęgę. Aż 63% przyznaje się do wyrzucania jedzenia

Najnowszy raport "Nie Marnuj Jedzenia" pokazuje, że problem marnowania żywności w Polsce narasta. Aż 63% Polaków przyznaje się...

Akcja Czysta Wisła 2025 – 25,7 tysiąca wolontariuszy zebrało 233 tony śmieci z polskich rzek

Trzecia edycja Akcji Czysta Wisła zakończyła się sukcesem – 25 690 osób zebrało 233 tony śmieci z Wisły,...

Program Czyste Powietrze z dramatycznym spadkiem zainteresowania – likwidacja kopciuchów potrwa 35 lat

Zainteresowanie programem "Czyste Powietrze" utrzymuje się na najniższym poziomie w historii pół roku od ponownego uruchomienia po reformie....

Europejska Koalicja Tekstylna domaga się gospodarki obiegu zamkniętego

Firma Reju wraz z jedenastu innymi firmami reprezentującymi łańcuch wartości tekstyliów ogłosiła 15 października manifest Europejskiej Koalicji na...

Światowy Dzień Żywności. Sztuczna inteligencja może zmniejszyć marnotrawstwo o 15 proc.

W Unii Europejskiej marnowanych jest co roku nawet 88 milionów ton żywności, co stanowi praktycznie 20 procent rocznej...

System kaucyjny w Polsce – handel detaliczny przed wyzwaniem adaptacji i kosztów

Polski rynek detaliczny od 1 października 2025 roku działa w nowej rzeczywistości – tego dnia ruszył system kaucyjny,...