Wynalazcy z Politechniki Krakowskiej przystosowali silnik spalinowy do zasilania wodorem

Czas2 min

Naukowcy Politechniki Krakowskiej stanęli w szranki z największymi koncernami motoryzacyjnymi świata i przystosowali tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem. Swoje innowacyjne rozwiązanie zespół wynalazców z Katedry Pojazdów Samochodowych Politechniki Krakowskiej pod kierunkiem prof. Marka Brzeżańskiego zaprezentował po raz pierwszy publicznie 29 stycznia 2024 r. na Wydziale Mechanicznym PK. 

– Wykorzystanie wodoru jako nowego nośnika energii w transporcie jest bardzo obiecującym rozwiązaniem. Po pierwsze, to paliwo nie jest obarczone geopolitycznie, ponieważ wodór możemy produkować w każdym miejscu na kuli ziemskiej, w którym mamy dostęp do wody i energii elektrycznej. Jeżeli produkcja wodoru z odnawialnych źródeł ruszy pełną parą, to w okresie przejściowym ewolucji motoryzacyjnej można stosować wodór do tłokowych silników spalinowych. Największą zaletą tego rozwiązania są korzyści dla zdrowia ludzi i środowiska – brak emisji toksycznych składników spalin oraz brak emisji dwutlenku węgla – podkreśla prof. Marek Brzeżański. 

– Podczas zasilania wodorem znika problem zasięgu pojazdu, a jego eksploatacja nie obciąża środowiska. Ogniwa paliwowe możemy stosować w pojazdach kołowych, szynowych, w transporcie morskim oraz jako napęd maszyn budowlanych. W praktyce ten typ źródła napędu, ze względu na dość złożoną konstrukcję, powinien być w pierwszej kolejności preferowany w większych pojazdach osobowych oraz we wszelkiego typu pojazdach użytkowych, szynowych oraz w maszynach przemysłowych. Przed naukowcami i konstruktorami jeszcze wiele wyzwań w tym obszarze, ale jesteśmy na dobrej drodze – uważa ekspert Politechniki.

Prezentację rozpoczął mini-wykład prof. Marka Brzeżańskiego na temat zastosowania wodoru jako paliwa przyszłości w motoryzacji oraz prac, które w tym obszarze prowadzą naukowcy PK.  Następnie w laboratorium Katedry Pojazdów Samochodowych Politechniki Krakowskiej odbyło się uruchomienie i pokaz działania tłokowego silnika spalinowego przystosowanego do zasilania wodorem. W celach badawczych naukowcy PK poddali adaptacji do zasilania wodorem 5-cylindrowy, przemysłowy silnik Scania. Po prezentacji była możliwość rozmowy z twórcami na temat szczegółów politechnicznego rozwiązania, problemów badawczo-rozwojowych i możliwych kierunków rozwoju aplikacji opartych na silnikach typu ICE-H2.

Politechnika Krakowska badania nad zastosowaniem wodoru do tłokowych silników spalinowych prowadzi od lat 80. XX wieku. Zaowocowały one m.in. opracowaniem instalacji do wykorzystywania odpadowego wodoru do celów energetycznych i skonstruowaniem przemysłowych silników zasilanych wodorem, przeznaczonych do współpracy z generatorami. Zastosowanie wodoru w silnikach pojazdów samochodowych stanowi następny krok w pracach zespołu z katedry Pojazdów Samochodowych.

W prezentacji innowacyjnego rozwiązania wynalazców z Wydziału Mechanicznego wzięli udział m.in. rektor PK prof. Andrzej Szarata, władze dziekańskie Wydziału Mechanicznego z dziekanem prof. Jerzym Sładkiem na czele, członkowie obradującej na PK Rady Naukowej Instytutu Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL Sp. z o.o oraz liczni dziennikarze.

Źródło: Politechnika Krakowska

- REKLAMA-spot_img

Najnowsze

spot_img

Zainteresuje Cię

PGE Energia Ciepła otrzyma 49 mln zł na budowę instalacji fotowoltaicznych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przyznał PGE Energii Ciepła w Warszawie prawie 49 mln zł...

Baterie nowej generacji powstają na Politechnice Gdańskiej

Wytrzymałe, stabilne podczas ładowania i rozładowywania, wytworzone z ograniczonym użyciem surowców krytycznych, a przez to bardziej przyjazne dla...

Partnerstwo na rzecz rewitalizacji terenów zielonych w Kozienicach

W Kozienicach odbyło się pierwsze spotkanie poświęcone rewitalizacji terenów zielonych, w którym uczestniczyli przedstawiciele gminnego samorządu, pracownicy spółek...

KPO: Ponad 12 miliardów złotych od BGK na rozwój dystrybucji energii w Grupie PGE

PGE Polska Grupa Energetyczna podpisała dwie umowy pożyczek z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK) na łączną kwotę ponad 12...

Ponad pół miliarda złotych na adaptację lasów do zmian klimatu

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przyznał Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe dofinansowanie w wysokości 514...

Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG

Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma...

Polska prezydencja UE. Europa potrzebuje skutecznych narzędzi wspierających dekarbonizację przemysłu

27 marca 2025 r. w Brukseli odbyło się pierwsze posiedzenie Rady ds. Środowiska pod przewodnictwem polskiej prezydencji. Podczas...

Startuje nowe Czyste Powietrze – więcej wsparcia, prostsze zasady

31 marca 2025 r. o godzinie 12:00 ruszył nabór wniosków w zreformowanej wersji programu Czyste Powietrze. Program został...