150 mln kilometrów przejechanych na polskich bateriach

Czas3 min

Baterie pod konkretne oczekiwania Klienta (custom design), nowe generacje uznanych na świecie produktów UVES POWER LTO GEN 3.0, UVES ENERGY i UVES LFP, autorski system zarządzania baterią BMS oraz zaprezentowanie nowej fabryki baterii GigafactoryX – to niektóre propozycje Impactu na tegoroczną edycję BusWorld 2023. Na odbywających się w Brukseli największych targach autobusowych w Europie polski producent zaprezentuje również możliwości własnej, najnowocześniejszej w Europie linii produkcyjnej baterii heavy duty o zdolności produkcyjnej 1,2GWh, na której pierwsze systemy bateryjne będą wytwarzane już w drugim kwartale 2024 r. 

W nowej GigafactoryX do 2027 r. moce produkcyjne zostaną zwiększone do 4GWh rocznie. Produkcja będzie oparta na europejskim łańcuchu dostaw m.in. dzięki umowom z LG i Freyrem.

– W samym sercu Europy prezentujemy najnowocześniejsze systemy bateryjne, które od wielu lat wykorzystują najwięksi producenci autobusów na świecie tacy jak Solaris Bus&Coach czy ADL. Doświadczenie zdobyte w trakcie wieloletniej współpracy z liderami rynku, tysiące dostarczonych systemów bateryjnych i BMS-ów jest czynnikiem, który wyróżnia nas na tle konkurencji i pozwala wyznaczać nowe trendy na rynku – mówi Ireneusz Kazimierski, prezes Zarządu Impact Clean Power Technology S.A.

Koncentracja na potrzebach Klienta była od zawsze wpisana w DNA Impactu. Zespół inżynierów projektuje baterie w oparciu o konkretne wymogi partnerów stosując nowoczesne technologie ogniw zgodnie z ich oczekiwaniami. Litowo-jonowe systemy bateryjne UVES są budowane w oparciu o ogniwa NMC, LTO i LFP. Te pierwsze charakteryzują się bardzo dużą gęstością energii oraz konkurencyjną ceną w porównaniu do innych baterii tego typu. Wymagają dłuższego czasu ładowania, który w zamian zapewnia duży zasięg i możliwość całodziennej eksploatacji pojazdu. Trwające kilka godzin ładowanie odbywa się zwykle w zajezdni w godzinach nocnych. Z kolei moduły pracujące w oparciu o technologię LTO mogą być ładowane bardzo szybko i często, na przykład w trakcie krótkich postojów na pętlach. Ładowanie trwa wtedy od 8 – 15 minut, co powoduje, że tego typu pojazdy mogą być wykorzystywane praktycznie 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Baterie LTO mogą mieć mniejsze pojemności i zajmować mniej miejsca w pojeździe. Baterie oparte na technologiach LFP są natomiast są rozwiązaniem wszędzie tam, gdzie wymagana jest dostawa systemów bezkobaltowych.

Baterie Impacu znajdują także zastosowanie w autobusach wodorowych. Firma pracuje nad własnymi technologiami ogniw paliwowym opartym o wodór w porozumieniu z ITOCHU Plantech Inc. i Toshiba Energy Systems and Solutions Corp.  Systemy będą charakteryzować się dwukrotnie dłuższą żywotnością niż jakiekolwiek inne rozwiązanie na rynku.

– Od końca września 2023 roku cała produkcja Impactu odbywa się już w nowej GigafactoryX. Powstanie zaawansowanego technologicznie zakładu będzie silnym impulsem do rozwoju branży elektromobilności oraz OZE w Polsce i na świecie. GigafactoryX to także kolejny krok w obszarze produkcji energii oraz transformacji transportu publicznego i przemysłu, który pozwoli konsekwentnie redukować emisje CO2. Do tej pory autobusy elektryczne napędzane bateriami z Impactu przejechały już ponad 150 mln km – mówi Ireneusz Kazimierski, Prezes Impact Clean Power Technology.

Busworld to jedna z najważniejszych i największych międzynarodowych imprez targowych poświęconych przemysłowi autobusowemu i transportowemu. Impreza ta gromadzi producentów pojazdów, dostawców sprzętu i technologii związanych z transportem publicznym oraz innych kluczowych graczy branży z całego świata. Targi Busworld zostały po raz pierwszy zorganizowane w 1971 roku w belgijskim mieście Kortrijk.

Impact Clean Power Technology SA jest na rynku od 2007 r. Swoje systemy bateryjne sprzedaje w Europie, Nowej Zelandii i Stanach Zjednoczonych. W laboratorium Impactu powstają innowacyjne systemy bateryjne, które posiadają parametry zapewniające przewagę rynkową w każdym segmencie działalności spółki. Firma cały czas pracuje nad kolejnymi generacjami swoich baterii. Jest gotowa na wsparcie globalnych działań zmierzających do gospodarki bezemisyjnej i związanych z nadchodzącą wodorową rewolucją. Dostarczyła ponad 20 tysięcy niezawodnych systemów bateryjnych. Pojazdy z bateriami Impactu przejechały już ponad 100 mln km na całym świecie. Spółka zatrudnia ponad 290 pracowników, w tym ponad 100 inżynierów różnych specjalności.

Źródło: Impact Clean Power Technology