- PATROŃAT MEDIALNY -spot_img

73% firm widzi w ESG szansę na lepszy wizerunek, ale brakuje narzędzi do raportowania

Czas2 min

Deklaracje polskich firm dotyczące ESG i strategii zrównoważonego rozwoju rozmijają się z faktycznym wykorzystaniem narzędzi potrzebnych do raportowania – wykazuje badanie WEBCON na próbie 250 przedsiębiorstw. Chociaż ponad połowa firm otrzymuje od klientów pytania o zrównoważony rozwój, tylko 14% wdrożyło system do zbierania i analizowania danych do raportów niefinansowych.

Niemal połowa przedsiębiorstw przyznaje, że dane potrzebne do raportów ESG są wprowadzane i analizowane ręcznie, podczas gdy w pełni zautomatyzowany proces funkcjonuje jedynie w 4% firm. Problem potęguje rozproszenie źródeł informacji oraz brak zintegrowanych systemów do ich przetwarzania.

Aż 45% firm wskazuje, że integracja danych z różnych źródeł stanowi dla nich największe wyzwanie. Dodatkowo 24% podnosi problem zapewnienia dokładności i kompletności danych. W takich warunkach przygotowanie raportu jest nie tylko czasochłonne, ale też obarczone sporym ryzykiem błędów.

Postrzegane korzyści biznesowe ESG

Pomimo trudności technicznych przedsiębiorcy dostrzegają potencjał ESG. 73% firm widzi w nim sposób na poprawę wizerunku w kontekście dbałości o środowisko, a co druga uważa, że może to podnieść zaangażowanie i wydajność pracowników. 40% wskazuje na szansę przyciągnięcia nowych talentów dopasowanych do kultury organizacyjnej.

„Prawie połowa polskich firm nie korzysta z żadnych narzędzi usprawniających raportowanie, a większość wykorzystuje metody, które na dłuższą metę bardziej utrudniają niż ułatwiają to zadanie. Nie dziwi więc fakt, że część firm postrzega raportowanie ESG jako kolejny obciążający wymóg prawny” – wskazuje Anna Puka, dyrektor działu Pre-sales Consulting w WEBCON.

Podzielone opinie o obowiązku raportowania

Firmy w Polsce są podzielone w ogólnej ocenie obowiązku raportowania ESG. 39% uznaje, że może on poprawić transparentność i wspierać działania proekologiczne, ale niemal połowa (48%) traktuje go przede wszystkim jako nadmierne obciążenie organizacyjne, potęgowane przez brak jednolitych standardów.

Potrzeby technologiczne firm

Najczęściej wskazywaną przez respondentów potrzebą są bardziej zaawansowane narzędzia do raportowania ESG (66%) oraz przeprowadzanie szkoleń i zapewnienie wsparcia technicznego dla zespołów (61%). Co trzeci badany wskazuje na automatyzację raportowania jako najbardziej pomocną zmianę, która mogłaby odciążyć firmę.

„Współpracując z największymi firmami na rynku obserwujemy, w jaki sposób podchodzą one do nowego obowiązku. Takie spółki wiedzą, że im mniej źródeł danych, tym większa możliwość zapanowania nad nimi” – komentuje Anna Puka.

Oczekiwania klientów rosną

Już ponad połowa firm potwierdza, że otrzymuje od swoich klientów pytania dotyczące zrównoważonego rozwoju. To pokazuje, że ESG przestaje być jedynie wymogiem regulacyjnym, a staje się oczekiwaniem rynkowym wpływającym na relacje biznesowe.

Metodologia badania

Badanie „ESG w polskich firmach” zostało przeprowadzone przez WEBCON na reprezentatywnej próbie 250 przedsiębiorstw różnej wielkości działających na polskim rynku. Ankiety przeprowadzono metodą CAWI wśród osób odpowiedzialnych za raportowanie lub zarządzanie obszarem ESG.

Wyniki badania pokazują paradoks polskiego rynku ESG – wysoką świadomość korzyści biznesowych przy jednoczesnym braku odpowiednich narzędzi technologicznych do ich realizacji. Ta luka między aspiracjami a możliwościami technicznymi może stanowić barierę dla skutecznej transformacji zrównoważonej polskich przedsiębiorstw. Firmy, które zainwestują w automatyzację procesów ESG i integrację źródeł danych, mogą zyskać znaczącą przewagę konkurencyjną nie tylko w zakresie efektywności raportowania, ale także w budowaniu zaufania interesariuszy i dostępie do zielonego finansowania. W kontekście nadchodzących regulacji CSRD i rosnących oczekiwań inwestorów, digitalizacja procesów ESG staje się kluczowym elementem strategii biznesowej.

- PATRONAT MEDIALNY - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Wygoda kluczem do sukcesu systemu kaucyjnego. 71,5 proc. Polaków chce więcej automatów

Dostępność automatów zwrotnych to najważniejszy czynnik, który zachęci Polaków do częstszego zwracania opakowań - wynika z raportu "Nowe...

EDP zainstaluje fotowoltaikę w 26 sklepach Leroy Merlin

EDP Energia Polska podpisała umowę z Leroy Merlin na instalację systemów fotowoltaicznych o łącznej mocy 4,6 MWp w...

PTEC partnerem projektu „Cyfrowy Bliźniak URE”. Sztuczna inteligencja w taryfowaniu ciepła

Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej zostało partnerem instytucjonalnym i eksperckim projektu "Cyfrowy Bliźniak URE", prowadzonego przez Centrum Transformacji Energetycznej...

Amazon podpisuje kolejne umowy dotyczące OZE

Amazon podpisał umowy na zakup blisko 200 MW energii odnawialnej z trzech farm w województwach opolskim, zachodniopomorskim i...

Branża napojowa przed wyzwaniem standaryzacji butelki zwrotnej. Ekspert: bez zmian system może upaść

System butelek szklanych wielokrotnego użytku w Polsce wymaga pilnego uporządkowania i ujednolicenia. Rafał Łyczek, dyrektor operacyjny w Reselekt...

Ponad 100 tys. polskich firm nieprzygotowanych na EUDR. Raport ostrzega przed utratą dostępu do rynku UE

Zaledwie dwa i pół miesiąca dzieli duże i średnie przedsiębiorstwa od wejścia w życie wymogów EUDR – unijnego...

System kaucyjny nie wystarczy. Ekspert: potrzebne są instalacje termicznego przekształcania odpadów

Wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce to istotny krok w kierunku poprawy selektywnej zbiórki odpadów, jednak samo to rozwiązanie...

System kaucyjny w Polsce w fazie rozruchu. Od stycznia 2025 wzrosną opłaty dla producentów

Od 1 października 2025 roku w Polsce obowiązuje system kaucyjny, który obecnie znajduje się w fazie przejściowej. Codziennie...