- PATROŃAT MEDIALNY -spot_img

Autonomiczny minibus w połowie listopada pojawi się na Politechnice Śląskiej 

Czas1 min

Autonomiczny minibus zaprojektowany przez gliwicką firmę Blees i naukowców Politechniki Śląskiej wkrótce pojawi się w miasteczku akademickim Politechniki Śląskiej i to właśnie tu będzie testowany.  

– To historyczny moment dla Politechniki Śląskiej. Pierwszy polski pojazd autonomiczny powstał przy współpracy naukowców Politechniki Śląskiej i to u nas będzie testowany – podkreśla dr hab. inż. Anna Timofiejczuk, prof. PŚ – dziekan Wydziału Mechanicznego Technologicznego. 

Rolą naukowców pod kierownictwem prof. Piotra Przystałki w tym projekcie było głównie przygotowanie algorytmów i stanowiska zdalnego operatora, który obserwuje działanie pojazdu i w razie potrzeby przejmuje nad nim kontrolę. 

Pilotażowe kursy rozpoczęły się kilka dni temu w Katowicach, w Dolinie 3 Stawów.  

– Mieszkańcy będą mogli z bliska przyjrzeć się najnowszej technologii wykorzystującej m.in. zaawansowane technologicznie sensory, systemy: rozpoznawania obiektów oraz sterowania pojazdem za pomocą sztucznej inteligencji. Wszystko to, obudowane nowoczesną i wyróżniająca się formą pojazdu Blees BB-1. Dla Katowic i Gliwic, które są organizatorami testów, to przełomowy krok na drodze do wprowadzania autonomicznych minibusów w komunikacji zbiorowej – czytamy w komunikacie firmy Blees. W przyszłości tego typu pojazdy będą uzupełnieniem transportu publicznego, realizując przewozy na obszarach, gdzie obecnie jest to niemożliwe lub nieefektywne. W ten sposób zwiększy się dostępność komunikacji dla wszystkich mieszkańców.  

Oprócz Katowic, testy będą prowadzone w Gliwicach, a konkretnie w miasteczku akademickim Politechniki Śląskiej wzdłuż ulicy Akademickiej. 13 listopada pojazd pojawi się w terenie, ale dopiero od 20 listopada będzie woził pasażerów. Jednorazowo do pojazdu może wsiąść 9 osób. Do realizacji testów zapraszamy również studentów naszej Uczelni, którzy będą mogli być pasażerami, ale również dołączyć do grupy osób realizujących testy. 

– Oprócz testu samego pojazdu, w tym samym czasie przy współpracy z psychologami z Uniwersytetu Śląskiego będziemy również prowadzili badania reakcji osób na kontakt z minibusem, którym w przyszłości nie będzie kierował człowiek siedzący w pojeździe – dodaje Anna Timofiejczuk. 

Zdalny kierowca będzie przejmował kontrolę w pojeździe wyłącznie wtedy, gdy sytuacja drogowa będzie zbyt złożona na to, aby autonomiczny układ sterowania sam sobie poradził. Naukowcy sprawdzą, czy pasażerowie są otwarci na takie rozwiązania technologiczne.

Osoby zainteresowanie dołączeniem do zespołu wolontariuszy biorących udział w testach minibusa, mogą się zgłosić do 9.11.2023 r.

Źródło: Politechnika Śląska

- PATRONAT MEDIALNY - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Wygoda kluczem do sukcesu systemu kaucyjnego. 71,5 proc. Polaków chce więcej automatów

Dostępność automatów zwrotnych to najważniejszy czynnik, który zachęci Polaków do częstszego zwracania opakowań - wynika z raportu "Nowe...

EDP zainstaluje fotowoltaikę w 26 sklepach Leroy Merlin

EDP Energia Polska podpisała umowę z Leroy Merlin na instalację systemów fotowoltaicznych o łącznej mocy 4,6 MWp w...

PTEC partnerem projektu „Cyfrowy Bliźniak URE”. Sztuczna inteligencja w taryfowaniu ciepła

Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej zostało partnerem instytucjonalnym i eksperckim projektu "Cyfrowy Bliźniak URE", prowadzonego przez Centrum Transformacji Energetycznej...

Amazon podpisuje kolejne umowy dotyczące OZE

Amazon podpisał umowy na zakup blisko 200 MW energii odnawialnej z trzech farm w województwach opolskim, zachodniopomorskim i...

Branża napojowa przed wyzwaniem standaryzacji butelki zwrotnej. Ekspert: bez zmian system może upaść

System butelek szklanych wielokrotnego użytku w Polsce wymaga pilnego uporządkowania i ujednolicenia. Rafał Łyczek, dyrektor operacyjny w Reselekt...

Ponad 100 tys. polskich firm nieprzygotowanych na EUDR. Raport ostrzega przed utratą dostępu do rynku UE

Zaledwie dwa i pół miesiąca dzieli duże i średnie przedsiębiorstwa od wejścia w życie wymogów EUDR – unijnego...

System kaucyjny nie wystarczy. Ekspert: potrzebne są instalacje termicznego przekształcania odpadów

Wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce to istotny krok w kierunku poprawy selektywnej zbiórki odpadów, jednak samo to rozwiązanie...

System kaucyjny w Polsce w fazie rozruchu. Od stycznia 2025 wzrosną opłaty dla producentów

Od 1 października 2025 roku w Polsce obowiązuje system kaucyjny, który obecnie znajduje się w fazie przejściowej. Codziennie...