Badania nad etykietami energetycznymi dla modułów fotowoltaicznych

Czas1 min

Prof. Magdalena Grębosz-Krawczyk, kierownik Zakładu Marketingu na Wydziale Organizacji i Zarządzania Politechniki Łódzkiej, uczestniczyła w międzynarodowych badaniach dotyczących oceny etykiet energetycznych modułów fotowoltaicznych (PV) z perspektywy konsumentów i instalatorów (Study on consumers’ and installers’ understanding of the energy label for photovoltaic modules – GROW/IMA/21/21211/12129). 

Badania te, realizowane na zlecenie Komisji Europejskiej, były ukierunkowane na kilku obszarach, które obejmowały:

  1. Identyfikację czynników wpływających na wybory konsumentów. Celem było zrozumienie, jakie elementy są decydujące dla klientów przy wyborze modułów i systemów PV, obejmując takie aspekty jak cena, wydajność, marka, gwarancja oraz opinie innych użytkowników.
  2. Ocenę stopnia zrozumienia etykiety energetycznej. Badania miały na celu zweryfikowanie, jak konsumenci i instalatorzy interpretują informacje zawarte na etykietach energetycznych, ze szczególnym uwzględnieniem etykiet dla modułów PV, oraz sprawdzenie, czy informacje te są jasne i zrozumiałe dla odbiorców.
  3. Ocenę reakcji na nowe projekty etykiet energetycznych modułów fotowoltaicznych. W ramach badania analizowano reakcje konsumentów i instalatorów na propozycje nowych wzorów etykiet energetycznych, z naciskiem na określenie, w jakim stopniu nowa etykieta wpłynęłaby na decyzje zakupowe, zarówno w kontekście samej decyzji o zakupie, jak i wyboru konkretnych produktów.

Międzynarodowa współpraca i metodologia

W projekcie wykorzystano triangulację, czyli łączenie różnych metod badawczych, co znacząco wpływa na jakość i wiarygodność wyników.

Badania jakościowe, oparte na grupach fokusowych, przeprowadzono wśród instalatorów i potencjalnych użytkowników paneli fotowoltaicznych w Hiszpanii, Polsce i Estonii. Natomiast badania ankietowe wśród konsumentów zrealizowano w sześciu krajach UE: Estonii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Polsce i Szwecji.

Znaczenie wyników

Realizacja badań dostarczyła cennych informacji na temat percepcji i preferencji uczestników rynku fotowoltaicznego, co może mieć istotne znaczenie dla producentów, sprzedawców oraz organów regulacyjnych w sektorze energii odnawialnej.

Wyniki badań zostaną wykorzystane przez Dyrekcję Generalna ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MŚP (The Directorate General for Internal Market, Industry, Entrepreneurship and SMEs) do opracowania nowych wytycznych dotyczących etykiet znajdujących się na modułach fotowoltaicznych.

Źródło: Politechnika Łódzka

- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Polacy zadowoleni z pomp ciepła. 80% użytkowników ocenia je pozytywnie

Aż 80% użytkowników pomp ciepła w Polsce jest zadowolonych z tego sposobu ogrzewania, podczas gdy tylko 5% deklaruje...

Pierwsza biometanownia w Polsce przyłączona do sieci PSG

Pierwsza biometanownia w Polsce została oficjalnie przyłączona do sieci gazowej Polskiej Spółki Gazownictwa. Instalacja należąca do Südzucker w...

Veolia rozpoczyna projekt Rubin w Zamościu – kogeneracja biomasowa i gazowa zastąpi 30% węgla

Veolia Wschód z Grupy Veolia term zainaugurowała 10 września 2025 roku projekt Rubin w ciepłowni w Zamościu, rozpoczynając...

PolKa uruchamia pierwsze Centrum Liczenia Opakowań w Potulicach z programem resocjalizacji

PolKa – Polska Kaucja uruchomiła w Potulicach jedno z pierwszych w kraju Centrów Liczenia Opakowań, które od października...

Chapter Zero Poland i SGH: dane ESG „walutą przyszłości” dla konkurencyjności polskiej gospodarki

Chapter Zero Poland i Szkoła Główna Handlowa w Warszawie zaprezentowały na XXXIV Forum Ekonomicznym w Karpaczu raport "Budowanie...

Zrównoważony rozwój w praktyce. Polityki ESG krok po kroku

W czasach dynamicznych zmian klimatycznych, transformacji energetycznej, niestabilnej sytuacji geopolitycznej i wzrastających oczekiwań społecznych, odpowiedzialne zarządzanie przedsiębiorstwem nie...

Pierwszy w Polsce biurowiec z systemem odzysku ciepła odpadowego. Ogrzeje 800 mieszkań

Office House w kompleksie Towarowa22 stał się pierwszym nowym budynkiem w Polsce wykorzystującym nowatorskie rozwiązanie ponownego wykorzystania ciepła...

Opłaty za odpady opakowaniowe? Producenci: to po prostu nowy podatek

Przedstawiony przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska projekt nowego systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) budzi wiele kontrowersji zarówno w organizacjach odzysku opakowań,...