- PATROŃAT MEDIALNY -spot_img

E-metanol – zielone paliwo dla statków może być produkowane w Gdyni

Czas3 min

Zielony metanol ma szansę stać się paliwem alternatywnym dla paliw kopalnych dla branży morskiej, która odpowiada za 3% globalnych emisji CO2. Podczas spotkania w PPNT o możliwościach produkcji tego paliwa przyszłości w Gdyni rozmawiała w międzynarodowym gronie wiceprezydentka Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.

W środę, 6 marca w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyło się spotkanie przedstawicieli gdyńskiego samorządu z gronem praktyków z wieloletnim doświadczeniem z branży morskiej i przemysłowej. Cel – omówić możliwości produkcji w Gdyni paliwa przyszłości – e-metanolu.

– Ten projekt może być bardzo istotnym impulsem do rozwoju wielu branż w Gdyni. Miasto jest zainteresowane różnymi aspektami tego projektu, zwłaszcza możliwością zagospodarowania ciepła odpadowego, których duże ilości powstają w procesie produkcji e-metanolu. Nasze domy mogłoby być ogrzewane „zielonym ciepłem”. Realizacja projektu o takiej skali, zbudowanie innowacyjnego modelu biznesowego i stworzenie zielonego eko-systemu przyniosłoby korzyści zarówno dla mieszkańców, miasta jak i portu – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydentka ds. gospodarki.

Uruchomienie produkcji zielonego metanolu w Gdyni oznaczałoby nowe miejsca pracy, wpływy z podatków, rozwój gdyńskich przedsiębiorstw i niezależność energetyczną.

Międzynarodowe doświadczenie

Projekt produkcji e-metanolu w Gdyni jest realizowany w oparciu o sprawdzone rozwiązania z przedsięwzięć realizowanych w Finlandii, Szwecji, Danii i Holandii. Jego inicjatorem jest spółka Strand Eco Energy, która ma doświadczenie w realizacji podobnego projektu w porcie Kokkola w północnej Finlandii.

– Tego typu projekt to inwestycja na poziomie 0,5 mld euro. Gdynia – lider w obszarze ekologii, z istniejącą infrastrukturą portową, z dostępem do kawern solnych jako magazynu wodoru potrzebnego do produkcji e-metanolu, oraz z działającą na terenie miasta elektrociepłownią PGE EC – wytwórcą CO2 potrzebnego do produkcji e-metnolu jest optymalnym miejscem dla takiej inwestycji – mówił na spotkaniu Casse Strand, założyciel firmy.

W spotkaniu uczestniczyli także przedstawiciele firmy R.Power, niezależnego producenta energii rozwijającego projekty odnawialne na dużą skalę w Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Niemczech, Rumunii i Włoszech. Produkcja zielonego metanolu wymaga dużej ilości zielonej energii. RPower jest gotowa dostarczać znaczącą część energii wymaganej dla zaspokojenia potrzeb projektu, których całość szacowana jest na poziomie 2 TWh rocznie (jest to ponad 1% łącznie zużywanej energii – „czarnej” i tej „zielonej” – w Polsce w 2023 roku).

– Jesteśmy również gotowi zaangażować się w budowę i obsługę elektrolizerów potrzebnych do produkcji zielonego wodoru a w konsekwencji e-metanolu. Potwierdzenie zainteresowania Miasta Gdyni projektem jest dla nas bodźcem do dalszego działania w tym temacie – powiedział Marcin Słomczyński, Head of Central Europe / Head of Hydrogen w firmie R.Power.

Jeżeli wszystkie zainteresowane projektem strony dojdą do porozumienia, na terenie miasta może powstać największa w Polsce infrastruktura do produkcji e-metanolu, zapewniająca 200 tys. ton tego ekologicznego paliwa rocznie. Aby tak się stało, Strand Eco Energy będzie prowadzić rozmowy z Zarządem Portu Gdynia oraz firmami Orlen i PGNiG, mając już poparcie gdyńskiego samorządu oraz obsługującego w porcie kontenerowce terminalu BCT.

Zielony metanol – produkcja, wykorzystanie, pożyteczne odpady

E-metanol to alkohol metylowy, do pozyskania którego potrzebna jest zielona energia (tę do Gdyni dostarczałaby firma R.Power), dwutlenek węgla (mógłby być przechwytywany z gdyńskiej elektrociepłowni PGE EC) oraz wodór, do produkcji którego należałoby wybudować elektrolizery.

Zielony metanol ma szansę zastąpić paliwa kopalne w branży morskiej, odpowiedzialnej za 3% globalnych emisji dwutlenku węgla. Wprowadzenie ekologicznego paliwa to już konieczność wobec zmian klimatycznych, tak aby przede wszystkim największe kontenerowce, zawijające również do portu w Gdyni, obniżały tym sposobem swój ślad węglowy. Operatorzy klasy Maersk już przestawiają swoją flotę na nowe paliwo. Ślad węglowy kontenerowców napędzanych e-metanolem jest zdecydowanie mniejszy, gdyż zarówno produkcja jak i spalanie tego paliwa są bardziej ekologiczne. Jak podaje portal chemiaibiznes.com.pl, zakłada się, że użycie e-metanolu pozwoli na obniżenie emisji CO2 o 95%, tlenków azotu o 80%, a także całkowicie wyeliminuje problem emisji tlenków siarki.

Możliwość tankowania e-metanolu w Porcie Gdynia, otwiera go więc na nowoczesną flotę, takich operatorów jak Maersk czy MSC.

Pożytecznym odpadem w procesie produkcji e-metanolu są duże ilości ciepła, które można użyć do ogrzewania mieszkań. Zainteresowanie wykorzystaniem takiego źródła ciepła wyraził już inwestor Vastint, odpowiedzialny za inwestycję Waterfront II.

Projekt produkcji e-metanolu w Gdyni na tym etapie rozwoju ma więc już wielu zwolenników, a zatem i duże szanse na powodzenie.

Źródło: Gdynia.pl

- PATRONAT MEDIALNY - spot_img
- PATRONAT MEDIALNY - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

EDP zainstaluje fotowoltaikę w 26 sklepach Leroy Merlin

EDP Energia Polska podpisała umowę z Leroy Merlin na instalację systemów fotowoltaicznych o łącznej mocy 4,6 MWp w...

PTEC partnerem projektu „Cyfrowy Bliźniak URE”. Sztuczna inteligencja w taryfowaniu ciepła

Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej zostało partnerem instytucjonalnym i eksperckim projektu "Cyfrowy Bliźniak URE", prowadzonego przez Centrum Transformacji Energetycznej...

Amazon podpisuje kolejne umowy dotyczące OZE

Amazon podpisał umowy na zakup blisko 200 MW energii odnawialnej z trzech farm w województwach opolskim, zachodniopomorskim i...

Branża napojowa przed wyzwaniem standaryzacji butelki zwrotnej. Ekspert: bez zmian system może upaść

System butelek szklanych wielokrotnego użytku w Polsce wymaga pilnego uporządkowania i ujednolicenia. Rafał Łyczek, dyrektor operacyjny w Reselekt...

Ponad 100 tys. polskich firm nieprzygotowanych na EUDR. Raport ostrzega przed utratą dostępu do rynku UE

Zaledwie dwa i pół miesiąca dzieli duże i średnie przedsiębiorstwa od wejścia w życie wymogów EUDR – unijnego...

System kaucyjny nie wystarczy. Ekspert: potrzebne są instalacje termicznego przekształcania odpadów

Wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce to istotny krok w kierunku poprawy selektywnej zbiórki odpadów, jednak samo to rozwiązanie...

System kaucyjny w Polsce w fazie rozruchu. Od stycznia 2025 wzrosną opłaty dla producentów

Od 1 października 2025 roku w Polsce obowiązuje system kaucyjny, który obecnie znajduje się w fazie przejściowej. Codziennie...

Branża recyklingowa potrzebuje stabilnych regulacji i nowoczesnych instalacji

Transformacja sektora recyklingowego w Polsce wymaga połączenia innowacji technologicznych z odpowiednią polityką inwestycyjną oraz legislacyjną. Robert Szyman, dyrektor...