Ekologia na ulicach i pod ziemią w Warszawie

Czas2 min

Pasażerowie Warszawskiego Transportu Publicznego mogą mieć pewność, że kiedy wsiadają do naszych pojazdów, to przy okazji dbają o środowisko – przekonuje ZTM Warszawa.

Duży może więcej, powinien też dawać dobry przykład. Warszawski Transport Publiczny oprócz tego, że chce sprawnie i wygodnie wozić pasażerów, to też pokazywać, że można i trzeba przy tej okazji dbać o środowisko. Dlatego nowy tabor spełnia restrykcyjne normy i jest energooszczędny, a kierowcy, maszyniści i motorniczowie jeżdżą tak, żeby ten efekt jeszcze wzmacniać. To się opłaca ekonomicznie i ekologicznie.

Każdego dnia na ulice aglomeracji wyjeżdża około 1500 autobusów, które są nowoczesne i nie pobierają tyle paliwa, co te eksploatowane w przeszłości (kto pamięta ikarusy, ten wie). Do nowoczesnej technologii warto też dodać ekologiczną jazdę, a to możliwe, bo wiele zależy w tym przypadku od człowieka.

Dlatego kierowcy Miejskich Zakładów Autobusowych, czyli największego przewoźnika, uczą się zasad eco-drivingu już podczas zajęć prowadzonych w ramach kwalifikacji wstępnej. Potem regularnie ten temat powraca w trakcie szkoleń okresowych. Ważne jest, żeby kierowcy pamiętali, że agresywna jazda nie skraca czasu przejazdu, ale za to negatywnie wpływa na komfort jazdy pasażerów i ilość zużytego paliwa.

W MZA powstają raporty, w których uwzględniony jest każdy kierowca, razem z typem pojazdu, na jakim pracuje i ilością zużytego paliwa. Od kilku lat – oprócz wozów z silnikami diesla – coraz popularniejsze są autobusy o alternatywnych źródłach energii – hybrydowe, elektryczne i gazowe. Ich prowadzenie także podlega zasadom eco-drivingu, a ilość wyprodukowanej i zużytej energii elektrycznej lub gazu ma również wpływ na środowisko naturalne.

Dane są analizowane i jeśli paliwa mogłoby być mniej, to sprawdza się, czy to sprzęt zawiódł, czy jednak kierowca zapomniał o zasadach eco-drivingu.

Tą samą ścieżką idą też kolejarze. Maszyniści Szybkiej Kolei Miejskiej już od 2018 roku prowadzą pociągi według zasad eco-drivingu tylko w 2020 roku, stołeczny przewoźnik zaoszczędził cztery tysiące MWh energii, czyli tyle, ile potrzeba do zasilenia 1,7 tys. gospodarstw domowych przez cały rok. Ograniczył również emisję dwutlenku węgla do atmosfery o ponad trzy tys. ton i zaoszczędził 2,7 mln złotych.

Maszynistów wspiera technologia. Tablety, których używają mają aplikacje podpowiadające, kiedy przyspieszyć i z jaką mocą, jak długo jechać z daną prędkością oraz kiedy rozpocząć hamowanie, żeby prowadzić skład jak najbardziej efektywnie. Za przykładem SKM idą przewoźnicy wojewódzcy. System wspierający ekonomiczną i ekologiczną jazdę testują maszyniści z Kolei Mazowieckich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Kolei Śląskich, Kolei Wielkopolskich oraz Kolei Małopolskich.

Praca maszynistów SKM może być efektywna dzięki nowoczesnym pociągom. Do końca listopada 2022 r. do Wawrszawy dotarło 21 pociągów, wyprodukowanych przez nowosądecki Newag.

Na oszczędzanie energii stawiamy też w nowoczesnych tramwajach Hyundai, gdzie podobnie jak w Jazzach, zastosowany jest układ superkondensatorów, a zasobnik znajduje się na dachu. Zamiast oddawać prąd do sieci i „szukać” innego odbiorcy, tramwaj gromadzi ją na pokładzie. Nie ma strat, a energia zbierana przy hamowaniu służy do ponownego rozruchu. Tramwaj Hyundai do przewiezienia jednego pasażera na odcinku 1 km zużyje 15 watogodzin. Ekologicznie jest nawet pod ziemią. W warszawskim metrze kursuje 37 składów wyprodukowanych przez konsorcjum Skoda Tranposrtation i Skoda Vagonka. Pociągi charakteryzują się m.in. tym, że podczas hamowania pociągi oddają energię elektryczną do tzw. trzeciej szyny. Potem korzystają z tej energii podczas rozruchu.

Źródło: ZTM Warszawa

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wyzwaniach transformacji energetycznej i rozwoju obszarów wiejskich

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiło raport dotyczący głównych wyzwań stojących przed współczesnymi obszarami wiejskimi w kontekście globalnych...

Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego...

Polska wyznacza kierunki europejskiej polityki surowcowej podczas prezydencji w Radzie UE

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zorganizowało w Krakowie konferencję wysokiego szczebla poświęconą bezpieczeństwu dostaw surowców krytycznych, gromadząc przedstawicieli rządów,...

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyjaśnia: Nowe przepisy nie zakazują spalania drewna w gospodarstwach domowych

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wydało oficjalne wyjaśnienie w sprawie nowych regulacji dotyczących drewna energetycznego, dementując pojawiające się w...

Zziemi.pl – innowacyjna platforma skracająca łańcuchy dostaw żywności powstała w ramach doktoratu wdrożeniowego

Krzysztof Solarz, dyrektor Inkubatora Przedsiębiorczości Gminy Kamienna Góra i doktorant Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, stworzył platformę zziemi.pl –...

Arktyczne badania polskich naukowców kluczem do zarządzania zasobami wodnymi w obliczu zmian klimatu

Międzynarodowy zespół naukowców z Polski, w którym wiodącą rolę odegrali eksperci z Uniwersytetu Wrocławskiego, opublikował przełomowe wyniki badań...

Elektryczna mobilność w Poznaniu. Wyzwania i perspektywy transformacji transportu miejskiego na drodze dekarbonizacji

Elektryczna mobilność (EM) stanowi kluczowy element transformacji w kierunku zrównoważonego transportu miejskiego, co potwierdzają wyniki międzynarodowego projektu badawczego...

Raport URE: Znaczący wzrost produkcji energii w małych instalacjach OZE w 2024 roku

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przedstawił coroczny raport dotyczący wytwarzania energii elektrycznej w małych instalacjach odnawialnych źródeł energii (MIOZE)....