Europa potrzebuje 1,5 tryliona euro na zrównoważoną mobilność do roku 2050

Kurier, zdjęcie: Pixabay
Kurier, zdjęcie: Pixabay
Czas2 min

EIT Urban Mobility, inicjatywa Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), organu Unii Europejskiej, opublikowała dzisiaj swoje najnowsze badanie, „Koszty i korzyści związane z transformacją mobilności miejskiej” (Cost and Benefit of the Urban Mobility Transition). W ramach tego rozległego badania zanalizowano, jak miasta europejskie mogą zaplanować kompleksową drogę w stronę osiągnięcia celów Green Deal UE dla sektora transportowego do roku 2030 i 2050, oceniając skutki finansowe i społeczne dla różnych strategii mobilności.

Badanie, stanowiące aktualizację raportu z 2021 roku, oferuje szczegółową symulację trzech scenariuszy transformacji w dwunastu prototypowych miastach europejskich, odzwierciedlając różnorodność środowisk miejskich w ramach UE. Wykazuje, że podczas gdy sam rozwój technologiczny może do roku 2030 ograniczyć emisje CO2 o 21%, to osiągnięcie celów Green Deal wymaga środków znacznie bardziej ambitnych. Jedyna droga do redukcji emisji w mobilności miejskiej spełniającej cele Green Deal na rok 2030 wymaga ograniczenia emisji o 44%, ale wiążą się z nią znaczne wyzwania w dziedzinie akceptacji opinii publicznej i zmian zachowań.

Badanie podkreśla, że najbardziej skuteczne środki pozwalające ograniczyć używanie samochodów prywatnych, a zatem także emisji, wymagają połączenia atrakcyjnego transportu publicznego, możliwości dzielonej mobilności, a także ograniczenia dostępu w rodzaju stref niskoemisyjnych. Do roku 2030 środki te mogą doprowadzić do wzrostu wykorzystania transportu publicznego o 7% i ograniczenia jazdy samochodami prywatnymi o 16%.

– Raport podkreśla, jak ważne jest priorytetyzowanie właściwych inwestycji w czystą mobilność i płynące z niej korzyści dla zdrowia i środowiska. Transport publiczny jawi się jako najlepsze kosztowo oraz inkluzywne rozwiązanie prowadzące do ograniczenia emisji CO2. Jednak transformacja ta wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Potrzebujemy skoordynowanych wysiłków na wszystkich poziomach — od poziomu miasta po europejski — aby zapewnić, że dokonane zostaną niezbędne inwestycje, a obywatele będą zaangażowani i otrzymają wsparcie podczas transformacji – mówi Maria Tsavachidis, CEO EIT Urban Mobility.

Przewiduje się, że do roku 2050 wszystkie trzy scenariusze, analizowane w ramach studium. spełnią cele dekarbonizacyjne Green Deal dla sektora transportu, głównie przez postęp technologiczny oraz odnowę flot pojazdów. Studium szacuje, że osiągnięcie tych celów będzie wymagało inwestycji rzędu co najmniej 1,5 tryliona euro, w tym 500 miliardów euro na wdrożenie rozmaitych środków prowadzących do zrównoważonej ekologicznie mobilności i zarządzanie nimi. Chociaż koszty te są znaczne, badanie podkreśla, że korzyści — takie jak ograniczenie emisji CO2, poprawa zdrowia publicznego oraz niższe koszty zewnętrzne — przeważają nad nakładami finansowymi.

Oprócz ograniczenia emisji, badanie podkreśla istotne korzyści dla zdrowia publicznego. Przejście na bardziej aktywne sposoby transportu, jak chodzenie piechotą i jazda rowerem, może doprowadzić do roku 2050 do skumulowanych oszczędności zdrowotnych rzędu nawet 1 170 euro per capita, w ramach korzyści płynących z bardziej aktywnego stylu życia. Co więcej, przewiduje się poprawę bezpieczeństwa na drogach, z potencjalnym ograniczeniem śmiertelnych wypadków drogowych o nawet 70% do 2050 roku w wyniku bezpieczniejszej infrastruktury i przyjęciu inteligentnych systemów transportowych.

Studium podkreśla fakt, że niezależnie od cech europejskiego miasta, priorytetyzacja transportu publicznego jest kluczowa dla osiągnięcia sprawiedliwej i zrównoważonej transformacji mobilności miejskiej. Transport publiczny stanowi idealny kompromis między ograniczaniem emisji CO2 a inwestycjami, ale także jest jedyną inkluzywną opcją mobilności dla wszystkich segmentów populacji. Nawet przy wzięciu pod uwagę kosztów infrastruktury i inwestycji, transport publiczny wyróżnia się jako dostępna finansowo opcja inkluzywnego, ograniczającego emisje CO2, a także jednego z najbardziej realistycznych i praktycznych podejść do realizacji celów Green Deal.

Źródło: EIT Urban Mobility.