W latach 2017-2022 handel samochodami elektrycznymi i hybrydowymi w UE odnotował spektakularny wzrost. Tylko w ubiegłym roku 42% importowanych aut stanowiły pojazdy elektryczne lub hybrydowe. To o 35% więcej niż w 2021 r. – wynika z danych opublikowanych przez Eurostat.
Wyraźny wzrost odnotowano także w przypadku eksportu, który w 2022 r. zwiększył się o 24% (26% całkowitej liczby eksportowanych samochodów) w porównaniu z 2017 r. – 2%.
W przypadku aut non-plug-in hybrid ich udział w całkowitym imporcie i eksporcie wzrósł z 6% i 0,4% w 2017 r. do odpowiednio 21% i 13% w 2022 r. W ubiegłym roku udział samochodów w pełni elektrycznych stanowiły 15% (wzrost o 14% w porównaniu z 2017 r.) importu i 9% eksportu (wzrost o 8%) w 2022 r., a samochody hybrydowe typu plug-in stanowiły 7% (wzrost o 6%.) importu samochodów i 4% eksportu (wzrost o 3%).
W ubiegłym roku mieszkańcy Unii Europejskiej wydali łącznie 37 mld euro na import samochodów hybrydowych i elektrycznych z krajów spoza Wspólnoty. To wzrost o 27% w porównaniu z 2021 r. (29,1 mld euro). Wartość importu samochodów non-plug-in hybrid wyniosła 16,0 mld euro. W przypadku aut hybrydowych typu non-plug-in wyniosła 16,0 mld euro, samochodów w pełni elektrycznych – 12,6 mld euro, a samochodów hybrydowych typu plug-in – 8,4 mld euro.
W kategorii samochodów hybrydowych i elektrycznych Europejczycy najchętniej kupowali hybrydy typu non-plug-in. Wśród państw spoza UE, z których najczęściej importowano samochody hybrydowe tego typu, znalazły się: Wielka Brytania z kwotą 3,4 mld euro (co odpowiada 21% całkowitego importu samochodów hybrydowych typu non-plug-in na teren UE), Japonia (2,8 mld euro, 18% udziału) i Turcja (2,5 mld euro, 15% udziału).
W przypadku eksportu aut z napędami całkowicie i częściowo elektrycznymi trzy głównymi kierunkami spoza Unii Europejskiej to: Stany Zjednoczone (8,7 mld euro, 30 % udziału), Wielka Brytania (4,5 mld euro, 16% udziału) i Norwegia (4,3 mld euro, 15% udziału).
Źródło: Eurostat