- PATROŃAT MEDIALNY -spot_img

Ładowarka, która wyrasta spod ziemi. Na rozwiązaniem pracuje Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny

Czas2 min

Stacja ładowania samochodu w postaci wysuwanego słupka – nad takim rozwiązaniem pracują Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny i firma Czysta Polska. To nie jedyna innowacja: sztuczna inteligencja pozwoli jej dobrać optymalny tryb ładowania i zarządzać kosztem zakupu energii.

W Polsce przybywa samochodów elektrycznych: jest już ponad 132 tys. aut osobowych (w pełni elektrycznych i hybryd typu plug-in, stan na koniec października 2024). Równocześnie mamy 8184 ogólnodostępnych punktów ich ładowania (4528 stacji). Ich dostępność jest jedną z barier dla rozwoju elektromobilności w Polsce.

Dlatego firma Czysta Polska we współpracy w Łukasiewicz – Poznańskim Instytutem Technologicznym tworzy unikatową ładowarkę dla e-samochodów.

Jak będzie wyglądała?

To pierwsza ładowarka, która znajdować się będzie pod ziemią. Na ziemi, na poziomie chodnika, będzie tylko odpowiednio oznakowana klapka. Chcąc naładować samochód, kierowca w prosty sposób ją otworzy, wyciągnie kabel i podłączy go do auta. Ładowanie uruchomi za pomocą aplikacji w telefonie.

Dzięki temu rozwiązaniu stacja idealnie wtopi się w każde otoczenie i nie zaburzy jego estetyki. Nie będzie również przeszkodą dla pieszych czy rowerzystów. Równocześnie zostanie dobrze zabezpieczona przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi.

Punkty ładowania połączone będą w klaster, który skorzysta z różnych źródeł zasilania.

Jak będzie działała?

Punktami i klastrami zarządzać będzie umieszczone w chmurze oprogramowanie oparte o sztuczną inteligencję. Będzie ono miało zdolność przewidywania i planowania operacji ładowania.

Aplikacja będzie dobierać model ładowania, analizując dane pojazdu, takie jak pojemność jego baterii i stan jej naładowania w chwili podłączenia, dane z sieci energetycznej wskazujące na dostępność i koszt energii, a także potrzeby użytkowników.

– Kierowca będzie mógł określić, na którą godzinę jego samochód ma być naładowany, do jakiego poziomu baterii, a także, co jest dla niego najważniejsze, oszczędzanie baterii, czas czy koszty. System zarekomenduje mu wtedy model ładowania i oszacuje jego cenę – tłumaczy Tomasz Markowski, dyrektor Centrum Transformacji Cyfrowej w Łukasiewicz – PIT, w którym powstaje oprogramowanie.

Dla kogo?

Nowe stacje idealnie sprawdzą się na osiedlowych czy firmowych parkingach.

– Kierowca będzie mógł zostawić podłączony samochód na noc lub na czas pracy, nie martwiąc się o koszty – mówi Maciej Nowak, dyrektor ds. komercjalizacji w firmie Czysta Polska. – W dostępnych na rynku stacjach jest on obciążany za czas postoju już po zakończeniu faktycznego ładowania. Nasza ładowarka umożliwi bezpłatne podłączenie pojazdu po jego zakończeniu – dodaje.

Kierowcy, przyzwyczajeni do szybkiego tankowania samochodów na stacjach benzynowych, oczekują, że ładowanie elektryków będzie równie szybkie. Tyle że szybkie ładowanie jest droższe i mniej korzystne dla baterii. Bardziej się wtedy nagrzewają i szybciej zużywają, przez co samochód ma mniejszy zasięg. Stacje szybkiego ładowania stanowią też obciążenie dla systemu energetycznego. Podziemna ładowarka, dynamicznie zarządzająca poborem prądu z sieci, pozwala uzupełnić baterie samochodu w sposób oszczędny, bezpieczny dla samej baterii oraz sieci energetycznej. W dodatku nie będzie blokowała miejsc ładowania dla innych pojazdów, ponieważ miejsca te nie będą musiały być oznakowane.

Testy nowej stacji rozpoczną się na początku przyszłego roku.

Źródło: Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny

- PATRONAT MEDIALNY - spot_img
- PATRONAT MEDIALNY - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

EDP zainstaluje fotowoltaikę w 26 sklepach Leroy Merlin

EDP Energia Polska podpisała umowę z Leroy Merlin na instalację systemów fotowoltaicznych o łącznej mocy 4,6 MWp w...

PTEC partnerem projektu „Cyfrowy Bliźniak URE”. Sztuczna inteligencja w taryfowaniu ciepła

Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej zostało partnerem instytucjonalnym i eksperckim projektu "Cyfrowy Bliźniak URE", prowadzonego przez Centrum Transformacji Energetycznej...

Amazon podpisuje kolejne umowy dotyczące OZE

Amazon podpisał umowy na zakup blisko 200 MW energii odnawialnej z trzech farm w województwach opolskim, zachodniopomorskim i...

Branża napojowa przed wyzwaniem standaryzacji butelki zwrotnej. Ekspert: bez zmian system może upaść

System butelek szklanych wielokrotnego użytku w Polsce wymaga pilnego uporządkowania i ujednolicenia. Rafał Łyczek, dyrektor operacyjny w Reselekt...

Ponad 100 tys. polskich firm nieprzygotowanych na EUDR. Raport ostrzega przed utratą dostępu do rynku UE

Zaledwie dwa i pół miesiąca dzieli duże i średnie przedsiębiorstwa od wejścia w życie wymogów EUDR – unijnego...

System kaucyjny nie wystarczy. Ekspert: potrzebne są instalacje termicznego przekształcania odpadów

Wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce to istotny krok w kierunku poprawy selektywnej zbiórki odpadów, jednak samo to rozwiązanie...

System kaucyjny w Polsce w fazie rozruchu. Od stycznia 2025 wzrosną opłaty dla producentów

Od 1 października 2025 roku w Polsce obowiązuje system kaucyjny, który obecnie znajduje się w fazie przejściowej. Codziennie...

Branża recyklingowa potrzebuje stabilnych regulacji i nowoczesnych instalacji

Transformacja sektora recyklingowego w Polsce wymaga połączenia innowacji technologicznych z odpowiednią polityką inwestycyjną oraz legislacyjną. Robert Szyman, dyrektor...