Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił znaczące zmiany w systemie dopłat do samochodów elektrycznych. Od lutego 2025 roku ruszy nowy program, który zastąpi dotychczasowy „Mój elektryk”. Finansowanie w wysokości 1,6 miliarda złotych będzie pochodzić ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Istotną zmianą jest modyfikacja progu cenowego dla pojazdów kwalifikujących się do wsparcia. Podczas gdy w obecnym programie limit wynosił 225 tysięcy złotych brutto, w nowej odsłonie będzie to 225 tysięcy złotych netto. To znaczące rozszerzenie dostępności programu, pozwalające na objęcie wsparciem większej liczby modeli pojazdów elektrycznych.
Program przewiduje dofinansowanie nawet do 40 tysięcy złotych, uwzględniając dodatkowe premie za złomowanie pojazdu spalinowego oraz kryterium dochodowe (dochód nieprzekraczający 135 tysięcy złotych). Nowością jest również wprowadzenie wyższego podstawowego dofinansowania dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny – zmiana wprowadzona w odpowiedzi na konsultacje społeczne.
Wsparcie obejmie zakup nowych pojazdów elektrycznych kategorii M1, z limitem przebiegu do 6 tysięcy kilometrów. Program jest skierowany do dwóch grup beneficjentów: osób fizycznych kupujących samochody do celów prywatnych oraz osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Łącznie planowane jest dofinansowanie około 40 tysięcy bezemisyjnych pojazdów.
Jak podkreśla Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW, nowy program stanowi element szerszej strategii wspierania elektromobilności, obejmującej również dotacje do zeroemisyjnego transportu publicznego i infrastruktury ładowania. Jest to zgodne z priorytetami Funduszu w zakresie poprawy jakości powietrza poprzez rozwój niskoemisyjnego transportu.
Dotychczasowy program „Mój elektryk” będzie funkcjonował do końca stycznia 2025 roku lub do wyczerpania dostępnych środków. Warto zaznaczyć, że nabór wniosków w ramach ścieżki leasingowej, zawieszony w sierpniu 2024 roku z powodu wykorzystania budżetu, zostanie definitywnie zamknięty 31 grudnia 2024 roku.
Program został opracowany w oparciu o szerokie konsultacje społeczne, podczas których zgłoszono ponad 300 uwag i propozycji zmian. Jego kształt wynika również bezpośrednio z decyzji wykonawczej Rady Unii Europejskiej z lipca 2024 roku, określającej kluczowe parametry wsparcia, w tym rodzaj beneficjentów, formę i wysokość dofinansowania oraz kategorie wspieranych pojazdów.