NFOŚiGW wprowadza nowy program wsparcia elektromobilności z budżetem 1,6 miliarda złotych

Czas1 min

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił znaczące zmiany w systemie dopłat do samochodów elektrycznych. Od lutego 2025 roku ruszy nowy program, który zastąpi dotychczasowy „Mój elektryk”. Finansowanie w wysokości 1,6 miliarda złotych będzie pochodzić ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Istotną zmianą jest modyfikacja progu cenowego dla pojazdów kwalifikujących się do wsparcia. Podczas gdy w obecnym programie limit wynosił 225 tysięcy złotych brutto, w nowej odsłonie będzie to 225 tysięcy złotych netto. To znaczące rozszerzenie dostępności programu, pozwalające na objęcie wsparciem większej liczby modeli pojazdów elektrycznych.

Program przewiduje dofinansowanie nawet do 40 tysięcy złotych, uwzględniając dodatkowe premie za złomowanie pojazdu spalinowego oraz kryterium dochodowe (dochód nieprzekraczający 135 tysięcy złotych). Nowością jest również wprowadzenie wyższego podstawowego dofinansowania dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny – zmiana wprowadzona w odpowiedzi na konsultacje społeczne.

Wsparcie obejmie zakup nowych pojazdów elektrycznych kategorii M1, z limitem przebiegu do 6 tysięcy kilometrów. Program jest skierowany do dwóch grup beneficjentów: osób fizycznych kupujących samochody do celów prywatnych oraz osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Łącznie planowane jest dofinansowanie około 40 tysięcy bezemisyjnych pojazdów.

Jak podkreśla Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW, nowy program stanowi element szerszej strategii wspierania elektromobilności, obejmującej również dotacje do zeroemisyjnego transportu publicznego i infrastruktury ładowania. Jest to zgodne z priorytetami Funduszu w zakresie poprawy jakości powietrza poprzez rozwój niskoemisyjnego transportu.

Dotychczasowy program „Mój elektryk” będzie funkcjonował do końca stycznia 2025 roku lub do wyczerpania dostępnych środków. Warto zaznaczyć, że nabór wniosków w ramach ścieżki leasingowej, zawieszony w sierpniu 2024 roku z powodu wykorzystania budżetu, zostanie definitywnie zamknięty 31 grudnia 2024 roku.

Program został opracowany w oparciu o szerokie konsultacje społeczne, podczas których zgłoszono ponad 300 uwag i propozycji zmian. Jego kształt wynika również bezpośrednio z decyzji wykonawczej Rady Unii Europejskiej z lipca 2024 roku, określającej kluczowe parametry wsparcia, w tym rodzaj beneficjentów, formę i wysokość dofinansowania oraz kategorie wspieranych pojazdów.

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Pierwsza w Wielkopolsce realizacja ZPI dla fotowoltaiki – Łobżenica otwiera drogę do 40 MWp energii słonecznej

Rada Miejska w Łobżenicy uchwaliła 31 marca 2025 r. pierwszy w Wielkopolsce Zintegrowany Plan Inwestycyjny (ZPI) dla odnawialnych...

Branża cementowa w obliczu dekarbonizacji – roku 2034 nie da się odłożyć na później (RELACJA)

Producenci cementu w Polsce stoją przed poważnym wyzwaniem – do 2034 roku stracą bezpłatne uprawnienia do emisji CO2,...

Innowacyjne technologie neutralne emisyjnie fundamentem bezpieczeństwa energetycznego i konkurencyjności UE

Transformacja energetyczna Europy wymaga zróżnicowanego podejścia uwzględniającego specyfikę poszczególnych krajów członkowskich – to główny przekaz konferencji zorganizowanej przez...

ORLEN: Wodór może odegrać wiodącą rolę w transformacji energetycznej

Wodór ma szansę stać się siłą napędową zielonej transformacji, jednak, jak podkreślają eksperci, powinny być do tego spełnione...

Wkrótce konsumenci będą lepiej chronieni przed greenwashingiem

Nawet 80 proc. sklepów internetowych, stron internetowych i reklam zawiera informacje o wpływie produktów na środowisko – wynika z danych KE....

Ørsted publikuje plan działań dla europejskiej energetyki wiatrowej na morzu

Globalna firma Ørsted opublikowała raport "Morska energetyka wiatrowa na rozdrożu", w którym przedstawia kompleksowy plan działań mający na...

Ożywienie OZE obniżyło ceny energii

W marcu średnia cena energii na Rynku Dnia Następnego (SPOT) wyniosła 90,97 EUR/MWh, co oznacza spadek o 30,21%...

Ministerstwo Klimatu i Środowiska startuje z innowacyjną kampanią edukacyjną o bioróżnorodności

Tuż przed Światowym Dniem Chomika, przypadającym 12 kwietnia, Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomiło kampanię edukacyjną „Bioróżnorodnie połączeni", skierowaną...