Nowy układ napędowy dla e-busów. Będzie ciszej i dalej

Czas2 min

Silnik i przekształtnik zostały opracowane jako jeden zestaw – oba urządzenia zwiększają wydajność napędu w autobusie elektrycznym pracując razem. Dzięki topologii trójpoziomowej przekształtnika, silnik może zmniejszyć straty nawet o 12 proc. Nowa technologia pomoże wydłużyć zasięg autobusów elektrycznych również w sezonach zimowych

W 2023 r. na świecie producenci elektrycznych autobusów sprzedali prawie 50 tys. pojazdów. E-busy stanowiły ponad jedną piątą wszystkich zakupionych autobusów m.in. w Kanadzie, Finlandii, Holandii i Polsce. Niemniej 50 tys. sztuk to wciąż zaledwie 3 proc. globalnego rynku. Dzięki odgórnym strategiom i dopłatom trend ma być pozytywny, ale problemem w wielu przypadkach pozostaje infrastruktura energetyczna oraz zasięg samych pojazdów, szczególnie zimą. Z drugiej strony dostawcy napędów do autobusów elektrycznych cały czas starają się poprawiać parametry swoich urządzeń.

Niedawno firma ABB opracowała układ napędowy, składający się z silnika i przekształtnika (inwertera), który jest lżejszy i wydajniejszy nawet o kilkanaście procent od rozwiązań starszej generacji. Przekształtnik HES580, zamknięty w niewielkich rozmiarów obudowie, to pierwsze tego typu urządzenie dla autobusów elektrycznych, które korzysta z topologii trójpoziomowej.

W przeciwieństwie do inwerterów, które przełączają między dwoma poziomami napięcia prądu stałego (DC+ oraz DC-), HES580 operuje również na trzecim poziomie napięcia – tzw. neutralnym. To dodatkowe poziomowanie zmniejsza krok napięcia podczas każdej operacji przełączania o połowę, co skutkuje zmniejszeniem pulsacji prądu, a więc i mniejszymi stratami harmonicznymi. W dużym uproszczeniu, to tak jakby w skrzyni biegów między drugim a trzecim biegiem byłby jeszcze jeden bieg pośredni. Ma to na celu ograniczenie przeciążeń silnika. Dzięki temu urządzenie działa sprawniej w różnych warunkach środowiskowych, również zimą.

Silnik AMXE250S, fot. ABB
Silnik AMXE250S, fot. ABB

– Ten układ napędowy został opracowany głównie z myślą o autobusach elektrycznych, ale sprawdzi się równie dobrze w dużych, przemysłowych pojazdach elektrycznych, stosowanych w kopalniach lub na placach budów, jak ładowarki, koparki czy wozidła technologiczne. To uniwersalne, kompaktowe rozwiązanie – mówi Maciej Duczyński z biznesu Systemów Napędowych ABB w Polsce.

Nowy przekształtnik współpracuje z silnikiem synchronicznym AMXE250. ABB szacuje, że dzięki topologii trójpoziomowej przekształtnika, w optymalnych warunkach silnik może zmniejszyć straty nawet o 12 proc. Jednocześnie ograniczając wpływ harmonicznych na uzwojenie silnika, wydłuża się jego żywotność. Układ jest lekki, łatwo go zainstalować (przy czym oba urządzenia nie muszą być blisko siebie) i działa stosunkowo cicho, co ma niebagatelne znaczenie w przypadku miejskiego autobusu.

Obecnie w ABB w Aleksandrowie Łódzkim budowany jest zespół inżynierów, który odpowiada za rozwój tego typu produktów.

– Zapotrzebowanie na wydajne układy napędowe dla dużych pojazdów elektrycznych, będzie rosło. Mamy odpowiednie kompetencje, aby dostarczać przyszłościowe rozwiązania, które pomogą w elektryfikacji transportu, nie tylko w sieciach miejskich – dodaje Maciej Duczyński.

Źródło: ABB

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

W najbliższych latach wzrośnie zapotrzebowanie na metale i energię. To będzie wpływać na notowania surowców

Początek 2025 roku przyniósł zwyżkę cen niektórych surowców. Podrożało nie tylko złoto, ale także gaz, miedź czy aluminium. Ma...

Ruszyły konsultacje dwóch kluczowych strategii dla biotechnologii i zrównoważonego rozwoju

Komisja Europejska rozpoczęła proces konsultacji publicznych dotyczących dwóch strategicznych dokumentów: nowej Strategii Nauk o Życiu UE (EU Life...

Polski VIGO Photonics rozwija czujniki do monitorowania zanieczyszczenia wód

VIGO Photonics S.A. dołączyło do międzynarodowego projektu IBAIA, którego celem jest stworzenie zaawansowanego, wieloczujnikowego systemu monitorowania jakości wody....

Solaris dostarczy 89 elektrycznych autobusów dla Sztokholmu

Firma Solaris podpisała kontrakt na dostawę 89 elektrycznych autobusów dla szwedzkiego przewoźnika Nobina Sverige AB. Zamówienie dotyczy modeli...

Rosną koszty zarządzania odpadami. Jak radzą sobie z nimi sieci handlowe? Raport ZEME i Keralla Research

GOZ, BDO, ROP. Na dźwięk tych skrótów wielu menedżerów odpowiedzialnych za gospodarkę odpadami w sklepach wielkopowierzchniowych i sieciach...

Czy baterie mogą być bardziej ekologiczne?

Na to pytanie postanowili odpowiedzieć naukowcy z Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej: prof. dr hab. inż. Marek Marcinek, dr...

UAM bada wpływ współdzielonej mobilności na sprawiedliwy transport w europejskich aglomeracjach

Wydział Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu rozpoczął realizację międzynarodowego projektu badawczego poświęconego mobilności współdzielonej. Inicjatywa o...

NFOŚiGW uruchamia III nabór wniosków w programie Digitalizacja Sieci Ciepłowniczych z budżetem 160 mln zł

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) rozpoczął trzeci nabór wniosków w ramach programu priorytetowego Digitalizacja Sieci...