Pięć politechnik chce ograniczyć hałas na polskich drogach

Czas4 min

Naukowcy z pięciu polskich politechnik będą rozwijać dotychczasowe sposoby i poszukiwać nowych – przyjaznych dla ludzi i środowiska – metod ochrony przed hałasem drogowym. Wyzwanie podejmują Politechnika Krakowska (lider konsorcjum) we współpracy z Politechnikami: Białostocką, Rzeszowską, Warszawską i Wrocławską – przy wsparciu finansowym z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz  Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 1 października rozpoczynają realizację projektu „Innowacyjne metody redukcji hałasu drogowego i zasady ich stosowania – INREH”.

W finale prac zaproponują projektantom, wykonawcom i zarządcom dróg wytyczne i kompleksowe zestawy możliwych rozwiązań dla skutecznej ochrony przed hałasem, generowanym na drogach. – Innowacją projektu będzie też próba wprowadzenia nowego podejścia do wyboru rozwiązań ochronnych w drogownictwie – metod łączonych ochrony z uwzględnieniem tzw. krajobrazu akustycznego  – zapowiada dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. PK z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, kierownik projektu INREH.

Hałas drogowy jest jednym z najbardziej niekorzystnych oddziaływań ruchu drogowego na zdrowie ludzi i środowisko. 


–  Najczęściej stosowanym zabezpieczeniem przed hałasem drogowym są obecnie ekrany przeciwhałasowe, stosowane w sytuacji kiedy poziom głośności  przekracza wartości dopuszczalne. Jest wiele przyczyn ich stosowania, m.in. szybkość budowy czy łatwe uzgodnienia budowlane. W wielu przypadkach stosowanie ekranów ma jednak ograniczony sens, a w niektórych powodują one wręcz negatywne oddziaływanie – począwszy od zakłóceń krajobrazu, monotonię drogową, zwiększone koszty utrzymania drogi, niebezpieczeństwo dla zwierząt np. ptaków aż po tragiczne w skutkach wypadki drogowe po zderzeniu z konstrukcją ekranu. Badania nad innymi metodami redukcji hałasu drogowego wskazują, że najskuteczniejsze są metody zmniejszania hałasu „u źródła”, a więc w miejscu, gdzie on powstaje – mówi prof. PK Janusz Bohatkiewicz. Właśnie z tego punktu wyszli specjaliści z polskich politechnik, planując projekt badawczy, w którym kompleksowo spojrzą na problem drogowego hałasu.

– Celem naszego projektu jest wskazanie efektywnych, zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju rozwiązań dla redukcji hałasu drogowego na polskich drogach. Metody, które wskażemy dzięki projektowi INREH, będą zgodne z kryteriami społecznymi, środowiskowymi i ekonomicznymi w tym technicznymi, a więc zapewnią działania zrównoważone przy równoczesnym ograniczeniu kosztów. Zrealizujemy 9 zadań badawczych i zaproponujemy wytyczne dotyczące tzw. metod łączonych redukcji hałasu czyli różnych zestawów metod i środków chroniących przed hałasem, których zastosowanie jest tańsze i bardziej skuteczne niż dotychczasowe rozwiązania – zapowiada Janusz Bohatkiewicz.

Nawierzchnia, zieleń, akustyczna trwałość dróg i inne – pod lupą naukowców

W ramach dziewięciu zadań badawczych specjaliści sprawdzą jak na poziom hałasu na drogach i wokół nich wpływają rożne czynniki m.in.: rodzaj i stopień zużycia nawierzchni drogowej, zieleń jako element łagodzący oddziaływanie hałasu, różne rodzaje ekranów przeciwhałasowych, trwałość akustyczna i techniczna dróg, hałaśliwość urządzeń dylatacyjnych na mostach, sposoby aktywne ochrony przed hałasem.



– Dla przykładu nowe, ciche nawierzchnie mogą redukować hałas średnio o 4 dB, a w skrajnych przypadkach nawet do 8 dB. Pierwszą zmianę usłyszy praktycznie każdy, w przypadku drugiej różnica w odbiorze przez człowieka może nawet dawać efekt dwukrotnego zmniejszenia poziomu hałasu. Większość ośrodków naukowych, które zajmują się problemem hałasu drogowego,  poszukuje  rozwiązań związanych właśnie z nowymi nawierzchniami. Obecne technologie związane z nawierzchniami drogowymi nie pozwalają bowiem na utrzymanie tego efektu w dłuższym czasie eksploatacji drogi – mówi Janusz Bohatkiewicz.

Jak dodaje, badania zastosowania „antyhałasowej” zieleni w otoczeniu dróg są znacznie bardziej zaawansowane niż badania nawierzchni, ale problemem jest w nich kwestia  lokalizacji zieleni oraz doboru gatunków ze względu na zanieczyszczenia pochodzące z ruchu drogowego i samej drogi. Efekt redukcji hałasu w przypadku zieleni zależy też od jej gęstości i szerokości pasa przy drodze. W warunkach miejskich zieleń ma głównie efekt łagodzący (efekt psychologiczny) oraz stanowi filtr biologiczny dla zanieczyszczeń powietrznych.

– W naszym projekcie zaproponowane zostaną kompleksowe zestawy rozwiązań np. nawierzchnia redukująca hałas czyli tzw. cicha nawierzchnia, zieleń, ograniczenie prędkości i inne, które tworzą tzw. metody łączne ochrony przed hałasem drogowym – zapowiada ekspert PK. – Istotną nowością i innowacją będzie próba wstępnego określenia i wprowadzenia nowego pojęcia w drogownictwie, jakim jest tzw. krajobraz akustyczny. To wprowadzenie do otoczenia drogi takich rozwiązań, które ograniczą hałas i jednocześnie wprowadzą nowy rodzaj dźwięków, zbliżonych swoim charakterem do środowiska naturalnego.

PK liderem projektu

Projekt „Innowacyjne metody redukcji hałasu drogowego i zasady ich stosowania – INREH”, realizowany będzie w ramach II konkursu „Wspólne przedsięwzięcie NCBR i GDDKiA, polegające na wsparciu badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa pod nazwą „Rozwój Innowacji Drogowych – RID”. Rozpocznie się 1 października 2023 r., potrwa do września 2025 r. Na jego realizację przyznano naukowcom  2 399 400,13 zł (50 proc. z NCBiR, 50 proc. z GDDKiA).

Specjaliści Politechniki Krakowskiej poza koordynacją całego projektu zrealizują w jego ramach zadania związane z badaniami metod aktywnych oraz oceną zielonych rozwiązań wokół dróg, a także analizą efektywności ekranów przeciwhałasowych. Zajmą się też integracją wszystkich zadań i ich wyników. Krakowska uczelnia wesprze również pomiary terenowe i laboratoryjne w zadaniach konsorcjantów.



– Praktycznie każde zadanie w projekcie będzie opierało się na badaniach w warunkach terenowych na wybranych odcinkach dróg krajowych, a w niektórych przypadkach również badaniach laboratoryjnych. Część badań zostanie wykonana w tych samych miejscach jak w projekcie RID-I pn. „Ochrona przed hałasem drogowym”,  prowadzonym przez konsorcjum kierowane przez prof. Mariana Tracza z Politechniki Krakowskiej w latach 2016-2018. Ich celem będzie przede wszystkim analiza zmian, jakie zaszły w czasie eksploatacji dróg w ciągu 6-7 lat. Porównania powinny pokazać jak zmienia się hałas drogowy w wyniku zużycia nawierzchni drogowych – wyjaśnia prof. PK Bohatkiewicz.

Na PK projekt będzie realizowany w Katedrze Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu WIL PK. Zespół badawczy PK to: dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz (kierownik projektu), dr inż. Krystian Woźniak, dr inż. Piotr Buczek, specjaliści związani z nawierzchniami drogowymi oraz pracownicy Laboratorium Katedry, a także współpracujący z Katedrą akustyk dr inż. Maciej Hałucha.

Politechniki: Warszawska, Białostocka oraz Wrocławska skupią się w badaniach na sprawach hałaśliwości różnych rodzajów nawierzchni (uwzględnią w nich też rodzaj i prędkość pojazdów), a Politechnika Rzeszowska na badaniach ekranów wielokrawędziowych i dylatacji mostowych.

Źródło: Politechnika Krakowska

- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

MKiŚ wyjaśnia zasady bonów kaucyjnych – sklepy muszą zapewnić wymianę na gotówkę

Ministerstwo Klimatu i Środowiska precyzuje zasady działania bonów kaucyjnych w systemie zwrotu opakowań. Bony drukowane przez automaty można...

Europejski Tydzień Mobilności. Polacy gotowi na lekkie pojazdy elektryczne

24% Polaków rozważa zakup pojazdu elektrycznego, ale wysokie ceny pełnowymiarowych aut pozostają główną barierą. Podczas Europejskiego Tygodnia Mobilności...

Deloitte: koszty systemu kaucyjnego w Polsce przekroczą 40 miliardów złotych w ciągu dekady

Aktualizowane prognozy firmy doradczej Deloitte wskazują, że wydatki operacyjne związane z wdrożeniem systemu kaucyjnego w Polsce mogą wzrosnąć...

Spalarnia odpadów rozwiąże problem nielegalnych składowisk i rosnących kosztów energii

Nowoczesne spalarnie odpadów mają potencjał rozwiązania problemu z nielegalnymi składowiskami śmieci, być napędem dla transformacji energetycznej i rozwoju...

System kaucyjny ruszy 1 października br., ale nie jest zupełnie nowym zjawiskiem

System kaucyjny, którego start odbędzie się 1 października br., nie jest w Polsce całkowitą nowością, bo od lat...

EKOFORUM Zamość 2025: biogaz i biometan kołem zamachowym polskiej gospodarki

Transformacja energetyczna poprzez wykorzystanie bioodpadów może stać się kołem zamachowym rozwoju Polski - to główna konkluzja XVI Międzynarodowego...

5 lat zaczyna się dziś. Jubileusz 10-lecia Agendy 2030 w Akademii Leona Koźmińskiego

We wrześniu 2025 roku wypełni się 10 lat od przyjęcia przez ONZ Agendy 2030 – globalnego planu działań...

Evernex zwiększa skalę działań GOZ. Ponad 200 tysięcy naprawionych części IT rocznie

Francuska firma Evernex przedstawiła imponujące wyniki działalności swoich dwóch wyspecjalizowanych ośrodków zajmujących się odnawianiem komponentów IT. Renew Center...