Politechnika Śląska w projekcie badań nad ekologicznymi silnikami

Czas1 min

Politechnika Śląska znalazła się w międzynarodowym konsorcjum, które otrzymało finansowanie projektu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na prowadzenie badań nad zwiększeniem sprawności turbin silników lotniczych na rzecz neutralności klimatycznej.

Jak zwiększyć wydajność silników lotniczych równocześnie zmniejszając emisję gazów cieplarnianych? Na to pytanie odpowiedzą realizatorzy międzynarodowego projektu, w którym znaleźli się też naukowcy Politechniki Śląskiej.

Projekt poświęcony będzie powłokowym barierom cieplnym do ekologicznych zastosowań, związanych z przetwarzaniem ciepła w energię, co pozwoli zrozumieć ograniczenia w warunkach spalania wodoru i poznać perspektywę zrównoważonego rozwoju.

W skład międzynarodowego konsorcjum projektu, przyznanego w ramach konkursu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wchodzi pięć jednostek – 3 z Polski (Łukasiewicz-GIT, Politechnika Śląska i firma AvioAero) oraz 2 partnerów zagranicznych – MINES Paris z Francji i Fraunhofer Institute for Material and Beam Technology IWS z Niemiec. Koordynatorem projektu jest dr inż. Radosław Swadźba z Centrum Badań Materiałów w Łukasiewicz – GIT, natomiast w Politechnice Śląskiej projektem kieruje dr hab. inż. Bogusław Mendala, prof. PŚ z Wydziału Inżynierii Materiałowej, Katedra Technologii Materiałowych.

Celem projektu jest zdobycie nowej wiedzy na temat degradacji w wysokiej temperaturze powłokowych barier cieplnych, wytworzonych na monokrystalicznych, żarowytrzymałych nadstopach na bazie niklu, pracujących w turbinach nowoczesnych silników lotniczych. Ich zastosowanie pozwoli na podniesienie temperatury pracy i co za tym idzie sprawności turbin silników lotniczych, a tym samym zmniejszy zużycie paliwa przez samoloty nowej generacji i bezpośrednio przyczyni się do redukcji emisji CO2 do środowiska. To z kolei zaspokoi globalne potrzeby w zakresie budowania neutralności klimatycznej.

– Zakładając, że zastosowanie w przyszłości wodoru jako paliwa spowoduje zwiększenie zawartości pary wodnej w spalinach, my – jako naukowcy chcemy również określić wpływ pary wodnej w atmosferze na trwałość zaawansowanych powłokowych barier cieplnych podczas testów utleniania wysokotemperaturowego – wyjaśnia dr hab. inż. Bogusław Mendala, prof. PŚ i dodaje, że wszystkie ambitne cele postawione w ramach projektu mogą zostać osiągnięte jedynie poprzez ścisłą współpracę pomiędzy partnerami polskimi, francuskimi i niemieckimi.

Wszystkie prace będą prowadzone jednocześnie zarówno w laboratoriach polskich, francuskich, jak i niemieckich.

Źródło: Politechnika Śląska

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

NFOŚiGW uruchamia 4 mld zł na dofinansowanie magazynów energii

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął nabór wniosków na dofinansowanie magazynów energii elektrycznej z budżetem przekraczającym...

Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe

Na pierwszy ogień deregulacji w Unii Europejskiej poszły przepisy dotyczące sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Obowiązki w tym zakresie będą, zgodnie z planem...

W najbliższych latach wzrośnie zapotrzebowanie na metale i energię. To będzie wpływać na notowania surowców

Początek 2025 roku przyniósł zwyżkę cen niektórych surowców. Podrożało nie tylko złoto, ale także gaz, miedź czy aluminium. Ma...

Ruszyły konsultacje dwóch kluczowych strategii dla biotechnologii i zrównoważonego rozwoju

Komisja Europejska rozpoczęła proces konsultacji publicznych dotyczących dwóch strategicznych dokumentów: nowej Strategii Nauk o Życiu UE (EU Life...

Polski VIGO Photonics rozwija czujniki do monitorowania zanieczyszczenia wód

VIGO Photonics S.A. dołączyło do międzynarodowego projektu IBAIA, którego celem jest stworzenie zaawansowanego, wieloczujnikowego systemu monitorowania jakości wody....

Solaris dostarczy 89 elektrycznych autobusów dla Sztokholmu

Firma Solaris podpisała kontrakt na dostawę 89 elektrycznych autobusów dla szwedzkiego przewoźnika Nobina Sverige AB. Zamówienie dotyczy modeli...

Rosną koszty zarządzania odpadami. Jak radzą sobie z nimi sieci handlowe? Raport ZEME i Keralla Research

GOZ, BDO, ROP. Na dźwięk tych skrótów wielu menedżerów odpowiedzialnych za gospodarkę odpadami w sklepach wielkopowierzchniowych i sieciach...

Czy baterie mogą być bardziej ekologiczne?

Na to pytanie postanowili odpowiedzieć naukowcy z Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej: prof. dr hab. inż. Marek Marcinek, dr...