- PATROŃAT MEDIALNY -spot_img

Politechnika Wrocławska otrzymała 11,3 mln euro na „zieloną” stal kolejową. Nowe gatunki zmniejszą emisje CO₂ o 35%

Czas2 min

Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej pokierują międzynarodowym projektem „GreenSteel4Rail” nad opracowaniem nowych gatunków stali dla infrastruktury kolejowej. Grant z Funduszu Badawczego Węgla i Stali UE umożliwi redukcję emisji CO₂ o około 35% i wydłużenie trwałości torów kolejowych.

Kluczem do zmniejszenia śladu węglowego w produkcji stali jest zastąpienie tradycyjnych procesów z wykorzystaniem wielkiego pieca i konwertora tlenowego (BOF) przez elektryczne piece łukowe (EAF). Sektor wytwarzania stali odpowiada globalnie za około 25% emisji CO₂ generowanych w przemyśle, podczas gdy technologia EAF charakteryzuje się zdecydowanie niższą emisją dwutlenku węgla oraz wysokim wykorzystaniem złomu, sięgającym nawet 90%.

Dr inż. Aleksandra Królicka z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej, kierowniczka projektu, wyjaśnia: „W ramach projektu zakładamy redukcję emisji CO₂ związanej z wytwarzaniem stali o około 35%. Wartość ta odpowiada redukcji wynoszącej około 1 milion ton CO₂ rocznie w odniesieniu do procesów BOF”.

Innowacyjne stopy o podwyższonej wytrzymałości

Nowe gatunki stali będą wykorzystywać szereg umocnień i strategii projektowania składu chemicznego, w tym inspirowanych stopami o podwyższonej entropii. Zespół planuje weryfikację możliwości zastosowania stali wielofazowych o strukturze bainitycznej i martenzytycznej oraz wprowadzenia hierarchicznej struktury w celu podwyższenia właściwości mechanicznych.

Projekt obejmuje również dodatkowe wzmocnienie powierzchni roboczej szyn oraz regenerację metodami laserowymi, co znacząco wydłuży trwałość torów kolejowych. Rozwiązania będą dedykowane zarówno dla obciążonych szyn towarowych, jak i w przyszłości dla kolei dużych prędkości.

Pilotaż przemysłowy w Hiszpanii

Gotowy demonstrator będzie składał się z kilkunastu przemysłowych wytopów stali, a finalnie z dwóch 90-metrowych odcinków toru kolejowego. Szyny zostaną zainstalowane na torze łączącym jednostki przemysłowe firmy ArcelorMittal w Hiszpanii. Pierwszy demonstrator powstanie w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia projektu, obejmując opracowanie technologii wytwarzania stali w elektrycznym piecu łukowym.

Proces będzie rozpoczynał się od produkcji szyn kolejowych z komercyjnego gatunku stali perlitycznej, a następnie z nowego gatunku opracowanego w laboratoriach. Instalacja testowego toru kolejowego zakończy się w ostatnim roku 54-miesięcznego projektu.

Międzynarodowe konsorcium badawcze

W projekcie uczestniczy jedenastu partnerów przemysłowych i badawczych z pięciu krajów europejskich. ArcelorMittal (Hiszpania) odpowiada za opracowanie technologii wytwarzania stali z wykorzystaniem EAF oraz produkcję demonstracyjnej szyny kolejowej. Vias (Hiszpania) wspiera procesy instalacji i przygotowania szyn do eksploatacji, podczas gdy Elektro Thermit (Niemcy) opracowuje technologię spawania termitowego szyn.

Politechnika Wrocławska jako koordynator projektu prowadzi badania nad oceną właściwości mechanicznych nowych gatunków stali, określeniem wytrzymałości zmęczeniowej oraz analizą mechanizmów pękania z wykorzystaniem zaawansowanej mikroskopii elektronowej. W badania zostaną zaangażowani młodzi naukowcy, doktoranci i studenci w ramach inicjatywy European Training Networks SteelTogether.

Strategiczne znaczenie dla Green Deal

Projekt „GreenSteel4Rail” odpowiada na aktualne wyzwania Unii Europejskiej związane ze Strategią na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, Europejskim Zielonym Ładem oraz inicjatywą Fit-for-55. Nowe materiały na szyny będą charakteryzować się dłuższym cyklem życia, co przyczyni się do zmniejszenia zapotrzebowania na stal i obniży ślad węglowy w sektorze kolejowym. Transformacja technologii produkcji stali oraz rozwój bardziej trwałych materiałów stanowią kluczowe elementy dekarbonizacji transportu kolejowego, wspierając cele neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Zostaw komentarz

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

- PATRONAT MEDIALNY - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Wygoda kluczem do sukcesu systemu kaucyjnego. 71,5 proc. Polaków chce więcej automatów

Dostępność automatów zwrotnych to najważniejszy czynnik, który zachęci Polaków do częstszego zwracania opakowań - wynika z raportu "Nowe...

EDP zainstaluje fotowoltaikę w 26 sklepach Leroy Merlin

EDP Energia Polska podpisała umowę z Leroy Merlin na instalację systemów fotowoltaicznych o łącznej mocy 4,6 MWp w...

PTEC partnerem projektu „Cyfrowy Bliźniak URE”. Sztuczna inteligencja w taryfowaniu ciepła

Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej zostało partnerem instytucjonalnym i eksperckim projektu "Cyfrowy Bliźniak URE", prowadzonego przez Centrum Transformacji Energetycznej...

Amazon podpisuje kolejne umowy dotyczące OZE

Amazon podpisał umowy na zakup blisko 200 MW energii odnawialnej z trzech farm w województwach opolskim, zachodniopomorskim i...

Branża napojowa przed wyzwaniem standaryzacji butelki zwrotnej. Ekspert: bez zmian system może upaść

System butelek szklanych wielokrotnego użytku w Polsce wymaga pilnego uporządkowania i ujednolicenia. Rafał Łyczek, dyrektor operacyjny w Reselekt...

Ponad 100 tys. polskich firm nieprzygotowanych na EUDR. Raport ostrzega przed utratą dostępu do rynku UE

Zaledwie dwa i pół miesiąca dzieli duże i średnie przedsiębiorstwa od wejścia w życie wymogów EUDR – unijnego...

System kaucyjny nie wystarczy. Ekspert: potrzebne są instalacje termicznego przekształcania odpadów

Wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce to istotny krok w kierunku poprawy selektywnej zbiórki odpadów, jednak samo to rozwiązanie...

System kaucyjny w Polsce w fazie rozruchu. Od stycznia 2025 wzrosną opłaty dla producentów

Od 1 października 2025 roku w Polsce obowiązuje system kaucyjny, który obecnie znajduje się w fazie przejściowej. Codziennie...