Rekordowe ilości odpadów w okresie świąt Bożego Narodzenia

Czas3 min

Każdego roku Europejczycy wytwarzają 83 miliony ton odpadów opakowaniowych, a w ciągu ostatniej dekady ilość opakowań z tworzyw sztucznych wzrosła o 30%. Wolumen odpadów opakowaniowych swój szczyt osiąga w okresie świąt Bożego Narodzenia, także za sprawą rozpoczynających się już w listopadzie zakupowych promocji Black Friday i trwających aż do stycznia wyprzedaży. Ich produkcji sprzyja konsumpcja, która w tym czasie sięga zenitu, napędzana przez producentów, sieci handlowe i portale sprzedażowe.

Problem z odpadami opakowaniowymi drastycznie wzrasta w okresie świąt Bożego Narodzenia, ponieważ dla wielu osób kupowanie nowych produktów jest nieodłączną częścią świętowania. Ilość wprowadzanych produktów w tym okresie drastycznie wzrasta, wspierana przez zintensyfikowane działania promocyjne producentów, a należy pamiętać, że każdy z artykułów jest odpowiednio opakowany i po zakończeniu procesu zakupowego stanowi odpad.

– Problem widoczny jest także w skali lokalnej – w Krakowie w ostatnich miesiącach roku następuje wyraźny wzrost ilości wytwarzanych odpadów opakowaniowych – informuje Marek Kabaciński, wiceprezes MPO Kraków.

Z danych Programu Środowiskowego Organizacji Narodów Zjednoczonych (UNEP) wynika, że przy skali wprowadzania na rynek 400 milionów ton tworzyw sztucznych rocznie, na całym świecie do recyklingu trafia go mniej niż 10% (czyli prawie 40 milionów ton).  Z kolei według Światowego Forum Ekonomicznego rocznie wytwarzamy również 92 miliony ton odpadów tekstylnych, a w samym 2022 roku wygenerowano szacunkowo 62 miliony ton odpadów z urządzeń elektrycznych i elektronicznych – skala zaniedbań w recyklingu tych frakcji jest trudna do oszacowania.

– Jesteśmy zachęcani do konsumowania, stale motywowani, aby kupować więcej i szybciej. Należy zdać sobie jednak sprawę, że konsumpcja zawsze generuje odpady. Z jednej strony są to tony niesprzedanych przez producentów produktów, z drugiej odpady pochodzące z gospodarstw domowych, takie jak opakowania po żywności, po napojach, po przesyłkach ze sklepów internetowych, po ubraniach, butach czy sprzęcie elektronicznym. Wszystko, co konsumujemy powoduje pojawienie się olbrzymiej ilości odpadów – tłumaczy Anna Larsson, Dyrektor ds. Rozwoju Gospodarki o Obiegu Zamkniętym w Reloop Platform.

Zdaniem psychologów, często nie jesteśmy w stanie przeciwstawić się wpływowi reklamy, rekomendacji influencerów i różnego rodzaju okazji cenowych. Wszystkie te informacje trafiają do nas nieustannie za pośrednictwem smartfonów, a przekazy marketingowe konstruowane są tak, aby wzbudzić w nas poczucie braku i pragnienie posiadania najnowszych produktów.

– Czujemy presję, aby być na bieżąco z trendami i modą, co prowadzi do impulsywnych zakupów. Cały rynek e-commerce daje nam łatwość dostępu do wszelkich dóbr, a zakupy online stały się normą. Możliwość szybkiego zamówienia czegokolwiek z błyskawiczną dostawą do domu sprawia, że jesteśmy bardziej skłonni do dokonywania zakupów znacznie wykraczających ponad nasze potrzeby – komentuje psycholog Dorota Minta.

Według Stowarzyszenia “Polski Recykling”, tylko grudniu w Polsce generujemy około 180 tysięcy ton odpadów, wśród których pozostałości po opakowaniach z tworzyw sztucznych stanowią od 15 do 20%. Tymczasem wcielenie w życie rozwiązań gospodarki cyrkularnej oraz regulacji prawnych dotyczących odpowiedzialności producentów oraz obowiązków wykorzystania surowca z odzysku, o które apelują organizacje zajmujące się odpadami, pozwoliłoby znacznie ograniczyć ilości odpadów, a w konsekwencji zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska.

– Odpowiedzią na ten problem na poziomie systemowym jest wdrożenie Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta, która oznacza, że za szczególnie kłopotliwe grupy odpadów, a taką są odpady opakowaniowe, finansową odpowiedzialność za fazę poużytkową ponoszą producenci. ROP jest w Europie obowiązkową strategią ochrony środowiska i po prawidłowym jego wdrożeniu w Polsce to nie gminy i mieszkańcy, ale producenci i konsumenci dóbr poniosą konsekwencje konsumpcji – tłumaczy Anna Larsson.

Niestety, nieoczywistym faktem jest, że po wielkim święcie konsumpcji, jakim jest okres od listopada do końca grudnia, i rekordowych obrotach sprzedających i producentów opakowań, koszt gospodarki odpadami spada na mieszkańców oraz lokalne władze. Ciężar finansowy ponoszą zatem jednostki, które nie mają żadnych korzyści finansowych z wprowadzenia tych opakowań do obiegu.

– Nie mamy wpływu na decyzje zakupowe wszystkich konsumentów, ale niestety musimy żyć z ich konsekwencjami. Dlatego, jako wsparcie działań systemowych, możemy też działać sami. W tym kontekście, szczególnie w grudniu, zachęcam do przypomnienia sobie zasady 3R, czyli „reduce” – zredukuj zakupy i konsumpcję do tego, czego rzeczywiście potrzebujesz, „reuse” – wykorzystaj ponownie to, co masz oraz „recycle” – posegreguj i zadbaj o to, aby odpad stał się surowcem. Te zasady, wdrożone dziś przez każdego z nas, mogą choć trochę zmniejszyć presję na środowisko– doradza Anna Larsson.

Źródło: Reloop

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Pierwsza w Wielkopolsce realizacja ZPI dla fotowoltaiki – Łobżenica otwiera drogę do 40 MWp energii słonecznej

Rada Miejska w Łobżenicy uchwaliła 31 marca 2025 r. pierwszy w Wielkopolsce Zintegrowany Plan Inwestycyjny (ZPI) dla odnawialnych...

Branża cementowa w obliczu dekarbonizacji – roku 2034 nie da się odłożyć na później (RELACJA)

Producenci cementu w Polsce stoją przed poważnym wyzwaniem – do 2034 roku stracą bezpłatne uprawnienia do emisji CO2,...

Innowacyjne technologie neutralne emisyjnie fundamentem bezpieczeństwa energetycznego i konkurencyjności UE

Transformacja energetyczna Europy wymaga zróżnicowanego podejścia uwzględniającego specyfikę poszczególnych krajów członkowskich – to główny przekaz konferencji zorganizowanej przez...

ORLEN: Wodór może odegrać wiodącą rolę w transformacji energetycznej

Wodór ma szansę stać się siłą napędową zielonej transformacji, jednak, jak podkreślają eksperci, powinny być do tego spełnione...

Wkrótce konsumenci będą lepiej chronieni przed greenwashingiem

Nawet 80 proc. sklepów internetowych, stron internetowych i reklam zawiera informacje o wpływie produktów na środowisko – wynika z danych KE....

Ørsted publikuje plan działań dla europejskiej energetyki wiatrowej na morzu

Globalna firma Ørsted opublikowała raport "Morska energetyka wiatrowa na rozdrożu", w którym przedstawia kompleksowy plan działań mający na...

Ożywienie OZE obniżyło ceny energii

W marcu średnia cena energii na Rynku Dnia Następnego (SPOT) wyniosła 90,97 EUR/MWh, co oznacza spadek o 30,21%...

Ministerstwo Klimatu i Środowiska startuje z innowacyjną kampanią edukacyjną o bioróżnorodności

Tuż przed Światowym Dniem Chomika, przypadającym 12 kwietnia, Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomiło kampanię edukacyjną „Bioróżnorodnie połączeni", skierowaną...