Sprawna logistyka i serwis kluczem do sukcesu systemu kaucyjnego w Polsce

fot. Tomra
fot. Tomra
Czas2 min

Efektywne wdrożenie systemu kaucyjnego w Polsce, który startuje już wkrótce, wymaga szybkich i sprawnych dostaw specjalistycznych urządzeń do tysięcy sklepów w całym kraju. Eksperci branży podkreślają, że odpowiednio skoordynowane przygotowania logistyczne oraz sprawna obsługa techniczna będą kluczowe dla powodzenia całego przedsięwzięcia.

Jak wynika z badań przeprowadzonych w 2024 roku przez InsightLab na zlecenie TOMRA Collection, aż 60% respondentów zwraca szczególną uwagę na sprawność recyklomatów. Szybki proces zwrotu opakowań i brak kolejek do urządzeń są wskazywane jako kluczowe czynniki wpływające na doświadczenia konsumentów.

„Wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce to proces wymagający kompleksowego skoordynowania przygotowań, dlatego priorytetem staje się szybka i terminowa realizacja dostaw oraz efektywne wsparcie techniczne. Każdy etap – od produkcji, przez transport, aż po instalację urządzeń – powinien być realizowany z zachowaniem najwyższych standardów. Do tego dochodzi konieczność realizacji tych etapów w krótkim czasie, aby sprostać wymaganiom rynku” – wyjaśnia Konrad Robak, dyrektor zarządzający TOMRA Collection Polska.

Znaczenie lokalnej produkcji

Istotnym czynnikiem wpływającym na szybkość dostaw jest lokalizacja produkcji urządzeń. TOMRA współpracuje od 2010 roku z firmą Scanfil przy produkcji i montażu recyklomatów. Dzięki produkcji prowadzonej w Polsce, w zakładzie w Mysłowicach, możliwe jest skrócenie czasu dostaw oraz zapewnienie bieżącej obsługi serwisowej.

„Aby każde urządzenie spełniało najwyższe standardy jakości, decydująca jest partnerska współpraca na wielu poziomach. To pozwala zachować płynny przebieg całego procesu produkcyjnego – od projektowania i planowania produkcji po zaopatrzenie w materiały i logistykę. Każdy recyklomat TOMRA jest skrupulatnie montowany w zakładzie w Mysłowicach, a przed wysyłką przechodzi szczegółową kontrolę” – podkreśla Damian Schabowicz, Inżynier Jakości w Scanfil Poland Mysłowice.

Doświadczenie międzynarodowe wspiera polski rynek

TOMRA działa na ponad 60 rynkach na całym świecie i zainstalowała dotychczas ponad 85 000 maszyn dostosowanych do potrzeb różnych sprzedawców – od małych sklepów po duże supermarkety i hipermarkety. Firma dostarcza swoje urządzenia na kluczowe europejskie rynki, w tym do Irlandii, na Węgry i do Rumunii.

W związku z wdrożeniem systemu kaucyjnego w Polsce, TOMRA rozszerza produkcję, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu. Urządzenia firmy można już spotkać w licznych sklepach w Polsce, a wkrótce pojawi się więcej instalacji, w tym premierowy model TOMRA B7 zaprojektowany specjalnie dla mniejszych i średnich placówek. Jest to najmniejsze urządzenie na rynku, które może przyjmować trzy rodzaje materiałów: butelki plastikowe, szklane zwrotne oraz puszki.

Eksperci podkreślają, że sprawne działanie całego systemu kaucyjnego będzie w dużej mierze zależeć od niezawodności urządzeń oraz profesjonalnej obsługi serwisowej, które muszą działać bez zarzutu w warunkach intensywnej eksploatacji, aby zapewnić komfortowe doświadczenie konsumentom i efektywne działanie systemu w skali całego kraju.