UAM bada wpływ współdzielonej mobilności na sprawiedliwy transport w europejskich aglomeracjach

Czas1 min

Wydział Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu rozpoczął realizację międzynarodowego projektu badawczego poświęconego mobilności współdzielonej. Inicjatywa o nazwie „Shared mobility services towards equitable and sustainable mobilities” (Share4Equity) ma na celu analizę, jak różne formy transportu współdzielonego – car-sharing, rowery miejskie czy hulajnogi elektryczne – mogą wpływać na rozwój sprawiedliwego i ekologicznego transportu w europejskich miastach, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów peryferyjnych.

Projekt realizowany jest we współpracy z uczelniami, ośrodkami miejskimi i firmami z Niemiec, Szwecji, Włoch, Kanady i Polski. Pracami polskiego zespołu kieruje dr Filip Schmidt z Wydziału Socjologii UAM. Badania w Polsce koncentrują się na aglomeracji poznańskiej oraz górnośląsko-zagłębiowskiej.

Naukowcy będą badać nie tylko dostępność różnych form mobilności współdzielonej w wybranych europejskich miastach, ale także czynniki, które na tę dostępność wpływają. Istotnym elementem projektu jest również zrozumienie perspektywy użytkowników i osób niekorzystających z tych usług – jakie środki transportu są dla nich dostępne i niedostępne oraz co o tym decyduje.

W ramach projektu powstanie zestaw narzędzi do analizy lokalnych systemów mobilności oraz znaczenia transportu współdzielonego dla tych systemów, z uwzględnieniem różnych typów i kryteriów sprawiedliwości.

Jak zauważają badacze, dostęp do mobilności współdzielonej jest obecnie mocno zróżnicowany. Między różnymi krajami i aglomeracjami istnieją znaczące różnice w rozwoju tej formy transportu. Ponadto, nawet w obrębie jednego obszaru metropolitalnego, dostęp do usług współdzielonych jest często nierówny – większe szanse na skorzystanie z nich mają zazwyczaj osoby z obszarów uprzywilejowanych społecznie i ekonomicznie. Szczególnie widoczny jest ograniczony dostęp do tych usług poza centrami aglomeracji.

Projekt finansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Driving Urban Transitions 2023, współfinansowanego przez Unię Europejską. Badania potrwają do 2027 roku.

Rozwój mobilności współdzielonej ma istotne znaczenie dla transformacji energetycznej miast. Systemy car-sharingu, rowerów miejskich czy hulajnóg elektrycznych mogą znacząco zmniejszyć liczbę prywatnych samochodów w miastach, co bezpośrednio przekłada się na redukcję emisji CO2 i zanieczyszczeń powietrza. Badania wskazują, że jeden samochód współdzielony może zastąpić od 8 do 13 pojazdów prywatnych. Ponadto, usługi mobilności współdzielonej często wykorzystują pojazdy elektryczne lub inne niskoemisyjne środki transportu, co dodatkowo wspiera przejście na gospodarkę niskoemisyjną. W kontekście idei miasta 15-minutowego, współdzielone formy transportu mogą stanowić efektywne uzupełnienie transportu publicznego, szczególnie na obszarach peryferyjnych, gdzie infrastruktura komunikacyjna jest często słabiej rozwinięta.

Źródła: UAM, własne

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wyzwaniach transformacji energetycznej i rozwoju obszarów wiejskich

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiło raport dotyczący głównych wyzwań stojących przed współczesnymi obszarami wiejskimi w kontekście globalnych...

Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego...

Polska wyznacza kierunki europejskiej polityki surowcowej podczas prezydencji w Radzie UE

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zorganizowało w Krakowie konferencję wysokiego szczebla poświęconą bezpieczeństwu dostaw surowców krytycznych, gromadząc przedstawicieli rządów,...

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyjaśnia: Nowe przepisy nie zakazują spalania drewna w gospodarstwach domowych

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wydało oficjalne wyjaśnienie w sprawie nowych regulacji dotyczących drewna energetycznego, dementując pojawiające się w...

Zziemi.pl – innowacyjna platforma skracająca łańcuchy dostaw żywności powstała w ramach doktoratu wdrożeniowego

Krzysztof Solarz, dyrektor Inkubatora Przedsiębiorczości Gminy Kamienna Góra i doktorant Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, stworzył platformę zziemi.pl –...

Arktyczne badania polskich naukowców kluczem do zarządzania zasobami wodnymi w obliczu zmian klimatu

Międzynarodowy zespół naukowców z Polski, w którym wiodącą rolę odegrali eksperci z Uniwersytetu Wrocławskiego, opublikował przełomowe wyniki badań...

Elektryczna mobilność w Poznaniu. Wyzwania i perspektywy transformacji transportu miejskiego na drodze dekarbonizacji

Elektryczna mobilność (EM) stanowi kluczowy element transformacji w kierunku zrównoważonego transportu miejskiego, co potwierdzają wyniki międzynarodowego projektu badawczego...

Raport URE: Znaczący wzrost produkcji energii w małych instalacjach OZE w 2024 roku

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przedstawił coroczny raport dotyczący wytwarzania energii elektrycznej w małych instalacjach odnawialnych źródeł energii (MIOZE)....