Unimot dostarcza do Raben Transport paliwo HVO100

Czas2 min

Raben Transport, spółka należąca do Grupy Raben, specjalizująca się w transporcie ładunków całopojazdowych, nawiązała współpracę z niezależną grupą multienergetyczną Unimot. W ramach programu pilotażowego, Unimot od września 2024 r. będzie zaopatrywał flotę Raben Transport w paliwo HVO100, wspierając firmę w realizacji jej strategii dekarbonizacji.

HVO100 (ang. Hydrogenated Vegetable Oil) to produkt, którego emisyjność pozwala na redukcję CO2 nawet o 90% względem średnich wartości przyjmowanych dla B0 względem KOBiZE (Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami). Jest to rodzaj syntetycznego, odnawialnego paliwa alternatywnego przeznaczonego dla silników diesla. Wyjątkowo niska emisyjność CO2 wynika z podejścia opartego na zasadzie cyrkularności, czyli zamkniętego obiegu surowców. Produkt jest otrzymywany w nowoczesnych procesach rafinacyjnych – w wyniku hydrokrakingu lub uwodornienia oleju roślinnego czy tłuszczów zwierzęcych z wykorzystaniem wodoru oraz katalizatorów w warunkach wysokiej temperatury i ciśnienia.

Grupa Raben rozpoczęła pierwsze testy paliwa HVO100 w drugiej połowie 2023 r. w Niderlandach, a ich pozytywne wyniki sprawiły, że podjęto decyzję o tankowaniu go na kolejnych rynkach. Od lutego 2024 r. polska spółka Raben Transport zdecydowała się na wykorzystanie tego biopaliwa w transporcie międzynarodowym w Niemczech i Austrii. W Polsce, dla Raben Transport paliwo HVO100 będzie w ramach pilotażowego programu testowego dostarczać Grupa Unimot. Obecnie ok. 5% floty własnej całej Grupy Raben stosuje wspomniane biopaliwo, a odsetek ten systematycznie rośnie.

Wzrost wykorzystania biopaliw wpisuje się w realizację strategii Raben Transport, która zakłada, że do 2025 roku 10 proc. floty będzie zasilane paliwami alternatywnymi, a w ciągu kolejnych pięciu lat ich udział wzrośnie do 75 proc.

– Hydrorafinowany olej roślinny, czyli HVO100 to paliwo niskoemisyjne, dzięki któremu możliwe jest uniknięcie nawet 90% emisji CO2 do atmosfery. Jest to znakomity zamiennik tradycyjnego diesla rekomendowany przez czołowych producentów aut ciężarowych do stosowania w tradycyjnych silnikach wysokoprężnych. Tym samym jego wykorzystanie jest ważnym elementem dekarbonizacji transportu ciężkiego. Dla nas stanowi istotny element w realizacji naszej strategii ESG – podkreśla Joanna Górna, Key Account Manager w Raben Transport. 

– Aktualnie, ponad 20% emisji CO2 to efekt pracy branży transportu ciężkiego. To duża odpowiedzialność wobec środowiska i znając ten wpływ staramy się razem z naszymi partnerami opracowywać realne, praktyczne rozwiązania w ramach redukcji w tym obszarze – dodaje.

Grupa Unimot, która dostarcza paliwo HVO do Raben Transport, stawia na innowacyjne i niskoemisyjne rozwiązania. Firma jako pierwsza w Polsce umożliwiła klientom zakup HVO100 oraz wprowadziła możliwość tankowania tego paliwa na pierwszej ze swoich stacji paliw.

– Jako polska multinergetyczna grupa kapitałowa i lider wśród importerów paliw w Polsce, cieszymy się, że możemy wesprzeć Raben Transport w realizacji strategii dekarbonizacji. Oferowane przez nas paliwo HVO pozwala efektywnie redukować ślad węglowy, jednocześnie będąc praktycznym i dostępnym rozwiązaniem – nie wymaga inwestycji w nową flotę czy jej modyfikacji, a stanowi alternatywę dla tradycyjnego oleju napędowego, polecaną przez czołowych producentów silników wysokoprężnych. To realny sposób na znaczące obniżenie emisji CO2, który odpowiada na rosnące potrzeby sektora transportowego w zakresie realizacji celów zrównoważonego rozwoju – mówi Wojciech Iwulski, Climate Solutions Director w Grupie Unimot.

Wprowadzenie innowacyjnego paliwa HVO do multienergetycznego portfolio Grupy Unimot to również jedno z działań wpisujących się w implementację rozwiązań wspierających transformację energetyczną Grupy i jej interesariuszy, zgodnie ze strategią biznesową na lata 2024-2028.

Źródło: UNIMOT

- REKLAMA-spot_img

Najnowsze

spot_img

Zainteresuje Cię

PGE Energia Ciepła otrzyma 49 mln zł na budowę instalacji fotowoltaicznych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przyznał PGE Energii Ciepła w Warszawie prawie 49 mln zł...

Baterie nowej generacji powstają na Politechnice Gdańskiej

Wytrzymałe, stabilne podczas ładowania i rozładowywania, wytworzone z ograniczonym użyciem surowców krytycznych, a przez to bardziej przyjazne dla...

Partnerstwo na rzecz rewitalizacji terenów zielonych w Kozienicach

W Kozienicach odbyło się pierwsze spotkanie poświęcone rewitalizacji terenów zielonych, w którym uczestniczyli przedstawiciele gminnego samorządu, pracownicy spółek...

Ponad pół miliarda złotych na adaptację lasów do zmian klimatu

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przyznał Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe dofinansowanie w wysokości 514...

Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG

Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma...

Polska prezydencja UE. Europa potrzebuje skutecznych narzędzi wspierających dekarbonizację przemysłu

27 marca 2025 r. w Brukseli odbyło się pierwsze posiedzenie Rady ds. Środowiska pod przewodnictwem polskiej prezydencji. Podczas...

Startuje nowe Czyste Powietrze – więcej wsparcia, prostsze zasady

31 marca 2025 r. o godzinie 12:00 ruszył nabór wniosków w zreformowanej wersji programu Czyste Powietrze. Program został...

Ekspertka CSRinfo o kluczowych aspektach raportowania ESG

Dr Agata Molisz, menedżerka ds. doradztwa ESG w CSRinfo, przedstawiła istotne wytyczne dotyczące raportowania ESG podczas wydarzenia „Zrównoważony...