W Polsce funkcjonuje już ponad 6 tys. publicznie dostępnych punktów ładowania

Czas2 min

Według danych z końca lutego 2024 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 60 276 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o 3743 szt. (o 21% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r.) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.

Pod koniec lutego 2024 r. po polskich drogach jeździło 104 770 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 54 120 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 50 150 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 6 184 szt. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec lutego składała się z 19 607 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 722 169 szt. Pod koniec ub. r. park autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrósł do 1249 szt. (z czego pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1195 szt., zaś wodorowe – 54 szt.).

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec lutego 2024 r. w Polsce funkcjonowało 6213 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (3431 stacji). 27% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 63% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W lutym uruchomiono 127 nowych punktów.

– Na koniec lutego b.r. w parku samochodowym mieliśmy ponad 60 tys. sztuk samochodów zeroemisyjnych. Warto podkreślić, że Polska jest jednym z europejskich liderów, jeśli chodzi o zeroemisyjne autobusy. W parku jest zarejestrowanych prawie 18 tys. elektrycznych motorowerów i – co trzeba zauważyć – ich zakup nie jest objęty żadnym systemem dopłat. Mamy natomiast nadzieję, że dzięki ogłoszonemu niedawno programowi wsparcia zakupu zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych kategorii homologacyjnej N2 i N3, a także do budowy infrastruktury ładowania i tankowania wodorem, w najbliższym roku znacznie zwiększy się ich liczba na naszych drogach. Należy również odnotować, że ok. 4% całego parku samochodów osobowych w Polsce stanowią pojazdy hybrydowe – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

– Mimo wzrostów, tempo rozbudowy infrastruktury ładowania w Polsce wciąż jest zbyt wolne  i pozostaje jedną z największych barier wpływających na rynek samochodów elektrycznych. Przez pierwsze dwa miesiące b.r. zainstalowano tylko o 16 punktów więcej niż w analogicznym okresie roku 2023. W tym kontekście liczymy na jak najszybsze uruchomienie programu subsydiów do ładowarek dla transportu ciężkiego. Przekazaliśmy już NFOŚiGW uwagi branży dt. projektu zasad dopłat w tym zakresie. Branża liczy również na wznowienie naboru w ramach bardzo ważnego programu „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”, a także na optymalizację tego instrumentu, szczególnie w zakresie procedur – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Źródło: Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

- REKLAMA-spot_img

Najnowsze

spot_img

Zainteresuje Cię

PGE Energia Ciepła otrzyma 49 mln zł na budowę instalacji fotowoltaicznych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przyznał PGE Energii Ciepła w Warszawie prawie 49 mln zł...

Baterie nowej generacji powstają na Politechnice Gdańskiej

Wytrzymałe, stabilne podczas ładowania i rozładowywania, wytworzone z ograniczonym użyciem surowców krytycznych, a przez to bardziej przyjazne dla...

Partnerstwo na rzecz rewitalizacji terenów zielonych w Kozienicach

W Kozienicach odbyło się pierwsze spotkanie poświęcone rewitalizacji terenów zielonych, w którym uczestniczyli przedstawiciele gminnego samorządu, pracownicy spółek...

KPO: Ponad 12 miliardów złotych od BGK na rozwój dystrybucji energii w Grupie PGE

PGE Polska Grupa Energetyczna podpisała dwie umowy pożyczek z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK) na łączną kwotę ponad 12...

Ponad pół miliarda złotych na adaptację lasów do zmian klimatu

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przyznał Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe dofinansowanie w wysokości 514...

Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG

Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma...

Polska prezydencja UE. Europa potrzebuje skutecznych narzędzi wspierających dekarbonizację przemysłu

27 marca 2025 r. w Brukseli odbyło się pierwsze posiedzenie Rady ds. Środowiska pod przewodnictwem polskiej prezydencji. Podczas...

Startuje nowe Czyste Powietrze – więcej wsparcia, prostsze zasady

31 marca 2025 r. o godzinie 12:00 ruszył nabór wniosków w zreformowanej wersji programu Czyste Powietrze. Program został...