W Polsce powstało Laboratorium Aerodynamiki Środowiskowej

Czas8 min

Na Politechnice Krakowskiej otwarto nowe Laboratorium Aerodynamiki Środowiskowej. Nowatorska, autorsko zaprojektowana infrastruktura laboratorium pozwoli specjalistom Politechniki na prowadzenie badań z zakresu inżynierii wiatrowej, inżynierii śniegowej i inżynierii środowiska, dotyczących m.in. przewietrzania miast, transportu zanieczyszczeń, dynamicznego oddziaływania na smog, systemów wymiany i regeneracji powietrza. Laboratorium, którego sercem są imponujące tunele aerodynamiczne, posłuży też do analiz wpływów środowiskowych i klimatycznych (takich jak gwałtowny wiatr, nawalne deszcze czy obfity śnieg) na konstrukcje, budynki oraz bezpieczeństwo ludzi.

Będzie tu można testować innowacyjne rozwiązania dla energetyki wiatrowej, rynku materiałów i produktów budowalnych. Nowe centrum jest też gotowe do podejmowania niestandardowych wyzwań inżynierskich. Może służyć m.in. sportowcom czy służbom ratowniczym do treningu w zmiennych warunkach pogodowych. Współpracę z Laboratorium podjęły już firmy, samorządy i instytucje, m.in. polscy liderzy biznesu – firmy Fakro i Maspex oraz Polski Związek Narciarski.

Inwestycja strategiczna  dla Politechniki, Krakowa i Małopolski

– Laboratorium Aerodynamiki Środowiskowej to największa w ostatnich latach inwestycja Politechniki Krakowskiej – strategiczna dla rozwoju uczelni, naszych naukowców i studentów, ale też niezwykle ważna dla Krakowa, Małopolski i innych części kraju. Możliwości badawcze laboratorium wspomogą samorządy w trudnej walce o czyste powietrze dla mieszkańców  miast i regionów – mówi prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej.

Warte ponad 34 mln zł laboratorium nowe Politechniki Krakowskiej powstało przy wsparciu ze środków unijnych, pozyskanych przez uczelnię z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2020-2024. Dofinansowanie z UE to 17 460 966 zł, pozostałe środki na budowę pochodziły z budżetu Politechniki i Wydziału Inżynierii Lądowej PK (jego częścią jest nowa jednostka). Otwarcie laboratorium wieńczy kilkadziesiąt lat doświadczeń badawczych ekspertów Politechniki z prof. Andrzejem Flagą na czele. Twórca polskiej szkoły inżynierii wiatrowej, aerodynamiki budowli i inżynierii śniegowej blisko 25 lat temu stworzył na krakowskiej politechnice Laboratorium Inżynierii Wiatrowej z tunelem aerodynamicznym. Jego parametry wystarczały jednak głównie do badań modelowych.

 –Z rosnących wyzwań naukowych, ale też coraz większych potrzeb płynących ze środowiska samorządów i świata gospodarki, narodził się pomysł budowy nowego centrum badawczego, o nieporównywalnie większych możliwościach, w tym takich, które pozwolą się nam zmierzyć z problematyką walki ze smogiem – mówi prof. Andrzej Flaga.

Laboratorium Aerodynamiki Środowiskowej powstało na terenie kampusu Politechniki w Czyżynach przy al. Jana Pawła II 37. To trzykondygnacyjny budynek (w tym 1 kondygnacja podziemna)  o powierzchni 1 665 m2 i kubaturze 11 776 m3. Kluczowa infrastruktura LAŚ PK to dwa duże tunele aerodynamiczne o obiegu zamkniętym, każdy wyposażony w dwie przestrzenie pomiarowe i zróżnicowany system wentylatorów (o oryginalnej konstrukcji i geometrii, wibroizolowanych, z konfuzorami i dyfuzorami). W zasobach nowego laboratorium są też m.in. stoły obrotowe o oryginalnej konstrukcji, zautomatyzowane i wibroizolowane; układy kierownic o oryginalnej konstrukcji i geometrii z możliwością regulacji kąta obrotu kierownic wokół ich własnej osi; złożone, zautomatyzowane urządzenia do symulacji opadu deszczu, opadu mgły lub opadu rozdrobnionych kryształków lodu (szronu) w warunkach wiejącego wiatru; złożone, zautomatyzowane urządzenia do symulacji opadu sztucznego śniegu; zautomatyzowane urządzenie do pomiaru mocy i momentu obrotowego turbin wiatrowych o pionowej lub poziomej osi obrotu wirnika.

– Nowe laboratorium to nowoczesny, pięknie się prezentujący budynek z unikatową aparaturą badawczą autorsko zaprojektowaną przez naszych politechnicznych inżynierów, a zrealizowaną przez polskie firmy. Nikt inny na świecie nie dysponuje tak nowatorskimi i pionierskimi narzędziami badawczymi, jakie mamy teraz w Małopolsce – zaznacza rektor PK prof. Andrzej Szarata.

Nowa jednostka Politechniki oferuje szeroki zakres badań w obszarach, których waga dla nauki, ale przede wszystkim dla życia społecznego i gospodarczego, będzie stale rosła, bo dotyczą m.in. przewietrzania miast i walki o czyste powietrze, energetyki odnawialnej,  zrównoważonego rozwoju oraz wpływów środowiskowych, wywoływanych m.in. zmianami klimatu – na ludzi, budynki i konstrukcje.

– Otwarcie Laboratorium Aerodynamiki Środowiskowej to oczywiście moment zwieńczenia wieloletnich zmagań, które towarzyszyły powstaniu tego przedsięwzięcia, ale przede wszystkim moment otwierający znakomitą perspektywę współpracy z różnymi środowiskami i rozwoju naukowego, nie tylko naszej kadry, ale również innych ośrodków naukowych. To oczywiście znakomita perspektywa współpracy z bardzo wieloma branżami. Wreszcie to doskonała perspektywa na udaną współpracę z jednostkami samorządu. Laboratorium ze względu na swój potencjał badawczy to ogromna szansa dla bardziej zrównoważonego rozwoju regionu, a zatem i szansa na poprawę jakości życia mieszkańców Małopolski. Mamy absolutną pewność, że potencjał badawczy LAŚ PK i potencjał zespołu, który pracuje w tym laboratorium pod kierunkiem prof. Andrzeja Flagi, ma możliwości realizacji unikatowych badań, bardzo ambitnych i bardzo zaawansowanych strategicznych przedsięwzięć badawczych – mówiła dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej, dr hab. inż. Lucyna Domagała, prof. PK.

Bogate możliwości badawcze – w walce o czyste powietrze dla mieszkańców miast i regionów

Agenda naukowo-badawcza nowego laboratorium obejmuje kilkadziesiąt usług badawczych, dotyczących m.in. kanałów przewietrzania miast. Wyniki badań i analiz prowadzonych w tym obszarze w LAŚ PK mogą dostarczyć planistom i projektantom wiedzy przydatnej do projektowania nowych osiedli lub modernizacji istniejących czy wznoszenia nowych budynków (zwłaszcza wysokich). Posłużą także jednostkom samorządów (miast, gmin, powiatów, województw) do tworzenia planów zagospodarowania przestrzennego i  formułowania innych uwarunkowań formalno-przestrzennych dla rozwoju obszarów zurbanizowanych (m.in. tworzenia zapisów w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego). Na podstawie wyników prowadzonych w LAŚ badań  można będzie  m.in. ocenić efektywność proponowanych rozwiązań, już na wczesnym etapie procesu decyzyjnego w wymiarze programowym, planistycznym i projektowym.

W nowym laboratorium będzie można m.in.:

  • opracowywać  mapy wietrzności – system wymiany i regeneracji powietrza (przy wykorzystaniu analiz wieloletnich danych zebranych ze stacji meteorologicznych oraz pomiarów wykonywanych w terenie przy użyciu specjalistycznych urządzeń), takie mapy uwzględniają naturalne kanały spływu powietrza, strugi wentylujące obszary zabudowane – tzw. kanały aerosanitarne;
  • prowadzić badania (w tunelu aerodynamicznym) pola prędkości wiatru wybranych obszarów, służące do stworzenia kompleksowej mapy wietrzności dla nich, użytecznej przy projektowaniu architektoniczno-urbanistycznym oraz ustalaniu miejscowych planów zagospodarowania terenu;
  • badać (w tunelu aerodynamicznym) transport mas powietrza, w szczególności przewietrzanie terenów zabudowanych (z symulacjami przemieszczania się mas powietrza w zadanych warunkach brzegowych, identyfikacją pola prędkości powietrza,  analizą etapów rozprzestrzeniania się i przemieszczania mas powietrza);
  • tworzyć koncepcje możliwych rozwiązań przestrzennych, usprawniających naturalne warunki wymiany i regeneracji powietrza, oparte na badaniach możliwości dynamicznego wymuszania ruchów mas powietrza oraz wskazywaniu najbardziej korzystnych lokalizacji dla elementów wymuszających takie ruchy powietrza (np. wielkoformatowych wentylatorów);
  • identyfikować  skażenia mas powietrza – rozprzestrzeniania się smogu i zanieczyszczeń nad terenami zabudowanymi, tworzyć systemy przewidywania i zapobiegania zagrożeniom zdrowia;
  • wykonywać modele do badań różnych inwestycji budowalnych wraz z ich otoczeniem, umożliwiające analizę zjawisk aerodynamicznych;
  • prowadzić badania modelowe i studium działania lokalnego wiatru na ściany zewnętrzne budynków (łącznie z dachami), mapy rozkładów ciśnień, obwiednie sił i momentów będące podstawą do zaprojektowania i/lub optymalizacji pokryć budowli (okien, ścian osłonowych, elementów pokrycia ścian i dachu, reklam);
  • prowadzić badania modelowe i studium prędkości wiatru w poziomie przechodniów – dla oceny komfortu wiatrowego przechodniów w analizowanym obszarze, w szczególności w sąsiedztwie: wejść do budynków, ogródków restauracyjnych, parków, elementów rekreacji, stref publicznych;
  • opracowywać mapy topograficzne – komputerowe modele przestrzenne terenu uwzględniające topografię i chropowatość terenu, wynikającą z form jego pokrycia;
  • prowadzić badania klimatyczne: symulacje opadów deszczu i/lub śniegu oraz wiatru oddziaływujących na elementy pokryć dachowych, systemy wentylacji i systemy odprowadzenia wód opadowych oraz stolarkę okienną (połaciową);
  • badać oblodzenia elementów budynków i konstrukcji inżynierskich w skali 1:1;
  • testować siłownie wiatrowe (w skali modelowej) oraz małe turbiny/siłownie wiatrowych w skali 1:1.

Tunele aerodynamiczne sercem nowego laboratorium

Najważniejsze elementy infrastruktury badawczej Laboratorium Aerodynamiki Środowiskowej to:

1. Tunel aerodynamiczny energetyki wiatrowej i aerodynamiki budowli (TA1) – z dwoma przestrzeniami pomiarowymi – dolną (szer. 9,7 m x wys. 2,3 m x długość całkowita 17,7 m) i górną (szer. 9,7 m x wysokość 3,3 m x długość całkowita 12 m,) oraz trzema wentylatorami obok siebie (każdy o średnicy 2,92 m i masie 8,8 ton, prędkości obrotowej 550 obrotów/minutę, mocy nominalnej 204,3 kW i wydajności nominalnej 669 m3/s). Nominalna najwyższa średnia prędkość przepływu powietrza w tunelu to  30 m/s.

Główne przeznaczenie: badania wpływu wiatru na budynki wysokościowe, mosty i kładki dla pieszych, budynki i przekrycia wielkopowierzchniowe; badania rozkładów ciśnień na powierzchniach budynków; badania aeroelastyczne; przewietrzanie miast, transport zanieczyszczeń; badania siłowni wiatrowych, elementów infrastruktury technicznej (wentylacja i klimatyzacja), elementów fasad, dachów (iglice, kominy), konstrukcji inżynierskich;

2. Tunel aerodynamiczny klimatyczny inżynierii środowiska (TA2)  – z dwoma przestrzeniami pomiarowymi – dolną  (szer. 7,9 m x wys. 4,05 m x dług. całkowita 16,8 m) i górną (szer. 7,9 m x wys. 4,1 m x dług. całkowita 12,9 m,) oraz 6 wentylatorami w 2 rzędach (każdy o średnicy 2,1 m i masie 6 ton, prędkości obrotowej 745 obrotów/minutę, mocy nominalnej 126,7 kW i wydajności nominalnej 707 m3/s). Nominalna najwyższa średnia prędkość przepływu powietrza w tunelu to 20 m/s.

Główne przeznaczenie: badania klimatyczne uwzględniające symulację wiatru, opadu deszczu (od mżawki po deszcz ulewny), zmianę temperatury powietrza w zakresie od -10°C do +25°C, symulację oblodzenia oraz cykli rozmrażania (zestaw promienników podczerwieni)  elementów budynków i budowli, konstrukcji inżynierskich, fragmentów elewacji, turbin wiatrowych, linii elektroenergetycznych; badania eksperymentalne obciążenia śniegiem dachów wielkopowierzchniowych; identyfikacja stref zastoju i turbulencji w złożonych układach urbanistycznych;

3. Tunel aerodynamiczny wizualizacji przepływów (TA3) – z przestrzenią pomiarową  zamkniętą i otwartą (tunel typu Eiffla; szer. przestrzeni roboczej 1,0 m x wys. 1,0 m x dług. całkowita 3,5 m). Nominalna najwyższa średnia prędkość przepływu powietrza: 20 m/s;

Główne przeznaczenie: badania rozkładu prędkości powietrza wokół obiektów; wizualizacja przepływu w postaci pola wektorowego prędkości wokół obiektów metodą PIV (Particle Image Velocimetry) i innymi metodami.

Pandemiczne wyzwania pokonane

Budowa laboratorium ruszyła jesienią 2020 roku. Symbolicznego wbicia pierwszej łopaty dokonali ówcześni rektor PK prof. Andrzej Białkiewicz i dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej prof. Andrzej Szarata (obecnie rektor PK). Generalnym wykonawcą inwestycji był Zakład Techniczno-Budowlany sp. z.o Polbau. 

Pandemia Covid 19, a po niej wojna w Ukrainie, spowodowały niemałe trudności podczas budowy, związane m.in. z gwałtownym wzrostem cen materiałów budowlanych i usług, spowolnieniem dostaw itd. Budowę laboratorium udało się sfinalizować z tak okazałym efektem dzięki ogromnej pracy i determinacji wielu osób na czele z prof. Andrzejem Flagą, dr. inż. arch. Łukaszem Flagą i całym zespołem Laboratorium Inżynierii Wiatrowej. Ważne wsparcie otrzymali od specjalistów z działów technicznych i finansowych PK.

Oficjalne otwarcie nowego laboratorium odbyło się 30 stycznia 2024 r. z udziałem licznych przedstawicieli władz regionalnych i samorządowych, wśród nich byli m.in. wojewoda małopolski Krzysztof Klęczar, marszałek Józef Gawron, burmistrzowie Żywca – Antoni Szlagor oraz Rabki-Zdrój – Leszek Świder, a także instytucji  (m.in. Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych, Polski Związek Narciarski, Polski Komitet Olimpijski) i biznesu, z którymi Politechnika będzie rozwijać współpracę opartą na bogatych możliwościach badawczych nowego nabytku WIL PK. Licznie reprezentowane były także władze Politechniki Krakowskiej, wydziałów, jednostek pozawydziałowych i administracji uczelni.

Źródło: Politechnika Krakowska

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Rusza pierwszy na świecie system oceny emisyjności cementu i betonu 

Światowe Stowarzyszenie Cementu i Betonu (GCCA) ogłasza wprowadzenie ocen niskoemisyjności (LCR) cementu i betonu - pierwszego tego rodzaju...

Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań 

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie...

Branża energetyki wiatrowej przyspiesza

Energetyka wiatrowa, zwłaszcza morska, wymaga gigantycznych nakładów inwestycyjnych. Szacujemy, że do 2040 roku na morską energetykę wiatrową nakłady...

Adaptacja do zmian klimatu jest koniecznością, a nie wyborem

Rekordowe upały, gwałtowne burze, susze przeplatane powodziami - ekstremalne zjawiska stają się codziennością mieszkańców wszystkich zakątków świata, w...

Europa coraz przychylniej patrzy na energetykę jądrową

Obecnie trudno sobie wyobrazić transformację energetyczną bez stabilnego i niskoemisyjnego źródła energii, jakim jest atom. W Polsce, w...

Kosztowna produkcja zielonego wodoru jednym z największych wyzwań dekarbonizacji

Unia Europejska widzi znaczącą rolę wodoru w dekarbonizacji gospodarki, jednak realizacja tego zamierzenia napotyka na poważne wyzwania związane...

Spadek eksportu surowców wtórnych z UE w 2024 roku

W 2024 roku eksport surowców wtórnych z Unii Europejskiej do krajów spoza UE wyniósł 35,7 mln ton, co...

Geopolityczne wyzwanie? Zarządzanie transformacją energetyczną kluczem do globalnej pozycji

Międzynarodowa Agencja Energii Odnawialnej (IRENA) wzywa do rewizji tradycyjnego rozumienia bezpieczeństwa energetycznego w kontekście narastających napięć geopolitycznych. W...