Wodór i zrównoważony rozwój tematem nowego projektu naukowego na Politechnice Śląskiej

fot. Politechnika Śląska
Czas1 min

Na Wydziale Inżynierii Materiałowej Politechniki Śląskiej w Katowicach odbyło się w formie hybrydowej spotkanie inaugurujące projekt o akronimie TBC4H2, pt. „Powłokowe bariery cieplne do ekologicznych zastosowań związanych z przetwarzaniem ciepła w energię: zrozumienie ograniczeń w warunkach spalania wodoru i perspektywa zrównoważonego rozwoju”, w ramach inicjatywy M-Era.NET 2022.

Projekt finansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (Polska), ANR, Francuską Narodową Agencję Badań (Francja) i SMWK (Niemcy).

W spotkaniu inaugurującym wzięli udział partnerzy z 3 krajów i 6 jednostek naukowych. Polskę reprezentują: Łukasiewicz – GIT (jako koordynator projektu), Politechnika Śląska i firma Avio Aero; Francję – MINES Paryż – PSL, a Niemcy – Fraunhofer IWS i Niemieckie Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR).

Naukowcy biorący udział w projekcie to: dr hab. inż. Radosław Swadźba, dr hab. inż. Bogusław Mendala, prof. PŚ, prof. dr hab. inż. Lucjan Swadźba, mgr inż. Łukasz Pyclik, dr Vincent Maurel, dr hab.Vincent Guipont, Eliot Degouilles, dr inż. Filofteia-Laura Toma, inż. Stefan Scheitz, dr inż. Ravisankar Naraparaju.

Celem realizowanego projektu jest zdobycie nowej wiedzy na temat zachowania się w wysokich temperaturach powłok stanowiących barierę termiczną (TBC) osadzonych przy użyciu metod natryskiwania plazmowego z zawiesin (SPS) i fizycznego osadzania z fazy gazowej (EB-PVD), wytwarzanych na monokrystalicznym nadstopie na bazie niklu z dyfuzyjnymi warstwami ochronnymi i międzywarstwami z przeznaczeniem dla turbin silników lotniczych. Ich zastosowanie w warunkach podwyższonych stężeń pary wodnej, właściwych dla stosowania paliw wodorowych, pozwoli na podniesienie temperatury pracy, a co za tym idzie, sprawności turbin silników lotniczych, a jednocześnie zmniejszy zużycie paliwa przez samoloty nowej generacji i bezpośrednio przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 do środowiska, zaspokajając tym samym światowe potrzeby budowania neutralności klimatycznej.

Źródło: Politechnika Śląska