Mercedes wprowadza do krakowskiej komunikacji miejskiej najnowocześniejszy autobus wodorowy czwartej generacji – e-Citaro Fuel-Cell. Od 13 grudnia 2024 roku pasażerowie będą mogli skorzystać z tego innowacyjnego pojazdu na wybranych liniach.
Kluczowe parametry techniczne pojazdu są imponujące. Autobus może przewieźć 68 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Wyposażony jest w baterię trakcyjną o pojemności 300 kWh oraz zbiornik na 30 kg wodoru, co gwarantuje zasięg minimum 400 km bez konieczności powrotu do zajezdni.
Kierowcy do dyspozycji są trzy tryby pracy:
- Wyłącznie na wodór
- Maksymalny zasięg z wykorzystaniem obu źródeł energii
- Inteligentny, optymalizujący zużycie energii
Autobus wyposażono w zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Pakiet GRS-B z pięcioma radarami i kamerą potrafi rozpoznać potencjalne zagrożenia, w tym możliwość kolizji z pojazdami, rowerzystami i pieszymi.
Dla MPK w Krakowie to kolejny krok w kierunku zeroemisyjnego transportu. Przewoźnik już ogłosił przetarg na 42 nowe autobusy – 10 wodorowych i 32 elektryczne.
Testy potrwają do 8 stycznia 2025 roku, a pojazd będzie kursować przede wszystkim na liniach 143, 128, 148 i 300. Stacjonować będzie w zajezdni Płaszów.
To kolejny dowód na szybką transformację polskiego transportu publicznego w kierunku technologii zeroemisyjnych.