Dekarbonizacja transportu ciężkiego staje się dla Polski kluczowym wyzwaniem ekonomicznym i ekologicznym. Unijne cele klimatyczne zakładają obniżenie emisyjności sektora transportu o 45% do 2030 roku, a Polska zdaje się pozostawać w tyle w wyścigu technologicznym.
BioLNG jawi się jako najbardziej obiecująca technologia transformacji tego sektora. Eksperci podkreślają jego kluczowe zalety: możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury gazowej, niższe koszty wdrożenia w porównaniu z innymi rozwiązaniami oraz potencjał zmniejszenia importu gazu.
Dr Lech Wojciechowski z Grupy DUON zwraca uwagę na strategiczne znaczenie bioLNG. Każda megawatogodzina biometanu produkowana z krajowych odpadów zmniejsza uzależnienie od importowanych paliw kopalnych i zwiększa bezpieczeństwo energetyczne.
Główną barierą pozostają wyższe koszty produkcji. Instalacja skraplająca biometan może kosztować nawet więcej niż budowa całej biogazowni. Mimo to eksperci przestrzegają przed krótkowzrocznym podejściem nastawionym wyłącznie na bieżące oszczędności.
Pierwszym historycznym momentem była dostawa bioLNG na stację w Rzepinie we wrześniu, która zainicjowała publiczną dyskusję o dekarbonizacji transportu. Jednak skala wyzwań pozostaje znacząca. W Polsce wciąż brakuje kompleksowego systemu produkcji i dystrybucji tego paliwa.
Kluczowe wyzwania obejmują:
- Brak krajowych biometanowni
- Skomplikowane procedury certyfikacyjne
- Ograniczone wsparcie systemowe
Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje nad systemem wsparcia dla małych instalacji biometanu, jednak tempo zmian pozostaje powolne. Rynek wierzy w potencjał inwestycyjny, ale wymaga systemowych rozwiązań.
BioLNG oferuje unikalne korzyści: może bezpośrednio realizować Narodowy Cel Wskaźnikowy, wykorzystywać istniejącą infrastrukturę i zmniejszać ślad węglowy firm. Dla sektora transportowego jest to szansa na zachowanie międzynarodowej konkurencyjności.
Polska stoi przed strategicznym wyborem – albo podejmie zdecydowane kroki w kierunku transformacji transportu, albo ryzykuje marginalizację w europejskim wyścigu technologicznym.