Zasilanie made in Poland dla szwajcarsko-francuskiej kolejki w Alpach

Czas2 min

U stóp Mont Blanc krąży kolejka, która od ponad 100 lat zabiera na pokład amatorów narciarstwa, alpinizmu i górskich wędrówek. W ostatnim czasie zdarzały jej się jednak awarie. Problem rozwiązali polscy inżynierowie, którzy zaprojektowali podstację stabilizującą napięcie, a jednocześnie oszczędzającą energię.

Urokliwa trasa linii kolejowej Mont-Blanc Express rozciąga się na dystansie 54 km pomiędzy Saint-Gervais-les-Bains we Francji a Martigny w Szwajcarii. Została otwarta w 1906 roku, aby zwiększyć ruch przygraniczny. Do dzisiaj jest to jedno z najpopularniejszych połączeń turystycznych w Alpach, a do niedawna również prawdziwe wyzwanie dla inżynierów.

To co decyduje o atrakcyjności kolejki, czyli wąskie przesmyki i tunele, przewyższenia i spadki, przekładało się również na problemy z zasilaniem. Ze względu na ukształtowanie terenu, nie wszędzie poprowadzono typową sieć trakcyjną. Dodatkowo, na jednym z odcinków po szwajcarskiej stronie, między Vernayaz a Salvan, nachylenie wynosi aż 20 proc. Podczas takiej wspinaczki, pociąg chowa swój pantograf, a zaczyna korzystać z dodatkowej szyny zasilającej. Sytuację skomplikowała też wymiana składów, które zaczęły zużywać więcej energii. W efekcie operator, firma TMR, czyli szwajcarski udziałowiec Mont-Blanc Express, zaczął borykać się z regularnymi zapadami napięcia.

Modernizację zaczęto od wymiany szyn, co pozwoliło zmniejszyć rezystancję o jedną trzecią i jednocześnie zwiększyć moc. Wciąż jednak parametry linii były niestabilne i zdarzało się, że pociąg po prostu odmawiał posłuszeństwa w środku podróży.

– Operator chciał ustabilizować napięcie. Poza tym dochodziła kwestia marnotrawionej energii. Pociąg, który zjeżdża z góry, generuje duże ilości energii potencjalnej, traconej w układach rozpraszania. Zaproponowaliśmy stworzenie dwukierunkowej podstacji, która z jednej strony gwarantuje zasilanie odpowiedniej jakości, a z drugiej odbiera energię hamujących pociągów i przesyła ją dalej do sieci zasilającej AC – mówi Marcin Kaczmarski z zespołu projektowego w ABB w Polsce.

Inżynierowie z ABB w Aleksandrowie Łódzkim przygotowali studium, które pokazywało różne scenariusze, przede wszystkim jaki procent energii będzie można odebrać, przy jakim poziomie strat i sposobie sterowania. Dzięki szczegółowej analizie, firma otrzymała zamówienie, a projekt został zrealizowany w Polsce.

fot. Paweł Dikta i Maciej Wendler, arch. prywatne
Zasilanie made in Poland dla szwajcarsko-francuskiej kolejki w Alpach osprzęt, fot. ABB

Przede wszystkim na podstacji Vernayaz zainstalowano prostownik tyrystorowy ABB Enviline TCR, którego głównym zadaniem jest utrzymywanie napięcia na stałym poziomie, niezależnie od bieżącego obciążenia. Obok stanął falownik trakcyjny Enviline ERS (Energy Recuperation System). Te dwa komponenty stały się odpowiedzialne za zasilanie i odbiór energii. Układ uzupełnił prostownik diodowy do zasilania zajezdni, system ochrony przed wysokim napięciem dodatkowym VLD oraz rozdzielnice prądu stałego i przemiennego wraz z transformatorami.

Z Bielsko-Białej w Alpy

– Nasze rozwiązanie stabilizuje napięcie i poprawia niezawodność zasilania pociągu, który boryka się z typowymi problemami skomplikowanych, górskich tras. Jednocześnie operator oszczędza energię. Na tej samej zasadzie, co falowniki fotowoltaiczne, za pośrednictwem podstacji wprowadzamy odzyskaną energię do publicznej sieci elektroenergetycznej, z której w danej chwili mogą korzystać wszyscy, nie tylko kolej – dodaje Marcin Kaczmarski.

Inauguracja nowego systemu zasilania i odbioru energii odbyła się w maju. Według pierwszych wyliczeń, operator zaoszczędzi w skali roku nawet 552 MWh, czyli tyle, ile zużywa blisko 200 gospodarstw domowych.

Kluczowe elementy dla alpejskiej kolejki zaprojektowano w Polsce, ale też tutaj zostały wyprodukowane. Prostowniki diodowy i tyrystorowy, a także system rekuperacji energii wraz z rozdzielnicą prądu stałego wyprodukowano w fabryce ABB w Bielsku-Białej. Polscy inżynierowie byli odpowiedzialni również za instalację i uruchomienie elementów podstacji na miejscu.

Źródło: ABB

- REKLAMA-spot_img

Najnowsze

spot_img

Zainteresuje Cię

Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG

Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma...

Polska prezydencja UE. Europa potrzebuje skutecznych narzędzi wspierających dekarbonizację przemysłu

27 marca 2025 r. w Brukseli odbyło się pierwsze posiedzenie Rady ds. Środowiska pod przewodnictwem polskiej prezydencji. Podczas...

Startuje nowe Czyste Powietrze – więcej wsparcia, prostsze zasady

31 marca 2025 r. o godzinie 12:00 ruszył nabór wniosków w zreformowanej wersji programu Czyste Powietrze. Program został...

Ekspertka CSRinfo o kluczowych aspektach raportowania ESG

Dr Agata Molisz, menedżerka ds. doradztwa ESG w CSRinfo, przedstawiła istotne wytyczne dotyczące raportowania ESG podczas wydarzenia „Zrównoważony...

Łódź stawia na zieloną energię – pierwszy w Polsce samorządowy projekt umów PPA

Łódź jako pierwsze miasto w Polsce, we współpracy z Fundacją RE-Source Poland Hub, rozpoczyna pionierski projekt umożliwiający samorządom...

Moda w duchu eko na Uniwersytecie Gdańskim – sukces pokazu „UGreen Fashion”

Wyjątkowy pokaz mody „UGreen Fashion”, mający charakter konkursu i promujący idee recyklingu i świadomego, zrównoważonego podejścia do mody,...

Rośnie zainteresowanie białymi rybami. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów

ONZ podaje, że ponad 37 proc. światowych zasobów ryb jest poławianych w sposób niezrównoważony, czyli zagrażający środowisku i populacjom morskim. Przeciwdziałanie...

Nowy raport: Towards sustainable energy security – Europe needs a new strategy now

Unia Europejska stoi przed koniecznością opracowania nowej strategii bezpieczeństwa energetycznego, która uwzględnia transformację energetyczną w kontekście dynamicznych zmian...