W 2023 roku kilkanaście przystanków zyskało nowy wygląd, w wielu miejscach na wiatach pojawiły się zielone dachy i wprowadziliśmy z pozoru drobne zmiany, które poprawiają komfort podróżowania.
Poza dużymi inwestycjami, takimi jak budowa metra czy tras tramwajowych, w Warszawie realizowane są mniejsze przedsięwzięcia, także ważne dla pasażerów Warszawskiego Transportu Publicznego, jak modernizacje przystanków i pętli czy wiat przystankowych.
Przystanki remontowane bez ustanku
Takie roboty planujemy każdego roku. Przeglądy techniczne podpowiadają jakie prace trzeba wykonać. Może to być np. regulacja lub wymiana nawierzchni chodnika, montaż pasów prowadzących z płyt z wypustkami i pól oczekiwania, naprawa odwodnienia, wymiana krawężnika na profilowany, który ułatwia bliski podjazd autobusu, uszczelnianie spękań i dylatacji czy budowa zupełnie nowej betonowej płyty na której zatrzymują się autobusy. Wymienia się też elementy służące bezpieczeństwu ruchu (słupki, bariery, punktowe elementy odblaskowe itp.).
W ciągu mijających 12 miesięcy na kilku przystankach, np. na Metro Politechnika 08 czy Park Moczydło 01 wymieniona została płyta betonowa (podobne prace kończą się właśnie na przystankach Metro Imielin 01, Osiedle Młodych 01 i Wał Gocławski 01). Przystanek Bliska 01 zyskał nowy asfaltowy pas przejazdowo-postojowy (tu autobusy zatrzymują się na pasie ruchu) oraz odświeżony peron a Wyszogrodzka 02 zatokę. Na przystanku PKP Międzylesie 02 razem z nową zatoką betonową wyremontowany został peron czyli są nowe krawężniki, płyty chodnikowe, pasy prowadzące i pola uwagi.
Naprawiliśmy wjazd i wyjazd z pętli Bródno Podgrodzie – wcześniej nawierzchnia była tam doraźnie naprawiana, a teraz wylany został nowiutki asfalt. Zarząd Dróg Miejskich wyremontował natomiast ulicę Chodecką i teraz autobusy mogą w tym rejonie jeździć sprawniej i bezpieczniej. Jedną z większych inwestycji była też budowa przystanku i zawrotki dla autobusów linii 159 na zakończeniu al. Polski Walczącej, za wiaduktami Trasy Siekierkowskiej. Wybudowany został także zupełnie nowy przystanek wraz z wiatą na ulicy Łukowskiej (Witolin 03). To przystanek zbiorczy dla trzech linii, tj. 141, 158 i 182, na którym autobusy zatrzymają się po wyjeździe z pętli. Ułatwi to korzystanie z tych autobusów, szczególnie osobom o ograniczonej mobilności, bo pasażerowie mogą wsiąść do nich na jednym przystanku, podczas gdy na pętli mają one miejsca postojowe w pewnej odległości od siebie.
Poprawiamy dostępność przystanków także drobnymi działaniami – niekiedy wystarczy coś przestawić, przesunąć i na przystanku jest przestronniej. Na kilkunastu przystankach autobusowych i tramwajowych zdemontowaliśmy słupki przystankowe, a znaki D15/D17 umieściliśmy na dachach wiat (rozkłady jazdy i informacje są w gablotach w wiacie). Zamontowaliśmy też znaki na wysięgnikach przytwierdzonych do dachu wiaty (w czterech miejscach), a tam gdzie się da, wykorzystujemy obce konstrukcje, głównie latarnie i słupy trakcyjne (np. na przystanku Rondo Starzyńskiego 08).
W 2024 roku też będziemy prowadzić prace przystankowe w różnych częściach naszego miasta. W planach jest wybudowanie w porozumieniu z dzielnicą Białołęka pętli autobusowej przy ulicy G. Verdiego wraz z jej odwodnieniem i oświetleniem. Wyremontujemy kilka przystanków przy ulicy Radzymińskiej (Bieżuńska, Piotra Skargi, Gorzykowska), rondzie Zesłańców Syberyjskich czy na Powstańców Śląskich. Wspólnie z Zarządem Dróg Miejskich i Zarządem Zieleni m.st Warszawy, przebudujemy białołęckie przystanki – Henryków 01 i Klasyków 01. Ich nawierzchnia asfaltowa zostanie zastąpiona antysmogową a perony dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zazieleni się również okolica przystanków – posadzone zostaną nowe drzewa i krzewy. To projekt z budżetu obywatelskiego.
WTP na zielono
Zazieleniamy nasze miasto – w stolicy jest już 90 wiat z zielonymi dachami. Ekowiata ma dywan z zielonego rozchodnika oraz specjalne szyby przystankowe, ostrzegające ptaki przed zderzeniem. To jest już standard – wszystkie nowe wiaty są właśnie takie. Rozchodniki dobrze tolerują miejskie warunki i niekorzystne warunki klimatyczne – duże różnice temperatury, nasłonecznienie, zmienną wilgotność. Są praktycznie bezobsługowe – nie wymagają podlewania i nawożenia, długo wyglądają świeżo i estetycznie. Jednak największą zaletą rozchodnika są funkcje oczyszczania powietrza, chłodzenia i magazynowania wody. Z dachu jednej wiaty roślina pochłania rocznie ponad 7 kg dwutlenku węgla i ogranicza zapylenie powietrza o 15-20 proc. W słoneczne dni obniża temperaturę pod wiatą średnio o 3-5 stopni Celsjusza, a w czasie opadów magazynuje nawet do 150 litrów wody, co sprzyja retencji wody. Dzięki długiemu okresowi kwitnienia sprzyja także owadom. Zielone przystanki są bezpieczne dla ptaków – szyby wiat oznakowane są gęstą siatką kropek naniesioną metodą sitodruku. Takie oznaczenia ostrzegają ptaki przed zderzeniem z – nierzadko niewidoczną dla nich – przezroczystą szybą.
W 2023 roku aż 44 wiaty zyskały zielone dachy i oznakowane szyby. Metamorfozę przeszło 26 wiat na Targówku – w ramach projektu z budżetu obywatelskiego 2023 „Zielone przystanki autobusowe na Targówku”: Bohuszewiczówny 01 i 02, CH Targówek 01 i 03, Chodecka 01 i 02, DKS Targówek 01 i 02, Handlowa 01, Lusińska 01, Łojewska 01, Malborska 01 i 02, Metro Trocka 01, 03 i 06, Młodzieńcza 01, 02, 03 i 04, Przy Grodzisku 01 i 02, Rembielińska 01 i 02 oraz Szpital Bródnowski 03 i 04.
Na Ursynowie został zrealizowany projekt „Łąki na przystankach”. Dachy zazieleniły się na ośmiu przystankach: Metro Imielin 01 i 02, Metro Natolin 01, 02, 03 i 04, Lanciego 01 oraz Polinezyjska 03. I, podobnie jak na Targówku, gładkie przezroczyste szyby zostały zastąpione oznakowanymi w taki sposób, aby były lepiej widoczne dla ptaków.
Sześć zupełnie nowych wiat ZTM ustawiamy na Bemowie – na przystankach: Os. Leśne 01 i 02 oraz Fort Bema 01 i 02 oraz w Rembertowie, na przystankach Rembertów-Akademia 01 i Rembertów Ratusz 01. To tzw. wiaty seryjne, standardowo wyposażone w ławki i gabloty informacyjne, z rozchodnikiem na dachu i przyjaznymi ptakom szybami. Natomiast dziesięć wiat zmodernizowaliśmy montując na nich dachy z roślinami.
Staramy się, żeby nic się nie marnowało i wiaty, które z różnych powodów są nieużywane (np. funkcjonowanie przystanków zostało zawieszone na dłuższy czas z powodu budowy metra) znajdują nowe lokalizacje. Jeśli jakaś wiata może „przenieść się” w inne miejsce stolicy i tam służyć mieszkańcom, to „wyprawiamy ją” w taką drogę. W ten sposób przestawiliśmy 29 wiat w miejsca, gdzie zadaszeń wcześniej nie było, m.in. na przystanki: Turmoncka 02, Płaskowickiej 01, Izbicka-Cmentarz 02, Erazma z Zakroczymia 01.
W 2024 roku w ramach budżetu obywatelskiego planowany jest montaż 81 zielonych dachów oraz 9 nowych wiat przystankowych: w Wawrze (6), Ursusie (7), Rembertowie (2), na Targówku (24), Bielanach (5), Ursynowie (12), Bemowie (22) i Mokotowie (12).