Zrównoważone baterie w duchu GOZ? UE chce zmienić przepisy

Czas2 min

W grudniu Unia Europejska uzgodniła nowe przepisy o bardziej zrównoważonych bateriach. Mowa o wstępnym porozumieniu politycznym osiągniętym przez Parlament Europejski i Radę Europejską. Wszystkie baterie wprowadzane na rynek UE mają być bardziej ekologiczne, bezpieczne i zgodne z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ).


Porozumienie opiera się na wniosku Komisji z grudnia 2020 r. i odnosi się do kwestii społecznych, gospodarczych i środowiskowych związanych ze wszystkimi rodzajami baterii – czytamy w komunikacie. Baterie to technologia, która odgrywa główną rolę w dążeniu do neutralności klimatycznej UE do 2050 r., dlatego kluczowe jest, by w żaden negatywny sposób nie wpływały na środowisko.

Nowe przepisy są dużym osiągnięciem w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, ponieważ przyczyniają się do wypełnienia celów UE zarówno w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym, jak i zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń poprzez zapewnienie zrównoważoności baterii w całym ich cyklu życia – od pozyskiwania materiałów po ich zbieranie, recykling i wykorzystywanie do innych celów.

Po wejściu w życie nowych przepisów, począwszy od 2024 r. stopniowo wprowadzane będą wymogi dotyczące śladu węglowego, zawartości materiałów pochodzących z recyklingu oraz wydajności i trwałości. Bardziej kompleksowe ramy regulacyjne dotyczące rozszerzonej odpowiedzialności producenta zaczną obowiązywać w połowie 2025 r., a z czasem podwyższane będą docelowe poziomy zbierania. W przypadku baterii przenośnych ten docelowy poziom wyniesie 63 proc. w 2027 r. i 73 proc. w 2030 r., natomiast w przypadku baterii samochodowych dla lekkich środków transportu – 51 proc. w 2028 r. i 61 proc. w 2031 r. Wszystkie zebrane baterie muszą zostać poddane recyklingowi. Należy także osiągnąć wysoki poziom odzysku, w szczególności cennych materiałów, takich jak miedź, kobalt, lit, nikiel i ołów. Cel w zakresie odzysku materiałów dla litu wyniesie 50 % do 2027 r. i 80 % do 2031 r. – wyjaśnia Komisja Europejska.

Na przepisy poczekamy kilka lat

Nowe rozporządzenie zastąpi dyrektywę w sprawie baterii obowiązującą od 2006 r. Aby nowe ramy regulacyjne dotyczące cyklu życia baterii były w pełni operacyjne, konieczne będzie przyjęcie bardziej szczegółowych przepisów w latach 2024-2028 r.

Popyt na baterie ma wzrosnąć 14-krotnie do 2030 roku, a 17 proc. tego zapotrzebowania może generować UE. Wynika to głównie z elektryfikacji transportu.

W 2017 r. Komisja uruchomiła Europejski sojusz na rzecz baterii (EBA – European Battery Alliance), aby zbudować zrównoważony i konkurencyjny w skali światowej łańcuch wartości baterii w Europie. Celem jest też zapewnienie dostaw baterii potrzebnych do dekarbonizacji sektorów transportu i energii.

Źródło: Komisja Europejska / Zdjęcie: Денис Марчук /Pixabay 

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Rusza pierwszy na świecie system oceny emisyjności cementu i betonu 

Światowe Stowarzyszenie Cementu i Betonu (GCCA) ogłasza wprowadzenie ocen niskoemisyjności (LCR) cementu i betonu - pierwszego tego rodzaju...

Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań 

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie...

Branża energetyki wiatrowej przyspiesza

Energetyka wiatrowa, zwłaszcza morska, wymaga gigantycznych nakładów inwestycyjnych. Szacujemy, że do 2040 roku na morską energetykę wiatrową nakłady...

Adaptacja do zmian klimatu jest koniecznością, a nie wyborem

Rekordowe upały, gwałtowne burze, susze przeplatane powodziami - ekstremalne zjawiska stają się codziennością mieszkańców wszystkich zakątków świata, w...

Europa coraz przychylniej patrzy na energetykę jądrową

Obecnie trudno sobie wyobrazić transformację energetyczną bez stabilnego i niskoemisyjnego źródła energii, jakim jest atom. W Polsce, w...

Kosztowna produkcja zielonego wodoru jednym z największych wyzwań dekarbonizacji

Unia Europejska widzi znaczącą rolę wodoru w dekarbonizacji gospodarki, jednak realizacja tego zamierzenia napotyka na poważne wyzwania związane...

Spadek eksportu surowców wtórnych z UE w 2024 roku

W 2024 roku eksport surowców wtórnych z Unii Europejskiej do krajów spoza UE wyniósł 35,7 mln ton, co...

Geopolityczne wyzwanie? Zarządzanie transformacją energetyczną kluczem do globalnej pozycji

Międzynarodowa Agencja Energii Odnawialnej (IRENA) wzywa do rewizji tradycyjnego rozumienia bezpieczeństwa energetycznego w kontekście narastających napięć geopolitycznych. W...