BioLNG – szansa na dekarbonizację transportu ciężkiego, której Polska jeszcze nie wykorzystuje

Czas1 min

Dekarbonizacja transportu ciężkiego staje się dla Polski kluczowym wyzwaniem ekonomicznym i ekologicznym. Unijne cele klimatyczne zakładają obniżenie emisyjności sektora transportu o 45% do 2030 roku, a Polska zdaje się pozostawać w tyle w wyścigu technologicznym.

BioLNG jawi się jako najbardziej obiecująca technologia transformacji tego sektora. Eksperci podkreślają jego kluczowe zalety: możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury gazowej, niższe koszty wdrożenia w porównaniu z innymi rozwiązaniami oraz potencjał zmniejszenia importu gazu.

Dr Lech Wojciechowski z Grupy DUON zwraca uwagę na strategiczne znaczenie bioLNG. Każda megawatogodzina biometanu produkowana z krajowych odpadów zmniejsza uzależnienie od importowanych paliw kopalnych i zwiększa bezpieczeństwo energetyczne.

Główną barierą pozostają wyższe koszty produkcji. Instalacja skraplająca biometan może kosztować nawet więcej niż budowa całej biogazowni. Mimo to eksperci przestrzegają przed krótkowzrocznym podejściem nastawionym wyłącznie na bieżące oszczędności.

Pierwszym historycznym momentem była dostawa bioLNG na stację w Rzepinie we wrześniu, która zainicjowała publiczną dyskusję o dekarbonizacji transportu. Jednak skala wyzwań pozostaje znacząca. W Polsce wciąż brakuje kompleksowego systemu produkcji i dystrybucji tego paliwa.

Kluczowe wyzwania obejmują:

  • Brak krajowych biometanowni
  • Skomplikowane procedury certyfikacyjne
  • Ograniczone wsparcie systemowe

Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje nad systemem wsparcia dla małych instalacji biometanu, jednak tempo zmian pozostaje powolne. Rynek wierzy w potencjał inwestycyjny, ale wymaga systemowych rozwiązań.

BioLNG oferuje unikalne korzyści: może bezpośrednio realizować Narodowy Cel Wskaźnikowy, wykorzystywać istniejącą infrastrukturę i zmniejszać ślad węglowy firm. Dla sektora transportowego jest to szansa na zachowanie międzynarodowej konkurencyjności.

Polska stoi przed strategicznym wyborem – albo podejmie zdecydowane kroki w kierunku transformacji transportu, albo ryzykuje marginalizację w europejskim wyścigu technologicznym.

- REKLAMA -
- REKLAMA - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Energetyka jutra. Innowacje, OZE i transformacja na 42. EuroPOWER & OZE POWER

Już w listopadzie w Warszawie odbędzie się 42. EuroPOWER & OZE POWER – kluczowe wydarzenie dla sektora energetycznego...

Miliardy na czystą mobilność i energetykę. Przełomowy konkurs NFOŚiGW nabiera tempa

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wprowadza kolejny kluczowy instrument wspierania transformacji energetycznej. Konkurs o wartości blisko...

Polacy marnują żywność na potęgę. Aż 63% przyznaje się do wyrzucania jedzenia

Najnowszy raport "Nie Marnuj Jedzenia" pokazuje, że problem marnowania żywności w Polsce narasta. Aż 63% Polaków przyznaje się...

Akcja Czysta Wisła 2025 – 25,7 tysiąca wolontariuszy zebrało 233 tony śmieci z polskich rzek

Trzecia edycja Akcji Czysta Wisła zakończyła się sukcesem – 25 690 osób zebrało 233 tony śmieci z Wisły,...

Program Czyste Powietrze z dramatycznym spadkiem zainteresowania – likwidacja kopciuchów potrwa 35 lat

Zainteresowanie programem "Czyste Powietrze" utrzymuje się na najniższym poziomie w historii pół roku od ponownego uruchomienia po reformie....

Europejska Koalicja Tekstylna domaga się gospodarki obiegu zamkniętego

Firma Reju wraz z jedenastu innymi firmami reprezentującymi łańcuch wartości tekstyliów ogłosiła 15 października manifest Europejskiej Koalicji na...

Światowy Dzień Żywności. Sztuczna inteligencja może zmniejszyć marnotrawstwo o 15 proc.

W Unii Europejskiej marnowanych jest co roku nawet 88 milionów ton żywności, co stanowi praktycznie 20 procent rocznej...

System kaucyjny w Polsce – handel detaliczny przed wyzwaniem adaptacji i kosztów

Polski rynek detaliczny od 1 października 2025 roku działa w nowej rzeczywistości – tego dnia ruszył system kaucyjny,...