Jak polski biznes kupuje i sprzedaje zieloną energię? Rośnie zainteresowanie

Czas3 min

Czy polscy przedsiębiorcy u progu wejścia w życie regulacji związanych z ESG chętniej rozważają zakup energii z OZE? Czy inwestują we własne źródła, a jeśli tak, to po które sięgają najczęściej? O tym, jak zmienia się rynek zielonej energii dla biznesu w Polsce, które branże przodują w procesie transformacji energetycznej sięgając po energią, z OZE, mówi ekspert Reo.pl – pierwszej w Polsce platformy handlu w 100% zieloną energią dla biznesu.

Liczby nie pozostawiają wątpliwości. Zarówno w Europie, Polsce jak i na Platformie Reo.pl odnotowywane są wzrosty, jeśli chodzi o zainteresowanie zieloną energią. Według opublikowanego w lutym raportu Ember[1], w 2023 roku w Europie był rekordowy pod względem produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Te wyniki znajdują odzwierciedlenie również w podsumowaniu Reo.pl. Sytuację na rynku komentuje Grzegorz Tomasik, wiceprezes zarządu Reo.pl:

-Polski biznes otwiera się na energię z OZE coraz bardziej, choć nie jest to droga pozbawiona zakrętów – podkreśla ekspert. Dynamiczne zmiany na rynku energetycznym – zarówno polskim, jak i europejskim – kształtuje kilka czynników. Przede wszystkim nieustająca destabilizacja na rynku paliw kopalnych i rosnące ceny, które szczególnie na sektorze MŚP wymuszają szukanie opcji B. Do tego dochodzą kwestie legislacyjne i konieczność utrzymania konkurencyjnej pozycji w łańcuchach dostaw. Podczas gdy korporacje w długoterminowych strategiach mają dokładnie rozplanowane działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, mali i średni przedsiębiorcy tu i teraz starają się zagospodarować te potrzeby – mówi Tomasik.

Rozwiązaniem jest między innymi zielona energia

Dla sektora MŚP pozostanie w grupie kontrahentów i partnerów biznesowych dla większych graczy to nierzadko czynnik decydujący o rentowności całej firmy. Wymogi ESG wyraźnie kształtują kierunek zmian – jedną z osi jest transformacja energetyczna.

– Dla biznesu sięgnięcie po zieloną energię to jeden z najprostszych kierunków, by przedsiębiorstwo potwierdzało aktywną realizację standardów ESG – mówi Grzegorz Tomasik. Wzmożone zainteresowanie energią z OZE potwierdzają dane za 2023 r.  na naszej Platformie.

W ciągu minionych 12. miesięcy potroiliśmy liczbę wytwórców i podwoiliśmy liczbę odbiorców.

Po 100% zieloną energię sięgali przedstawiciele takich branż jak:

HoReCa, FMCG/retail, obiekty uzdrowiskowe/SPA/wellness, firmy budowlane, transportowe, zakłady przemysłowe (m.in. przemysł drzewny, chemiczny i tekstylny), firmy produkujące opakowania, gry komputerowe, wyroby sztuczne, ale też np. firmy z branży medycznej, oświetleniowej, reklamowej czy biznes zajmujący się marketingiem internetowym.

– Ten szeroki przekrój branż i skali biznesów dowodzi jedynie, że zainteresowanie zieloną energią nie łączy się jedynie z korporacjami oraz przemysłem. Każdy biznes potrzebuje energii i każda firma może zdecydować się na energię ze źródeł odnawialnych – mówi Grzegorz Tomasik.

Edukacja i obalanie mitów

Do przedsiębiorców coraz wyraźniej przemawiają liczby (kształtujące się w skali rocznej konkurencyjne cenowo wyniki – patrz wykres poniżej), ale też odpowiedni customer service i nowoczesne spojrzenie na całość usług związanych z energią. Elastyczne kontrakty, umowy hybrydowe, indywidualny dobór źródeł – to opcje, których rynek dopiero się uczy. Takiego podejścia potrzeba zwłaszcza teraz, gdy mierzymy się z ograniczonymi możliwościami przyłączeniowymi sieci elektroenergetycznych czy zmianami w polskim systemie legislacyjnym.

– Zapewniam jednak, że takie proaktywne, otwarte i bardzo indywidualne podejście do przedsiębiorców przynosi rezultaty. Wokół energii ze źródeł odnawialnych narosło wiele mitów, które obalamy każdego dnia – z sukcesem. Większość klientów przedłuża umowy i to mówi samo za siebie – wybór energii ze źródeł odnawialnych jest dla nich po prostu korzystny. Pamiętajmy, że edukacja to przyszłość – również w branży OZE – mówi Grzegorz Tomasik.

Liczby w Reo.pl – 2023 rokiem wzrostu

Całkowita Sprzedaż energii do odbiorców od stycznia do grudnia 2023 roku wyniosła w Reo.pl blisko 63 GWh i stale rośnie (w 2022 r. sprzedaż Reo.pl wyniosła 28 GWh). W 2023 r. ponad 85% zielonej energii sprzedanej do odbiorców pochodziło z farm wiatrowych, ponad 5% z farm fotowoltaicznych, natomiast w godzinach w których zapotrzebowanie odbiorców nie zostało pokryte z wyżej wymienionych źródeł, sprzedaż energii była uzupełniana energią z biogazu.

Więcej szczegółów:


[1] https://ember-climate.org/pl/insights/in-brief/zmiana-kursu-polska-energetyka-w-2023-r/

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Pierwsza w Wielkopolsce realizacja ZPI dla fotowoltaiki – Łobżenica otwiera drogę do 40 MWp energii słonecznej

Rada Miejska w Łobżenicy uchwaliła 31 marca 2025 r. pierwszy w Wielkopolsce Zintegrowany Plan Inwestycyjny (ZPI) dla odnawialnych...

Branża cementowa w obliczu dekarbonizacji – roku 2034 nie da się odłożyć na później (RELACJA)

Producenci cementu w Polsce stoją przed poważnym wyzwaniem – do 2034 roku stracą bezpłatne uprawnienia do emisji CO2,...

Innowacyjne technologie neutralne emisyjnie fundamentem bezpieczeństwa energetycznego i konkurencyjności UE

Transformacja energetyczna Europy wymaga zróżnicowanego podejścia uwzględniającego specyfikę poszczególnych krajów członkowskich – to główny przekaz konferencji zorganizowanej przez...

ORLEN: Wodór może odegrać wiodącą rolę w transformacji energetycznej

Wodór ma szansę stać się siłą napędową zielonej transformacji, jednak, jak podkreślają eksperci, powinny być do tego spełnione...

Wkrótce konsumenci będą lepiej chronieni przed greenwashingiem

Nawet 80 proc. sklepów internetowych, stron internetowych i reklam zawiera informacje o wpływie produktów na środowisko – wynika z danych KE....

Ørsted publikuje plan działań dla europejskiej energetyki wiatrowej na morzu

Globalna firma Ørsted opublikowała raport "Morska energetyka wiatrowa na rozdrożu", w którym przedstawia kompleksowy plan działań mający na...

Ożywienie OZE obniżyło ceny energii

W marcu średnia cena energii na Rynku Dnia Następnego (SPOT) wyniosła 90,97 EUR/MWh, co oznacza spadek o 30,21%...

Ministerstwo Klimatu i Środowiska startuje z innowacyjną kampanią edukacyjną o bioróżnorodności

Tuż przed Światowym Dniem Chomika, przypadającym 12 kwietnia, Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomiło kampanię edukacyjną „Bioróżnorodnie połączeni", skierowaną...