NCBR wspólnie z 12 uczelniami partnerskimi wdrażać będzie innowacyjny model kształcenia

Czas3 min

13 maja br. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach przygotowywania się do realizacji projektu pn. „Uczelnie Przyszłości” zainicjowało Partnerstwo i podpisało umowy na rzecz przygotowania i realizacji projektu. Wspólnie z 12 uczelniami, które przeszły procedurę naboru, rozpoczynamy nową erę w edukacji akademickiej. „Uczelnie przyszłości” to projekt wybierany w sposób niekonkurencyjny V osi priorytetowej Programu Innowacje społeczne w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

12 Partnerów

NCBR wspólnie z 12 uczelniami partnerskimi będzie wdrażało innowacyjny model kształcenia opartego o autorskie projekty studentów w uczelniach różnego typu, w celu przetestowania możliwości jego powszechnego zastosowania. Chcemy, aby na końcu tej drogi model, który będzie wdrożony przez polskie uczelnie, wpłynął pozytywnie na rozwój jakości i skuteczności kształcenia młodych ludzi, potrzebujących kompetencji do tworzenia rozwiązań odpowiadających na wyzwania przyszłości, zarówno jako pracownicy naukowi, pracownicy firm, jak i samodzielni przedsiębiorcy. Projekt będzie realizowany w okresie 2024-2028. Kolejnym etapem do którego przystąpi NCBR z Parterami będzie wspólne przygotowanie i złożenie Wniosku o dofinansowanie.

Wśród wybranych do Partnerstwa uczelni znajdują się:

  • Politechnika Poznańska
  • Politechnika Gdańska
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Politechnika Śląska
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Śląski
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja W Krakowie
  • Politechnika Łódzka
  • Politechnika Warszawska
  • Uniwersytet Warszawski
  • Warszawski Uniwersytet Medyczny

„Uczelnie Przyszłości” jako Innowacja społeczna

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju będzie rozwijać model edukacji spersonalizowanej jako makro innowacja społeczna w V priorytecie w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS). Kluczowym założeniem modelu edukacji spersonalizowanej „Uczelnie Przyszłości” jest student, jako ekspert własnego rozwoju. Przejawem takiego podejścia w praktyce jest zindywidualizowane kształcenie, szansa na uczenie się przez działanie i doświadczenie, umożliwienie osiągania aplikacyjnych rezultatów projektów, rozwijanie kompetencji przyszłości, oddawanie współodpowiedzialności za wyniki uczenia i poczuciu sprawczości osób studiujących. Aby osoba studiująca mogła osiągnąć oczekiwaną niezależność, powinna mieć zapewnione indywidualnie dobrane mikrokursy, wsparcie mentorów merytorycznych i biznesowych, a także rozwiązywać realne wyzwania technologiczne lub społeczne. W ramach Innowacji społecznej NCBR poszukiwał uczelni, które są gotowe włożyć wysiłek w zmianę paradygmatu z podawania wiedzy na podążanie za zainteresowaniem studentów.

Szczególnie ważny w projekcie jest:

  • rozwój potencjału uczelni w zakresie kształcenia w innowacyjny sposób kluczowych kompetencji studentów potrzebnych na rynku pracy,
  • poszerzenie oferty edukacyjnej uczelni i jej dostosowanie do potrzeb studentów zainteresowanych tworzeniem innowacyjnych rozwiązań, w tym innowacji społecznych,
  • rozwój kompetencji kadry akademickiej w zakresie diagnozy kompetencji studentów dotyczących pracy indywidualnej oraz ich potrzeb dotyczących wsparcia mentorskiego,
  • wypracowanie nowego modelu współpracy uczelnia-student-otoczenie społeczno-gospodarcze w procesie kształcenia.

Dlaczego Innowacja społeczna?

W projekcie „Uczelnie Przyszłości” Narodowe Centrum Badań i Rozwoju dąży do wprowadzenia zmiany podejścia i wdrożenia rozwiązania systemowego. Chcemy promować i wzmacniać innowacyjność społeczną poprzez realizację projektów służących ogółowi społeczeństwa. Celem jest transformacja na wielu płaszczyznach: administracyjnej uczelni, postaw nauczycieli akademickich oraz oczekiwań studentów względem edukacji wyższej. Tak postawione wyzwanie wymaga wsparcia, aby mogło zostać z powodzeniem wdrożone. Stąd NCBR planuje działania wspierające, między innymi poprzez zaangażowanie w proces edukacyjny otoczenia społeczno-gospodarczego w Biznesowych Zespołach Indywidualnego Kształcenia. Sprawi to, że edukacja i akademia będą coraz bliżej rynku i społeczeństwa. Dążymy do tego, aby dzięki projektowi i wsparciu środków unijnych znaleźć młodych innowatorów i dać im szansę innowacyjnego rozwoju w Polsce.

W projekcie „Uczelnie Przyszłości”:

  • weźmie udział 12 uczelni akademickich w tym: uniwersytety, politechniki uczelnie medyczne, akademie artystyczne, wojskowe i morskie,
  • 360 studentów z pierwszych trzech lat studiów z innowacyjnymi pomysłami na projekty, rozwinie swoje kompetencje,
  • odbędą się 3 edycje testowania – każda trwająca 2 lata, po każdej przygotowane będą wyniki ewaluacji,
  • studenci wezmą udział w 5 dniach warsztatów w każdej edycji,
  • każdy projekt otrzyma 165 godz. mentoringu ,
  • stworzymy ponad 1000 mikrokursów opartych o realne potrzeby studentów i rynku – umożliwiające uzyskanie mikropoświadczeń.

Źródło: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wyzwaniach transformacji energetycznej i rozwoju obszarów wiejskich

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiło raport dotyczący głównych wyzwań stojących przed współczesnymi obszarami wiejskimi w kontekście globalnych...

Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego...

Polska wyznacza kierunki europejskiej polityki surowcowej podczas prezydencji w Radzie UE

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zorganizowało w Krakowie konferencję wysokiego szczebla poświęconą bezpieczeństwu dostaw surowców krytycznych, gromadząc przedstawicieli rządów,...

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyjaśnia: Nowe przepisy nie zakazują spalania drewna w gospodarstwach domowych

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wydało oficjalne wyjaśnienie w sprawie nowych regulacji dotyczących drewna energetycznego, dementując pojawiające się w...

Zziemi.pl – innowacyjna platforma skracająca łańcuchy dostaw żywności powstała w ramach doktoratu wdrożeniowego

Krzysztof Solarz, dyrektor Inkubatora Przedsiębiorczości Gminy Kamienna Góra i doktorant Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, stworzył platformę zziemi.pl –...

Arktyczne badania polskich naukowców kluczem do zarządzania zasobami wodnymi w obliczu zmian klimatu

Międzynarodowy zespół naukowców z Polski, w którym wiodącą rolę odegrali eksperci z Uniwersytetu Wrocławskiego, opublikował przełomowe wyniki badań...

Elektryczna mobilność w Poznaniu. Wyzwania i perspektywy transformacji transportu miejskiego na drodze dekarbonizacji

Elektryczna mobilność (EM) stanowi kluczowy element transformacji w kierunku zrównoważonego transportu miejskiego, co potwierdzają wyniki międzynarodowego projektu badawczego...

Raport URE: Znaczący wzrost produkcji energii w małych instalacjach OZE w 2024 roku

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przedstawił coroczny raport dotyczący wytwarzania energii elektrycznej w małych instalacjach odnawialnych źródeł energii (MIOZE)....