NCBR wspólnie z 12 uczelniami partnerskimi wdrażać będzie innowacyjny model kształcenia

Czas3 min

13 maja br. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach przygotowywania się do realizacji projektu pn. „Uczelnie Przyszłości” zainicjowało Partnerstwo i podpisało umowy na rzecz przygotowania i realizacji projektu. Wspólnie z 12 uczelniami, które przeszły procedurę naboru, rozpoczynamy nową erę w edukacji akademickiej. „Uczelnie przyszłości” to projekt wybierany w sposób niekonkurencyjny V osi priorytetowej Programu Innowacje społeczne w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

12 Partnerów

NCBR wspólnie z 12 uczelniami partnerskimi będzie wdrażało innowacyjny model kształcenia opartego o autorskie projekty studentów w uczelniach różnego typu, w celu przetestowania możliwości jego powszechnego zastosowania. Chcemy, aby na końcu tej drogi model, który będzie wdrożony przez polskie uczelnie, wpłynął pozytywnie na rozwój jakości i skuteczności kształcenia młodych ludzi, potrzebujących kompetencji do tworzenia rozwiązań odpowiadających na wyzwania przyszłości, zarówno jako pracownicy naukowi, pracownicy firm, jak i samodzielni przedsiębiorcy. Projekt będzie realizowany w okresie 2024-2028. Kolejnym etapem do którego przystąpi NCBR z Parterami będzie wspólne przygotowanie i złożenie Wniosku o dofinansowanie.

Wśród wybranych do Partnerstwa uczelni znajdują się:

  • Politechnika Poznańska
  • Politechnika Gdańska
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Politechnika Śląska
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Śląski
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja W Krakowie
  • Politechnika Łódzka
  • Politechnika Warszawska
  • Uniwersytet Warszawski
  • Warszawski Uniwersytet Medyczny

„Uczelnie Przyszłości” jako Innowacja społeczna

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju będzie rozwijać model edukacji spersonalizowanej jako makro innowacja społeczna w V priorytecie w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS). Kluczowym założeniem modelu edukacji spersonalizowanej „Uczelnie Przyszłości” jest student, jako ekspert własnego rozwoju. Przejawem takiego podejścia w praktyce jest zindywidualizowane kształcenie, szansa na uczenie się przez działanie i doświadczenie, umożliwienie osiągania aplikacyjnych rezultatów projektów, rozwijanie kompetencji przyszłości, oddawanie współodpowiedzialności za wyniki uczenia i poczuciu sprawczości osób studiujących. Aby osoba studiująca mogła osiągnąć oczekiwaną niezależność, powinna mieć zapewnione indywidualnie dobrane mikrokursy, wsparcie mentorów merytorycznych i biznesowych, a także rozwiązywać realne wyzwania technologiczne lub społeczne. W ramach Innowacji społecznej NCBR poszukiwał uczelni, które są gotowe włożyć wysiłek w zmianę paradygmatu z podawania wiedzy na podążanie za zainteresowaniem studentów.

Szczególnie ważny w projekcie jest:

  • rozwój potencjału uczelni w zakresie kształcenia w innowacyjny sposób kluczowych kompetencji studentów potrzebnych na rynku pracy,
  • poszerzenie oferty edukacyjnej uczelni i jej dostosowanie do potrzeb studentów zainteresowanych tworzeniem innowacyjnych rozwiązań, w tym innowacji społecznych,
  • rozwój kompetencji kadry akademickiej w zakresie diagnozy kompetencji studentów dotyczących pracy indywidualnej oraz ich potrzeb dotyczących wsparcia mentorskiego,
  • wypracowanie nowego modelu współpracy uczelnia-student-otoczenie społeczno-gospodarcze w procesie kształcenia.

Dlaczego Innowacja społeczna?

W projekcie „Uczelnie Przyszłości” Narodowe Centrum Badań i Rozwoju dąży do wprowadzenia zmiany podejścia i wdrożenia rozwiązania systemowego. Chcemy promować i wzmacniać innowacyjność społeczną poprzez realizację projektów służących ogółowi społeczeństwa. Celem jest transformacja na wielu płaszczyznach: administracyjnej uczelni, postaw nauczycieli akademickich oraz oczekiwań studentów względem edukacji wyższej. Tak postawione wyzwanie wymaga wsparcia, aby mogło zostać z powodzeniem wdrożone. Stąd NCBR planuje działania wspierające, między innymi poprzez zaangażowanie w proces edukacyjny otoczenia społeczno-gospodarczego w Biznesowych Zespołach Indywidualnego Kształcenia. Sprawi to, że edukacja i akademia będą coraz bliżej rynku i społeczeństwa. Dążymy do tego, aby dzięki projektowi i wsparciu środków unijnych znaleźć młodych innowatorów i dać im szansę innowacyjnego rozwoju w Polsce.

W projekcie „Uczelnie Przyszłości”:

  • weźmie udział 12 uczelni akademickich w tym: uniwersytety, politechniki uczelnie medyczne, akademie artystyczne, wojskowe i morskie,
  • 360 studentów z pierwszych trzech lat studiów z innowacyjnymi pomysłami na projekty, rozwinie swoje kompetencje,
  • odbędą się 3 edycje testowania – każda trwająca 2 lata, po każdej przygotowane będą wyniki ewaluacji,
  • studenci wezmą udział w 5 dniach warsztatów w każdej edycji,
  • każdy projekt otrzyma 165 godz. mentoringu ,
  • stworzymy ponad 1000 mikrokursów opartych o realne potrzeby studentów i rynku – umożliwiające uzyskanie mikropoświadczeń.

Źródło: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

- REKLAMA-spot_img

Najnowsze

spot_img

Zainteresuje Cię

Transformacja energetyczna Polski w centrum uwagi. Zbliża się 41. Konferencja EuroPOWER & OZE POWER

W dniach 3-4 kwietnia 2025 roku w warszawskim The Westin Warsaw Hotel odbędzie się 41. Konferencja Energetyczna EuroPOWER...

Jak osoby studiujące widzą przyszłość energetyki? Nowy raport AGH i UJ przedstawia zaskakujące wyniki

Nowy raport opracowany przez naukowców z Akademii Górniczo-Hutniczej i Uniwersytetu Jagiellońskiego rzuca światło na postawy młodych ludzi wobec...

Agrowłóknina zagrożeniem dla sieci elektroenergetycznych

Polskie Sieci Elektroenergetyczne (PSE) ostrzegają przed poważnym zagrożeniem, jakie niewłaściwie zabezpieczona agrowłóknina stanowi dla infrastruktury elektroenergetycznej. Każdego roku...

Port Czystej Energii w Gdańsku oficjalnie otwarty – nowatorska spalarnia odpadów i elektrociepłownia już działa

Po pięciu latach budowy i kilku miesiącach intensywnych testów, Port Czystej Energii w Gdańsku został oficjalnie otwarty. Ta...

Pierwszy „Leksykon polityki klimatycznej” – kompleksowe kompendium wiedzy już dostępne

Ukazał się pierwszy w Polsce "Leksykon polityki klimatycznej", stanowiący kompleksowe źródło usystematyzowanej wiedzy na temat zmian klimatycznych. Publikacja,...

Zakończono badania nad recyklingiem bioodpadów komunalnych w Polsce – ważne wnioski dla gmin

Zakończyły się prace badawcze w ramach projektu "Bioodpady komunalne posegregowane i poddawane recyklingowi u źródła w Polsce", którego...

Niepokojące wnioski NIK. Polska zagrożona niespełnieniem unijnych norm dotyczących odpadów

Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła negatywną ocenę działań administracji publicznej w zakresie ograniczania powstawania odpadów oraz zapewnienia ich recyklingu....

Wykorzystanie materiałów z recyklingu zmieni rynek motoryzacyjny – prognozuje GlobalData

Według najnowszej analizy firmy GlobalData, działania na rzecz zrównoważonego rozwoju w przemyśle motoryzacyjnym znacząco wpłyną na dynamikę rynku....