Nawet ułamek planowanej produkcji akumulatorów w UE może wesprzeć przejście na pojazdy LEV

EIT Urban Mobility, fot. PAP MediaRoom
EIT Urban Mobility, fot. PAP MediaRoom
Czas4 min

Przejście na pojazdy LEV z wykorzystaniem planowanej pojemności akumulatorów w Europie może zmniejszyć zależność od surowców krytycznych i obniżyć emisję CO2e w transporcie do 2030 roku o 30 milionów ton.

Nowe badanie przeprowadzone przez organizacje EIT Urban Mobility i EIT InnoEnergy, które są wspierane przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), organ UE, wykazało, że wykorzystanie około 2-3% przewidywanej zdolności produkcyjnej akumulatorów w UE mogłoby zasilić ponad 25 milionów lekkich pojazdów elektrycznych (LEV), które mają pojawić się na europejskich drogach do 2030 roku. Taka liczba pojazdów LEV pomogłaby obniżyć emisję CO2e o 30 milionów ton, likwidując przewidywaną różnicę w emisji CO2e z transportu w Europie wynoszącą 165 milionów ton. Co więcej, zachęcanie do produkcji akumulatorów LEV w Europie może znacznie zmniejszyć obecną zależność od importu spoza UE, ponieważ 95% akumulatorów LEV pochodzi obecnie z Azji.

Pojazdy LEV, w tym rowery elektryczne, hulajnogi elektryczne i skutery elektryczne, stanowią coraz większą część nowoczesnej mobilności miejskiej. Przewiduje się, że w 2022 roku w Europie sprzedanych zostanie około 10 milionów takich pojazdów. Biorąc pod uwagę, że europejski popyt na akumulatory LEV potroi się do 2030 roku, a następnie podwoi do 2040 roku, badanie wykazuje, że pojazdy LEV stanowią idealny rynek do produkcji ogniw akumulatorowych w najbliższej przyszłości. Dotyczy to w szczególności cylindrycznych ogniw, które są standardowym elementem większości akumulatorów do pojazdów LEV.

Do 2030 roku planowana zdolność produkcyjna akumulatorów w Europie (1144-1800 GWh) przekroczy prognozowany popyt na akumulatory do pojazdów elektrycznych (317-696 GWh). Przeznaczenie części tej zdolności na wsparcie zmiany na pojazdy LEV, których roczne zużycie baterii jest stosunkowo niskie (zaledwie 36 GWh do 2030 roku i 71 GWh do 2040 roku), będzie wymagało 10-30 razy mniej metali krytycznych niż w przypadku pojazdów elektrycznych.

Ponadto potrzeba innowacji w sektorze pojazdów LEV zapewni postęp i wywoła „efekt domina”, z którego może skorzystać cały sektor. Na przykład, jakiekolwiek obniżenie kosztów, poprawa wydajności lub oddanie do recyklingu i ponowne wykorzystanie akumulatorów przyniosłyby znaczące korzyści rynkowe dla dostawców, szczególnie w sektorze mobilności współdzielonej, gdzie akumulatory do pojazdów LEV są często używane. Udoskonalona technologia produkcji akumulatorów poprawi dostępność cenową pojazdów LEV i sprawi, że będą one lepiej postrzegane przez konsumentów, co jest kluczowe do ich upowszechnienia. Wykorzystanie ogniw cylindrycznych w różnych sektorach poza e-mobilnością, takich jak drony, elektronarzędzia, domowe magazyny energii i ładowanie wyrównawcze pojazdów elektrycznych, jeszcze bardziej wzmocni i zdywersyfikuje europejski łańcuch wartości akumulatorów.

Zrównoważona mobilność i zmniejszanie emisji

Oprócz korzyści przemysłowych, wspieranie rynku pojazdów LEV ma istotne znaczenie dla zrównoważonej mobilności. Pojazdy LEV mogą znacząco przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2, ponieważ 13% krótszych podróży (do 8 km) samochodami osobowymi i dostawczymi dałoby się zastąpić pojazdami LEV, co pozwoliłoby zaoszczędzić do 30 MtCO2eq. Co więcej, przejście na inny rodzaj transportu wspiera transport publiczny i współdzielony, co jest zgodne z europejskimi celami klimatycznymi i dążeniem do bardziej zrównoważonej mobilności. Kluczowe znaczenie ma również wsparcie wydajności operacyjnej układu akumulatora w celu ułatwienia napraw, ponownego użytku i recyklingu akumulatorów, a także wprowadzenie bardziej przejrzystych norm bezpieczeństwa i gwarancji odpowiedzialności za skuteczne naprawy. Inwestowanie w budowę akumulatorów ułatwiającą demontaż i recykling jeszcze bardziej zwiększy zrównoważony rozwój pojazdów LEV, nie tylko w sektorze współdzielonej mobilności.

Bernadette Bergsma, dyrektor ds. komunikacji i spraw UE w firmie EIT Urban Mobility, podkreśla potrzebę podjęcia natychmiastowych działań:

„Pojazdy LEV uzupełniają transport publiczny i odgrywają kluczową rolę w przejściu na współdzieloną mobilność w miastach. Mogą przyspieszyć elektryfikację transportu drogowego i zmniejszyć presję na zasoby krytyczne. Musimy pilnie zacząć traktować sektor pojazdów LEV i jego łańcuch wartości akumulatorów jako strategiczny zasób dla zrównoważonej mobilności miejskiej w Europie”.

Jennifer Dungs, globalna szefowa ds. mobilności w firmie EIT InnoEnergy, dodaje:

„Akumulatory znajdują się na czele naszych wysiłków na rzecz dekarbonizacji transportu drogowego. Wspieramy rozwój przemysłowy Europejskiego Sojuszu na rzecz Akumulatorów (EBA250), a niedawno ogłosiliśmy utworzenie nowego >>Strategicznego Funduszu EBA na rzecz Materiałów Akumulatorowych<< o wartości 500 mln euro. Jednakże wprowadzenie alternatywnych, szybko rozwijających się rozwiązań w zakresie mobilności musi być lepiej wspierane – pojazdy LEV są łatwym do wdrożenia rozwiązaniem, które ma ogromny wpływ na osiągnięcie europejskich celów w zakresie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla”.

W badaniu wezwano Europę do włączenia pojazdów LEV do szerszej strategii przemysłowej i wspierania rozwoju całego łańcucha wartości, w tym akumulatorów. Zapewni to bardziej kompleksowe podejście do przejścia na zrównoważoną mobilność w UE.

Badanie zaleca również wspieranie innowacji w zakresie technologii akumulatorów i gospodarki o obiegu zamkniętym. Dedykowane badania i finansowanie są niezbędne, aby spełnić specyficzne wymagania pojazdów LEV i pokonać bariery w ich wprowadzaniu. Zwiększenie bezpieczeństwa akumulatorów, obniżenie kosztów i poprawa wydajności akumulatorów, wraz ze wsparciem regulacyjnym w zakresie naprawy, ponownego użycia i recyklingu, zapewnią dalszy rozwój sektora pojazdów LEV.

O EIT Urban Mobility

Celem organizacji EIT Urban Mobility, inicjatywy Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), będącego organem Unii Europejskiej, jest przyspieszenie rozwiązań i przejścia na zintegrowany oraz rzeczywiście multimodalny system transportowy skoncentrowany na użytkowniku. Jako przodująca europejska społeczność innowacyjna skoncentrowana na mobilności miejskiej EIT Urban Mobility ma na celu uniknięcie fragmentacji poprzez ułatwianie współpracy między miastami, przemysłem, środowiskiem akademickim, badaniami i innowacjami w celu sprostania najpilniejszym wyzwaniom związanym z mobilnością miejską. Jej partnerzy przemysłowi, badawczy i uniwersyteccy wykorzystują miasta jako żywe laboratoria, aby zademonstrować, w jaki sposób nowe technologie mogą działać w celu rozwiązania rzeczywistych problemów w prawdziwych miastach poprzez inteligentniejszy transport ludzi, towarów i odpadów.

Więcej informacji jest dostępnych na stronie: www.eiturbanmobility.eu.

Źródło: PAP MediaRoom