Drugie życie baterii. Tauron uruchomił innowacyjny magazyn energii

Czas2 min

TAURON uruchomił pierwszy w Polsce magazyn energii, który powstał przy wykorzystaniu wyeksploatowanych baterii z autobusów elektrycznych. Magazyn o mocy 150 kW oraz pojemności 150 kWh jest zlokalizowany w Jaworznie i współpracuje już z siecią elektroenergetyczną.

– Baterie w autobusach elektrycznych w wyniku ich eksploatacji tracą część swojej pojemności i sprawności. Akumulatory o pojemności poniżej 80 procent, które nie są już użyteczne w autobusach, mogą stać się doskonałym elementem stacjonarnego magazynu energii elektrycznej. Drugie życie baterii jest więc wydłużeniem ich okresu użyteczności o co najmniej 8 lat – wyjaśnia Patryk Demski, wiceprezes Grupy TAURON ds. strategii i rozwoju.

– Podczas realizacji projektu, sprawdzaliśmy, jak magazyn współpracuje z ładowarką do pojazdów elektrycznych oraz jak wpływa na parametry lokalnej sieci elektroenergetycznej. Planujemy dalsze analizy pracy magazynu oraz weryfikację możliwości jego integracji na przykład ze źródłami wytwórczymi Grupy – dodaje Patryk Demski.

Od kilku lat na rynku polskim obserwujemy zwiększającą się liczbę użytkowanych autobusów elektrycznych. Standardowy okres użytkowania modułów bateryjnych w autobusie elektrycznym to od 8 do 10 lat. Biorąc pod uwagę rozwój elektromobilności w transporcie publicznym w najbliższych latach będziemy obserwować znaczący wzrost dostępnych pakietów bateryjnych drugiego życia. Dzięki zastosowaniu ich w magazynie stacjonarnym cykl życia baterii może zostać przedłużony nawet o 8 lat. Dzięki temu zamiast do utylizacji, trafią one do ponownego obiegu.

Magazyn jest pierwszym w Polsce przemysłowym magazynem Second life wykorzystującym używane pakiety bateryjne. Magazyn jest bezpośrednio przyłączony do sieci elektroenergetycznej, zbudowany jest z czterech modułów bateryjnych, w których znajduje się po 78 pojedynczych ogniw bateryjnych, każdy z modułów waży około 500 kilogramów, pochodzą one z pierwszego autobusu elektrycznego kursującego w Jaworznie.

– Magazyny energii wykorzystujące ogniwa litowo-jonowe będą stanowić istotny element inteligentnej infrastruktury elektroenergetycznej. Niewielkie magazyny stanowią efektywne narzędzie stabilizujące pracę sieci elektroenergetycznych szczególnie w sieciach niskich napięć, w których udział energii z niestabilnych źródeł OZE dynamicznie rośnie, a także istotnym elementem układu mikrosieci czy spółdzielni energetycznych. Ogniwa litowo-jonowe z autobusów mogą tu odegrać znaczącą rolę ze względu na przewidywaną zwiększającą się podaż wyeksploatowanych baterii oraz na niższe koszty budowy w porównaniu do klasycznych magazynów przemysłowych – wyjaśnia Patryk Demski.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Działanie 1.2 „Sektorowe programy B+R” w ramach I Osi priorytetowej „Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa”. Projekt pod nazwą „Opracowanie i przetestowanie adaptacyjnego systemu magazynowania energii elektrycznej w oparciu o drugie życie baterii pochodzących z pojazdów elektrycznych”.

Źródło: Tauron

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Dekarbonizacja w polskich firmach nabiera tempa. Odbył się trzeci odczyt Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki

Znaczenie dekarbonizacji i ochrony środowiska w działalności polskich przedsiębiorstw nadal rośnie – tak wynika z trzeciego odczytu Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki (IDPG)...

Jest pierwszy wpis w wykazie obywatelskich społeczności energetycznych

11 kwietnia 2025 r. Stowarzyszenie Obywatelskiej Społeczności Energetycznej MES-TOWN Łódź uzyskało wpis do wykazu obywatelskich społeczności energetycznych. Stowarzyszenie OSE...

Grupa Enea skutecznie wdraża strategię i przyspiesza inwestycje w OZE

Rok 2024 w Grupie Enea to pozytywne zmiany oraz działania, które pozwoliły na zdefiniowanie kierunków transformacji i określenie...

Tauron publikuje Sprawozdanie Zrównoważonego Rozwoju za 2024 rok

TAURON opublikował Sprawozdanie Zarządu z działalności TAURON Polska Energia S.A. oraz Grupy Kapitałowej TAURON za rok obrotowy 2024....

Gaz zamiast węgla – nowe źródło ciepła w Kaliszu

Program inwestycyjny w aktywa ciepłownicze Grupy Energa w Kaliszu osiągnął kluczowy kamień milowy – odebrana do eksploatacji została kotłownia rezerwowo-szczytowa...

Elektrody diamentowe, leki weterynaryjne i oddziaływanie na środowisko

Prof. Paweł Lochyński z Instytutu Inżynierii Środowiska realizuje projekt finansowany z funduszy Narodowego Centrum Nauki – do współpracy...

37 autobusów mild hybrid Solarisa zasila flotę MPK w Krakowie

Solaris zakończył realizację kontraktu na dostawę 37 niskoemisyjnych autobusów z napędem mild hybrid dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w...

Greenvolt Group zakończyła sprzedaż hybrydowego projektu Sompolno do Energa Wytwarzanie

Grupa Greenvolt finalizuje sprzedaż hybrydowego projektu odnawialnej energii Sompolno na rzecz Energa Wytwarzanie, po spełnieniu wszystkich warunków określonych...