O tym, co odróżnia pracę człowieka od pracy systemów informatycznych i jak dostosowywać kształcenie do potrzeb biznesu w dobie rewolucyjnych zmian technologicznych i społecznych rozmawiał z przedstawicielami AmCham Edu Workgroup #Gdańsk Rektor UG prof. Piotr Stepnowski. Spotkanie miało miejsce 1 lipca 2024 r. w Uniwersytecie Gdańskim.
Przyszłość w obliczu AI & ESG: Kompetencje dla biznesu i edukacji – to temat przewodni spotkania Rektora UG prof. dr. hab. Piotra Stepnowskiego z przedstawicielami środowiska biznesowego skupionymi wokół inicjatywy AmCham Edu Workgroup #Gdańsk (American Chamber of Commerce in Poland, Intel, Dynatrace). Podczas dyskusji zwrócono uwagę na kluczowe kompetencje, które odróżniają pracę człowieka od pracy systemów informatycznych czy sztucznej inteligencji – a jednocześnie mają pozwolić absolwentom Uniwersytetu Gdańskiego wejść na ścieżkę życia zawodowego.
– W obliczu rewolucyjnych zmian technologicznych, a także społecznych, których doświadczamy, nasza Uczelnia chce aktywnie, wsłuchując się w potrzeby pracodawców, dostosowywać kształcenie, niwelując potencjalne luki w zakresie kompetencji transwersalnych, jakie mogą mieć miejsce na styku kształcenia akademickiego i oczekiwań biznesu -powiedział Rektor UG prof. Piotr Stepnowski.
W czasie spotkania przedstawiciele biznesu poinformowali o planowanych w najbliższych miesiącach pogłębionych badaniach jakościowych, mających na celu identyfikację kompetencji pożądanych z perspektywy pracodawców, które mogłyby zostać systemowo lub projektowo włączone w interdyscyplinarne kształcenie uniwersyteckie. Z jednej strony wyartykułowane zostały przykładowe obszary kształcenia ukierunkowanego na przyszłość, do których zaliczono m.in.: zarządzanie innowacyjnością, kreatywność, sztukę autoprezentacji i współpracę wielopokoleniową, a także horyzontalne kształtowanie wartości. Z drugiej strony uczestnicy spotkania zainicjowali dyskusję dotyczącą najodpowiedniejszej formy komunikacji oraz kształcenia przedstawicieli młodego pokolenia, uwzględniając takie alternatywne możliwości, jak: wprowadzenie pracy projektowej w interdyscyplinarnych zespołach, organizacja kursów w celu uzyskiwania przez naszych studentów mikrokwalifikacji lub organizacja interdyscyplinarnych studiów podyplomowych.
Źródło: Uniwersytet Gdański