Polacy stworzyli aplikację parkingową, która skróci czas dostawy do sklepów

Kurier, zdjęcie: Pixabay
Kurier, zdjęcie: Pixabay
Czas2 min

Naukowcy z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego opracowali prototyp inteligentnej zatoki parkingowej oraz aplikację pozwalającą na wyszukanie i rezerwowanie wolnych miejsc parkingowych w centrach miast. Przetestowali ją już w Kaliszu, a zdobyte doświadczenia będzie można zastosować w miastach całej Unii Europejskiej. Aplikacja powstała w ramach projektu SPROUT – Sustainable Policy RespOnse to Urban mobility Transition realizowanego w 15 państwach.

Poznańscy badacze przeprowadzili pilotaż obejmujący samochody dostawcze w Kaliszu. Testy trwały kilka miesięcy, a zakończone zostały badaniami ankietowymi przeprowadzonymi wśród kierowców oraz właścicieli sklepów i restauracji. Aż 66 proc. respondentów przyznało, że aplikacja stwarza potencjał do skracania czasu dostawy oraz umożliwia redukcję zatłoczenia na ulicach. Prawie jedna czwarta osób zwracała uwagę na możliwy wzrost bezpieczeństwa na drogach. 

W wyznaczonych zatokach parkingowych zamontowano specjalne czujniki, które przesyłały dane o ich zajętości. W aplikacji kierowcy mogli sprawdzić, czy dane miejsce jest wolne, a jeśli tak – zarezerwować je dla siebie.

-Przeprowadzony w Kaliszu pilotaż pozwolił nam też zebrać pierwsze dane dotyczące ruchu samochodów dostawczych w tym mieście. Dowiedzieliśmy się np., że przeciętny wyładunek towaru w 40 proc. przypadków trwa do 5 minut i że dla kierowców wygodniejszy byłby abonament parkingowy zamiast każdorazowego płacenia za postój, bo dzięki temu oszczędzą czas. Wiemy też, w jakich godzinach zatoki są zazwyczaj wolne, co stwarza potencjał udostępniania ich samochodom osobowym – powiedział Wiktor Żuchowski, kierownik projektu, Główny specjalista ds. doradztwa logistycznego Łukasiewicz – PIT.

Z aplikacji mogą też docelowo korzystać służby miejskie, np. aby sprawdzić, czy dany pojazd dostawczy zajmuje wskazaną zatokę zgodnie z rezerwacją. Można ją też rozbudować o możliwość płatności za parkowanie. Przy odpowiedniej infrastrukturze (sensory przy każdym miejscu parkingowym) aplikacja może działać w całej strefie parkowania i obejmować też samochody osobowe. Wtedy jeszcze przed włączeniem silnika można by zarezerwować sobie wolne miejsce parkingowe, opłacić je i wyjechać, nie przejmując się tym, że trzeba będzie tracić czas i paliwo na szukanie wolnego miejsca. Zarządcom dróg aplikacja dostarczałaby kompletnych danych na temat obłożenia miejsc parkingowych w różnych rejonach miast. 

Aplikacja powstała w ramach projektu SPROUT – Sustainable Policy RespOnse to Urban mobility Transition realizowanego w 15 państwach. W Polsce partnerami są Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, Miasto Kalisz oraz Kaliski Inkubator Przedsiębiorczości. 

W ramach tego projektu badano, jak zmienia się mobilność w europejskich miastach i jak na nią mogą wpłynąć nowe technologie, zmiany społeczne, demograficzne czy klimatyczne.  W pięciu miastach – Budapeszcie, Kaliszu, Padwie, Walencji i Tel Awiwie – testowano nowe rozwiązania. Oprócz aplikacji były to np. parkingi rowerowe z kontrolą dostępu czy umiejscowienie punktów odbioru przesyłek. 

Ważnym elementem były warsztaty z przedstawicielami różnych grup społecznych i biznesowych miasta, którzy mieli sobie wyobrazić, jak zmieni się Kalisz do 2030 roku – zgodnie z ideą, że dobrym początkiem efektywnego budowania strategii zmian w przyszłości jest rozmowa i rozpoznanie potrzeb oraz oczekiwań mieszkańców. 

-Stworzyliśmy na tych warsztatach trzy alternatywne scenariusze rozwoju Kalisza i zastanawialiśmy się, jak w każdym z nich wyglądać będzie mobilność miejska. Jednym z nich był Kalisz jako nowy Amsterdam. Miasto, w którym będzie coraz mniej prywatnych samochodów oraz zwiększy się powszechność alternatywnych środków transportu – powiedziała Paulina Młodawska, Zastępca Kierownika Grupy Badawczej Doskonałości Procesowej Łukasiewicz.

Inteligentna zatoka parkingowa była także testowo wdrożona w Poznaniu na przełomie 2020 i 2021 roku w ramach inicjatywy EIT Urban Mobility.  

Źródło: lukasiewicz.gov.pl

Zostaw komentarz