Rybnik liderem wodorowej rewolucji w transporcie publicznym – kolejna inwestycja w zeroemisyjną flotę

Autobus wodorowy, fot. Urząd Miasta Rybnik
Autobus wodorowy, fot. Urząd Miasta Rybnik
Czas1 min

Śląskie miasto konsekwentnie realizuje strategię dekarbonizacji transportu miejskiego, ogłaszając kolejny przełomowy projekt. Rybnik, który już teraz wyróżnia się na mapie Polski jedną z największych flot wodorowych autobusów, planuje znaczące rozszerzenie swojego zeroemisyjnego taboru.

Najnowsza inwestycja, potwierdzona umową z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z 2 grudnia tego roku, zakłada zakup 14 nowoczesnych autobusów napędzanych wodorem. W ramach projektu o wartości 59 milionów złotych miasto pozyska 11 standardowych autobusów dwunastometrowych oraz 3 pojazdy przegubowe. Co szczególnie istotne, przedsięwzięcie uzyskało stuprocentowe dofinansowanie wartości netto, sięgające 47,9 milionów złotych, ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Decyzja o rozbudowie wodorowej floty nie jest przypadkowa – Rybnik może już pochwalić się pozytywnymi doświadczeniami w eksploatacji tego typu pojazdów. Od niemal roku mieszkańcy korzystają z 20 autobusów wodorowych dostarczonych przez PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Te nowoczesne pojazdy, wyposażone w zaawansowane systemy klimatyzacji i ogrzewania wykorzystujące ciepło z układu napędowego oraz pompy ciepła, udowodniły swoją skuteczność w codziennej eksploatacji, osiągając zasięg około 300 kilometrów na jednym tankowaniu.

Pierwsza inwestycja w autobusy wodorowe została wsparta znaczącym dofinansowaniem w wysokości 45,5 milionów złotych z NFOŚiGW w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”, co stanowiło 60% kosztów zakupu. To jedna z pięciu największych dotacji tego typu w skali kraju i druga co do wielkości w województwie śląskim.

Kluczowym elementem sukcesu rybnickiego projektu wodorowego jest unikalna infrastruktura – przy ulicy Budowlanych 6 funkcjonuje pierwsza i jak dotąd jedyna na Śląsku ogólnodostępna stacja tankowania wodoru, obsługująca zarówno autobusy, jak i samochody osobowe.

Po zrealizowaniu najnowszej inwestycji, planowanej na drugi kwartał 2026 roku, łączna liczba autobusów wodorowych w Rybniku wzrośnie do imponującej liczby 34 pojazdów. To stawia miasto w absolutnej czołówce polskich samorządów pod względem rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego, jednocześnie wyznaczając nowe standardy w zakresie zrównoważonej mobilności miejskiej.