Śląskie miasto konsekwentnie realizuje strategię dekarbonizacji transportu miejskiego, ogłaszając kolejny przełomowy projekt. Rybnik, który już teraz wyróżnia się na mapie Polski jedną z największych flot wodorowych autobusów, planuje znaczące rozszerzenie swojego zeroemisyjnego taboru.
Najnowsza inwestycja, potwierdzona umową z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z 2 grudnia tego roku, zakłada zakup 14 nowoczesnych autobusów napędzanych wodorem. W ramach projektu o wartości 59 milionów złotych miasto pozyska 11 standardowych autobusów dwunastometrowych oraz 3 pojazdy przegubowe. Co szczególnie istotne, przedsięwzięcie uzyskało stuprocentowe dofinansowanie wartości netto, sięgające 47,9 milionów złotych, ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Decyzja o rozbudowie wodorowej floty nie jest przypadkowa – Rybnik może już pochwalić się pozytywnymi doświadczeniami w eksploatacji tego typu pojazdów. Od niemal roku mieszkańcy korzystają z 20 autobusów wodorowych dostarczonych przez PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Te nowoczesne pojazdy, wyposażone w zaawansowane systemy klimatyzacji i ogrzewania wykorzystujące ciepło z układu napędowego oraz pompy ciepła, udowodniły swoją skuteczność w codziennej eksploatacji, osiągając zasięg około 300 kilometrów na jednym tankowaniu.
Pierwsza inwestycja w autobusy wodorowe została wsparta znaczącym dofinansowaniem w wysokości 45,5 milionów złotych z NFOŚiGW w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”, co stanowiło 60% kosztów zakupu. To jedna z pięciu największych dotacji tego typu w skali kraju i druga co do wielkości w województwie śląskim.
Kluczowym elementem sukcesu rybnickiego projektu wodorowego jest unikalna infrastruktura – przy ulicy Budowlanych 6 funkcjonuje pierwsza i jak dotąd jedyna na Śląsku ogólnodostępna stacja tankowania wodoru, obsługująca zarówno autobusy, jak i samochody osobowe.
Po zrealizowaniu najnowszej inwestycji, planowanej na drugi kwartał 2026 roku, łączna liczba autobusów wodorowych w Rybniku wzrośnie do imponującej liczby 34 pojazdów. To stawia miasto w absolutnej czołówce polskich samorządów pod względem rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego, jednocześnie wyznaczając nowe standardy w zakresie zrównoważonej mobilności miejskiej.