System kaucyjny na ostatniej prostej. Operatorzy deklarują gotowość, handel wciąż się dostosowuje

Czas2 min

Do startu systemu kaucyjnego w Polsce pozostał zaledwie tydzień. Wdrażane rozwiązanie, które ma poprawić poziomy zbiórki i recyklingu opakowań po napojach, jest jednym z największych projektów środowiskowych ostatnich lat. Przygotowania do uruchomienia systemu są zaawansowane, choć nie wszystkie podmioty obecne na rynku w równym stopniu zdążyły dostosować się do nowej rzeczywistości – pisze Agata Juzyk, prezeska zarządu Reselekt, operatora systemu kaucyjnego.

Z punktu widzenia operatorów, czyli podmiotów odpowiedzialnych za integrację technologii, rozliczenia finansowe i logistykę zasadnicze elementy są dopięte. Każdy z nas tworzy własny system IT, który pozwala połączyć sieć sklepów, automaty do zbiórki opakowań i kasy fiskalne. Równolegle rozwijane są centra zliczania, a także zaplecze logistyczne umożliwiające transport i sortowanie butelek czy puszek. W ramach grupy operatorskiej wypracowywane są wspólne zasady, obejmujące m.in. standardy technologiczne, kwestie rozliczeń i wzajemnej obsługi. Mimo konkurencji między firmami, ustawa wymusza współpracę i to ona ma być fundamentem sprawnego działania.

Zbiórka manualna czy automatyczna?

Znacznie mniej klarowna sytuacja panuje po stronie handlu. Największe sieci, szczególnie te z wcześniejszym doświadczeniem we wdrażaniu automatów, są relatywnie dobrze przygotowane. Jednak średnie i mniejsze sklepy często wciąż wahają się, czy zdecydować się na zbiórkę manualną, czy automatyczną. Z tym drugim rozwiązaniem wiążą się istotne koszty inwestycyjne i pytania o źródła ich finansowania. W tle pozostają też obawy o reakcje konsumentów. Czy będą świadomi nowych zasad, czy też zdezorientowani i sfrustrowani, co w pierwszych tygodniach mogłoby szczególnie obciążyć pracowników sklepów.

Problemem okazuje się także czas rozpoczęcia działań informacyjnych. Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiedziało kampanię od września, ale zdaniem operatorów edukacja społeczeństwa powinna była zacząć się wcześniej. Chodzi m.in. o proste kwestie, takie jak sposób przygotowania opakowań do zwrotu, ale też o zrozumienie całej logiki systemu. Brak odpowiedniego przygotowania konsumentów może przełożyć się na napięcia w punktach sprzedaży i utrudnić początkowy okres funkcjonowania.

Z perspektywy operatorów kluczowe pozostaje dopięcie umowy operatorskiej, regulującej wzajemne rozliczenia i zasady współpracy. To dokument fundamentalny, bo w grę wchodzą ogromne środki. Sama kaucja krążąca w systemie szacowana jest na 7 – 8 mld zł, a dodatkowe rozliczenia mogą sięgać kolejnych miliardów.

Rola aptek i sklepów nonfood

Nie brakuje także tematów szczegółowych, ale istotnych dla praktyki. Dyskusje wywołuje choćby rola aptek i sklepów non-food, które ustawowo zostały włączone do systemu. Pojawiają się pytania, czy są one właściwym miejscem na odbiór opakowań po napojach, a także problemy technologiczne związane z małymi buteleczkami po suplementach. Ministerstwo analizuje skalę wyzwań i możliwe konsekwencje dla rynku.

Na starcie systemu przewidywanych jest 40 – 50 tys. punktów zbiórki, z czego zdecydowaną większość stanowić ma zbiórka manualna. Automaty do recyklingu będą stopniowo zyskiwać na znaczeniu wraz z rozwojem rynku i łatwiejszym dostępem do finansowania. Pierwsze miesiące będą okresem testowania rozwiązań i ogólnego rozpoznania. Ministerstwo przypomina jednak, że nawet w okresie przejściowym producenci zobowiązani są osiągnąć poziom 77% zbiórki opakowań.

System kaucyjny, choć formalnie ruszy 1 października, będzie więc procesem dynamicznym, wymagającym ciągłego dostosowywania i współpracy wielu stron. W obliczu wyzwań organizacyjnych i komunikacyjnych, kluczowe okaże się zaangażowanie zarówno operatorów i handlu, jak i samych konsumentów. To od nich zależy, czy w praktyce system stanie się skutecznym narzędziem wspierającym gospodarkę obiegu zamkniętego.

- REKLAMA -
- REKLAMA - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Ponad 1700 uwag do ustawy o rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Firmy krytykują rolę NFOŚiGW

W połowie sierpnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło projekt ustawy wprowadzającej rozszerzoną odpowiedzialność producentów za odzyskiwanie i recykling...

Qair zabezpiecza 55 mln euro na ekosystem zielonego wodoru w południowej Francji

Niezależna firma energetyczna Qair ogłosiła 6 października 2025 roku pozyskanie finansowania w wysokości 55 milionów euro na budowę...

Ponad 80 procent klientów stawia na możliwość naprawy elektroniki. Nowy raport o przyszłości branży

Firma FIXIT SA opublikowała raport „The Future of Repair Report. Towards Circular Electronics 2025", który po raz pierwszy...

Rok 2025 wyjątkowo trudny pod względem suszy hydrologicznej. Rośnie zagrożenie pożarami lasów

Polska boryka się z najtrudniejszą od lat sytuacją związaną z suszą hydrologiczną. Według danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki...

System kaucyjny wyzwaniem dla polskiego handlu. Koszty wdrożenia mogą przekroczyć 14 mld złotych

Według raportu Deloitte całkowity koszt wdrożenia systemu kaucyjnego w Polsce może przekroczyć 14 miliardów złotych. Ta liczba dobrze...

System kaucyjny. Kaufland wycofuje wodę w butelkach powyżej 3 litrów i przeprasza za błąd

Kaufland Polska wycofał ze sprzedaży wodę marką Ustronianka w butelce o pojemności nieznacznie powyżej 3 litrów, która pojawiła...

Polskie firmy dostrzegają korzyści ESG, ale zrównoważony rozwój wciąż nie jest strategicznym priorytetem

Według drugiej edycji raportu „Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój?" przygotowanego przez LeasingTeam Group i TalentPoint,...

Juzyk: System kaucyjny to test współpracy operatorów, handlu i konsumentów

Od 1 października 2025 roku w Polsce zaczyna obowiązywać system kaucyjny na wybrane opakowania po napojach. Rozwiązanie, które...