Zrównoważona mobilność miejska – weź udział w naborze niekonkurencyjnym

Czas2 min

Według danych Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, w 2019 r. niemal 40 proc. pojazdów taboru miejskiego w Polsce miało powyżej 10 lat. Według rankingu CleanCities z 2022 r., najbardziej ekoprzyjazny transport miejski jeździ w Paryżu, Lizbonie i Oslo, stanowiąc 70 proc. ogólnego taboru. W rankingu znalazła się także Warszawa (41 proc.), Trójmiasto (35 proc.) oraz Kraków (32 proc.). W 2023 r. najwięcej zeroemisyjnych autobusów było w Oslo (84 proc.), wśród polskich miast Trójmiasto może pochwalić się aż 61 proc. takich pojazdów.

– Według raportu z kwietnia 2023 r. „Transport zbiorowy w polskich samorządach – stan obecny i plany na przyszłość” Banku Gospodarstwa Krajowego, do 2028 roku tabor w polskich miastach wzbogaci się o ponad 1200 pojazdów, z czego 55% będą stanowiły autobusy elektryczne, a 17% autobusy wodorowe. Samorządy inwestując w infrastrukturę zeroemisyjną w większości korzystają ze wsparcia Funduszy Europejskich (38 proc.), w 17 proc.  ze środków własnych i w 17 proc. z dotacji budżetowych. Jednym z programów realizujących rozwój zielonego transportu w polskich miastach jest „Zrównoważona mobilność miejska” w ramach Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej – mówi Maciej Berliński, dyrektor Departamentu Projektów Infrastrukturalnych w PARP.

Wsparcie zielonych inwestycji transportowych w dużych i średnich miastach

„Zrównoważona mobilność miejska – nabór niekonkurencyjny” to program skierowany do miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, wraz z ich obszarami podmiejskimi. Są to: Lublin, Białystok, Rzeszów, Kielce, Olsztyn, Elbląg i Radom. Środki pozyskać też mogą ww. miasta działające na podstawie porozumienia zawartego z jednostkami samorządu terytorialnego położonymi w miejskim obszarze funkcjonalnym oraz utworzone przez nie związki i stowarzyszenia.

Celem działania jest wspieranie zrównoważonej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej. Środki można przeznaczyć na zakup bezemisyjnego taboru (tramwajów, trolejbusów lub autobusów), budowę, przebudowę i modernizację infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego oraz digitalizację systemu mobilności w miastach. Nabór wniosków kończy się 18 grudnia 2025 r. Wymagany minimalny wkład własny do realizacji projektu to 15%.

Do średnich miast z makroregionu Polski Wschodniej skierowane jest działanie „Zrównoważona mobilność miejska – nabór konkurencyjny”. Wnioski o dofinansowanie mogą składać miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze oraz inne miasta subregionalne z podregionów z najwyższą kumulacją gmin zmarginalizowanych z przedziału 50-100 tys. mieszkańców (ustawowo zobligowani organizatorzy transportu miejskiego). Są to: Chełm, Zamość, Biała Podlaska, Łomża, Suwałki, Przemyśl, Stalowa Wola, Mielec, Ostrowiec Świętokrzyski, Ełk, Siedlce i Ostrołęka. W ramach programu wsparciem objęte zostaną kompleksowe projekty z zakresu ekologicznych, zintegrowanych systemów mobilności miejskiej (obejmujących transport miejski i aktywne formy mobilności). Dzięki dofinansowaniu miasta będą mogły zrealizować m.in. takie inwestycje jak: zakup bezemisyjnego taboru tramwajowego, trolejbusowego lub autobusowego (pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym); budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego i komplementarnych form mobilności czy digitalizacja systemu mobilności w miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Przyczynią się one do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń i hałasu, a także zwiększą efektywność przemieszczania się w miastach i ich obszarach funkcjonalnych.

Wsparcie wyniesie do 85% wydatków kwalifikowalnych projektu, a środki przeznaczone na dofinansowanie projektów w naborze to 440 mln zł. Wnioski można składać do 12 grudnia br.

Źródło: PARP

- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Innowacyjne technologie neutralne emisyjnie fundamentem bezpieczeństwa energetycznego i konkurencyjności UE

Transformacja energetyczna Europy wymaga zróżnicowanego podejścia uwzględniającego specyfikę poszczególnych krajów członkowskich – to główny przekaz konferencji zorganizowanej przez...

ORLEN: Wodór może odegrać wiodącą rolę w transformacji energetycznej

Wodór ma szansę stać się siłą napędową zielonej transformacji, jednak, jak podkreślają eksperci, powinny być do tego spełnione...

Wkrótce konsumenci będą lepiej chronieni przed greenwashingiem

Nawet 80 proc. sklepów internetowych, stron internetowych i reklam zawiera informacje o wpływie produktów na środowisko – wynika z danych KE....

Ørsted publikuje plan działań dla europejskiej energetyki wiatrowej na morzu

Globalna firma Ørsted opublikowała raport "Morska energetyka wiatrowa na rozdrożu", w którym przedstawia kompleksowy plan działań mający na...

Ożywienie OZE obniżyło ceny energii

W marcu średnia cena energii na Rynku Dnia Następnego (SPOT) wyniosła 90,97 EUR/MWh, co oznacza spadek o 30,21%...

Ministerstwo Klimatu i Środowiska startuje z innowacyjną kampanią edukacyjną o bioróżnorodności

Tuż przed Światowym Dniem Chomika, przypadającym 12 kwietnia, Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomiło kampanię edukacyjną „Bioróżnorodnie połączeni", skierowaną...

Mimo zmian regulacyjnych, zielona transformacja pozostaje w strategiach firm – wnioski z kongresu ESG & Sustainability FORUM

Wiedza i świadomość na temat niezbędnej transformacji gospodarki na bardziej zrównoważoną trafiła już do krwioobiegu kadry menedżerskiej większości...

Studentka Politechniki Łódzkiej nagrodzona za innowacyjne rozwiązania w gospodarce obiegu zamkniętego

Karina Skura, studentka kierunku biogospodarka zrównoważona na Wydziale Biotechnologii i Nauk o Żywności Politechniki Łódzkiej, zdobyła pierwsze miejsce...