Politechnika Śląska testuje pierwszy polski autonomiczny minibus

Czas2 min

Pierwszy polski autonomiczny minibus od tygodnia wozi pasażerów po kampusie Politechniki Śląskiej. Projekt powstał przy współpracy naukowców Politechniki Śląskiej z gliwicką firmą Blees. Testy pojazdu trwają zaledwie kilka dni, a busem już przejechało się ponad tysiąc osób.

Historia dzieje się na naszych oczach – przyznali wspólnie uczestnicy konferencji prezentującej pierwszy polski minibus autonomiczny na Politechnice Śląskiej, który od 20 listopada jest testowany na gliwickim kampusie. Ten niezwykły pojazd powstał dzięki współpracy naukowców Politechniki Śląskiej z firmą Blees.

– Kiedy Politechnika Śląska powstawała, dominował przemysł ciężki. Dziś, kiedy prezentujemy nowoczesne technologie, a w tle mamy obchody barbórkowe, widzimy jak tradycja spotyka się z nowoczesnością na Politechnice Śląskiej. To doskonałe zderzenie, bo przecież nadal kontynuujemy rozwój inżynierii górniczej, bez której nie powstawałyby takie rozwiązania, jak ten minibus. Trzeba wiedzieć, że wszystkie elementy tego pojazdu są produkowane z surowców wydobywanych na całym świecie przez inżynierów górnictwa, to one stanowią podstawę budowy m.in. silników i systemów sterowania – powiedział prof. dr hab. inż. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej i zaznaczył, że teren kampusu jest otwarty dla wszystkich, którzy chcą spotkać się na żywo z nowoczesną technologią.

– Zapraszamy wszystkich mieszkańców do przetestowania, do przejażdżki busem – nie tylko tych, którzy znają możliwości nowoczesnych technologii, ale także tych, którzy jeszcze się boją zaufać takim rozwiązaniom. Opinie wszystkich pasażerów są dla nas bardzo ważne – powiedziała dr hab. inż. Anna Timofiejczuk – prof. PŚ, dziekan Wydziału Mechanicznego Technologicznego, która nadzorowała współpracę naukowców Politechniki Śląskiej z firmą Blees.

Rolą naukowców Politechniki Śląskiej pod kierownictwem prof. Piotra Przystałki w tym projekcie było przygotowanie algorytmów i stanowiska zdalnego operatora.

Przedstawiciele firmy Blees nie mają wątpliwości, że autonomiczny bus jest pojazdem przyszłości, który każdy powinien zobaczyć na własne oczy.

– Autonomiczny bus będzie odpowiedzią na wiele problemów, z którymi obecnie komunikacja publiczna się boryka m.in. deficyt kierowców, czy wysokie koszty operacyjne. Dostepny i wygodny transport publiczny to także pozytywny wpływ na środowisko, ale też poprawa jakości życia mieszkańców, więc pokładamy wielkie nadzieje w naszym projekcie i w tych testach. Aby BB1 mógł się bezpiecznie poruszać na trasach w Polsce istotny jest jeszcze jeden element, konieczność dostosowania przepisów ruchu drogowego, jeśli będzie zainteresowanie busem, jest szansa na szybsze wprowadzenie rozwiązań w tym zakresie – powiedziała Martyna Wiśniowska – CEO firmy Blees.

Nadzieje w nowym środku komunikacji widzą też samorządowcy.

– Od lat rozwój Gliwic opieramy o współpracę złotego trójkąta, czyli nowoczesnych przedsiębiorców, naukowców z Politechniki Śląskiej i władzy samorządowej. Dzięki temu osiągamy duże sukcesy i to czego dzisiaj jesteśmy świadkami, to właśnie produkt, który jest efektem takiej współpracy. Cieszymy się, że nowoczesny produkt, autonomiczny bus, który powstał przy udziale naszych przedsiębiorców z firmy Blees i naszych naukowców, jest testowany nie gdzie indziej, a właśnie w Gliwicach – podkreślił Adam Neumann, prezydent Gliwic.

Testy autonomicznego minibusa potrwają do połowy grudnia. Pasażerowie mogą się przejechać busem wzdłuż ulicy Akademickiej od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 16.

Konferencja była też okazją do podsumowania konkursu na nazwy przystanków, na których zatrzymuje się testowany minibus. Przypomnij, że w konkursie wygrały nazwy: PoliBlees Rektorat, Skrzyżowanie Tysiąca Możliwości i Wieża Magów.

Źródło: Politechnika Śląska

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
- REKLAMA-spot_img
- REKLAMA -

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego...

Polska wyznacza kierunki europejskiej polityki surowcowej podczas prezydencji w Radzie UE

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zorganizowało w Krakowie konferencję wysokiego szczebla poświęconą bezpieczeństwu dostaw surowców krytycznych, gromadząc przedstawicieli rządów,...

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyjaśnia: Nowe przepisy nie zakazują spalania drewna w gospodarstwach domowych

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wydało oficjalne wyjaśnienie w sprawie nowych regulacji dotyczących drewna energetycznego, dementując pojawiające się w...

Zziemi.pl – innowacyjna platforma skracająca łańcuchy dostaw żywności powstała w ramach doktoratu wdrożeniowego

Krzysztof Solarz, dyrektor Inkubatora Przedsiębiorczości Gminy Kamienna Góra i doktorant Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, stworzył platformę zziemi.pl –...

Arktyczne badania polskich naukowców kluczem do zarządzania zasobami wodnymi w obliczu zmian klimatu

Międzynarodowy zespół naukowców z Polski, w którym wiodącą rolę odegrali eksperci z Uniwersytetu Wrocławskiego, opublikował przełomowe wyniki badań...

Elektryczna mobilność w Poznaniu. Wyzwania i perspektywy transformacji transportu miejskiego na drodze dekarbonizacji

Elektryczna mobilność (EM) stanowi kluczowy element transformacji w kierunku zrównoważonego transportu miejskiego, co potwierdzają wyniki międzynarodowego projektu badawczego...

Raport URE: Znaczący wzrost produkcji energii w małych instalacjach OZE w 2024 roku

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przedstawił coroczny raport dotyczący wytwarzania energii elektrycznej w małych instalacjach odnawialnych źródeł energii (MIOZE)....

Polska usuwa ostatnie miejskie „Hot Spoty” z listy HELCOM. Znaczący sukces w oczyszczaniu ścieków komunalnych

Komisja Helsińska (HELCOM) zatwierdziła usunięcie pięciu ostatnich miejskich punktów zanieczyszczeń (tzw. "Hot Spotów") z Polski z oficjalnej listy...