- PATROŃAT MEDIALNY -spot_img

Politechnika Śląska testuje pierwszy polski autonomiczny minibus

Czas2 min

Pierwszy polski autonomiczny minibus od tygodnia wozi pasażerów po kampusie Politechniki Śląskiej. Projekt powstał przy współpracy naukowców Politechniki Śląskiej z gliwicką firmą Blees. Testy pojazdu trwają zaledwie kilka dni, a busem już przejechało się ponad tysiąc osób.

Historia dzieje się na naszych oczach – przyznali wspólnie uczestnicy konferencji prezentującej pierwszy polski minibus autonomiczny na Politechnice Śląskiej, który od 20 listopada jest testowany na gliwickim kampusie. Ten niezwykły pojazd powstał dzięki współpracy naukowców Politechniki Śląskiej z firmą Blees.

– Kiedy Politechnika Śląska powstawała, dominował przemysł ciężki. Dziś, kiedy prezentujemy nowoczesne technologie, a w tle mamy obchody barbórkowe, widzimy jak tradycja spotyka się z nowoczesnością na Politechnice Śląskiej. To doskonałe zderzenie, bo przecież nadal kontynuujemy rozwój inżynierii górniczej, bez której nie powstawałyby takie rozwiązania, jak ten minibus. Trzeba wiedzieć, że wszystkie elementy tego pojazdu są produkowane z surowców wydobywanych na całym świecie przez inżynierów górnictwa, to one stanowią podstawę budowy m.in. silników i systemów sterowania – powiedział prof. dr hab. inż. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej i zaznaczył, że teren kampusu jest otwarty dla wszystkich, którzy chcą spotkać się na żywo z nowoczesną technologią.

– Zapraszamy wszystkich mieszkańców do przetestowania, do przejażdżki busem – nie tylko tych, którzy znają możliwości nowoczesnych technologii, ale także tych, którzy jeszcze się boją zaufać takim rozwiązaniom. Opinie wszystkich pasażerów są dla nas bardzo ważne – powiedziała dr hab. inż. Anna Timofiejczuk – prof. PŚ, dziekan Wydziału Mechanicznego Technologicznego, która nadzorowała współpracę naukowców Politechniki Śląskiej z firmą Blees.

Rolą naukowców Politechniki Śląskiej pod kierownictwem prof. Piotra Przystałki w tym projekcie było przygotowanie algorytmów i stanowiska zdalnego operatora.

Przedstawiciele firmy Blees nie mają wątpliwości, że autonomiczny bus jest pojazdem przyszłości, który każdy powinien zobaczyć na własne oczy.

– Autonomiczny bus będzie odpowiedzią na wiele problemów, z którymi obecnie komunikacja publiczna się boryka m.in. deficyt kierowców, czy wysokie koszty operacyjne. Dostepny i wygodny transport publiczny to także pozytywny wpływ na środowisko, ale też poprawa jakości życia mieszkańców, więc pokładamy wielkie nadzieje w naszym projekcie i w tych testach. Aby BB1 mógł się bezpiecznie poruszać na trasach w Polsce istotny jest jeszcze jeden element, konieczność dostosowania przepisów ruchu drogowego, jeśli będzie zainteresowanie busem, jest szansa na szybsze wprowadzenie rozwiązań w tym zakresie – powiedziała Martyna Wiśniowska – CEO firmy Blees.

Nadzieje w nowym środku komunikacji widzą też samorządowcy.

– Od lat rozwój Gliwic opieramy o współpracę złotego trójkąta, czyli nowoczesnych przedsiębiorców, naukowców z Politechniki Śląskiej i władzy samorządowej. Dzięki temu osiągamy duże sukcesy i to czego dzisiaj jesteśmy świadkami, to właśnie produkt, który jest efektem takiej współpracy. Cieszymy się, że nowoczesny produkt, autonomiczny bus, który powstał przy udziale naszych przedsiębiorców z firmy Blees i naszych naukowców, jest testowany nie gdzie indziej, a właśnie w Gliwicach – podkreślił Adam Neumann, prezydent Gliwic.

Testy autonomicznego minibusa potrwają do połowy grudnia. Pasażerowie mogą się przejechać busem wzdłuż ulicy Akademickiej od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 16.

Konferencja była też okazją do podsumowania konkursu na nazwy przystanków, na których zatrzymuje się testowany minibus. Przypomnij, że w konkursie wygrały nazwy: PoliBlees Rektorat, Skrzyżowanie Tysiąca Możliwości i Wieża Magów.

Źródło: Politechnika Śląska

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
- PATRONAT MEDIALNY - spot_img

Najnowsze

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Wygoda kluczem do sukcesu systemu kaucyjnego. 71,5 proc. Polaków chce więcej automatów

Dostępność automatów zwrotnych to najważniejszy czynnik, który zachęci Polaków do częstszego zwracania opakowań - wynika z raportu "Nowe...

EDP zainstaluje fotowoltaikę w 26 sklepach Leroy Merlin

EDP Energia Polska podpisała umowę z Leroy Merlin na instalację systemów fotowoltaicznych o łącznej mocy 4,6 MWp w...

PTEC partnerem projektu „Cyfrowy Bliźniak URE”. Sztuczna inteligencja w taryfowaniu ciepła

Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej zostało partnerem instytucjonalnym i eksperckim projektu "Cyfrowy Bliźniak URE", prowadzonego przez Centrum Transformacji Energetycznej...

Amazon podpisuje kolejne umowy dotyczące OZE

Amazon podpisał umowy na zakup blisko 200 MW energii odnawialnej z trzech farm w województwach opolskim, zachodniopomorskim i...

Branża napojowa przed wyzwaniem standaryzacji butelki zwrotnej. Ekspert: bez zmian system może upaść

System butelek szklanych wielokrotnego użytku w Polsce wymaga pilnego uporządkowania i ujednolicenia. Rafał Łyczek, dyrektor operacyjny w Reselekt...

Ponad 100 tys. polskich firm nieprzygotowanych na EUDR. Raport ostrzega przed utratą dostępu do rynku UE

Zaledwie dwa i pół miesiąca dzieli duże i średnie przedsiębiorstwa od wejścia w życie wymogów EUDR – unijnego...

System kaucyjny nie wystarczy. Ekspert: potrzebne są instalacje termicznego przekształcania odpadów

Wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce to istotny krok w kierunku poprawy selektywnej zbiórki odpadów, jednak samo to rozwiązanie...

System kaucyjny w Polsce w fazie rozruchu. Od stycznia 2025 wzrosną opłaty dla producentów

Od 1 października 2025 roku w Polsce obowiązuje system kaucyjny, który obecnie znajduje się w fazie przejściowej. Codziennie...